A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Z
A
A/B testování – porovnávání výkonnosti dvou variant stejné webové stránky, porovnává faktory, které ovlivňují konverzi (délka a umístění formulářů, délka textu, umístění tlačítek, cena zboží, výše slevy, apod.)
ABM (Account Based Marketing) – druh marketingové strategie, která (zejména v B2B) cílí na konkrétní klíčové zákazníky se specifickými rysy
Áčko – reklamní grafika na stabilním stojanu tvaru písmene A, umisťuje se před provozovnu, nebo uvnitř prodejny blízko propagovaného produktu. Součást venkovní reklamy.
Advertorial – složenina slov advertisement (reklama) a editorial (článek), placená inzerce ve formě článku, správný název pro tzv. píárko.
Advokát značky – též evangelista, aktivní uživatel, nadšený pro značku či výrobek. Nekritický fanoušek, často má hluboké znalosti o výrobku a osobnosti značky. Využití evangelistů je jeden z nástrojů řízení značky. Opakem je hater.
AdWords – jeden z nejpropracovanějších celosvětových PPC systémů, ve kterém se reklamní sdělení zobrazuje ve fulltextu vyhledávače Google.
Affiliate marketing – partnerský program, též označovaný jako „provizní systém“. Partnerská firma získá provizi za každého nového zákazníka, kterého doporučí, nebo který se přes jejich stránky dostane na web provozovatele.
Afinita – index, který popisuje vhodnost konkrétního reklamního nosiče nebo sdělení pro cílovou skupinu. Čím vyšší afinita, tím je médium pro oslovení konkrétní cílové skupiny vhodnější .
Afirmace – pozitivní tvrzení, vnitřně vyslovené myšlenky, touhy a přesvědčení, kterými vědomě ovlivňujeme svou mysl.
AIDA – marketingový koncept reakce zákazníků na marketingovou komunikaci, akronym Attention (pozornost), Interest (zájem), Desire (přání), Action (akce).
Ambientní média – nestandardní nebo netradiční média, obvykle ve venkovní reklamě, cílem jejich využití je přilákat pozornost, vzbudit zvědavost nebo stimulovat šeptandu.
Ambush marketing – též příživnický, parazitní, neférový nebo škodný marketing, marketingové aktivity, jejichž cílem je bezpracně a bez velkých nákladů se svézt na vlně velkých událostí (veletrhy, sportovní mistrovství apod.), např. využívání symbolů olympijských her nebo sportovních mistrovství firmami, které nejsou oficiálními sponzory.
Analýza klíčových slov – je rozbor klíčových slov a frází, relevantních pro web z pohledu optimalizace pro vyhledávače. Umožňuje zjistit, jaké fráze a výrazy návštěvníci vašeho webu hledají, a podle toho upravit marketingovou strategii.
Anchor text – slovo nebo slova na webové stránce, která jsou prokliknutelná a tvoří odkaz.
API rozhraní – application programming interface, kód provozovaný sociální sítí nebo jiným poskytovatelem platformy umožňuje nezávislým vývojářům, aby do platformy integrovali svůj vlastní kód.
Archetypy značek – teorie Carol S. Pearsonové a Margaret Markové, založená na předpokladu, že značky pracují s emocemi, podvědomím a hluboce uloženými vrstvami naší osobnosti, definuje celkem dvanáct archetypů značek, z nichž každý popisuje jednu základní lidskou touhu.
Astroturfing – Formální PR kampaň, která se snaží navodit dojem spontánního, přirozeného chování. Jejím cílem je maskovat komerční nebo politické sdělení za nezávislou reakci veřejnosti. Název je odvozen od značky umělého trávníku.
ATL (Above-the-line) – nadlinková komunikace, formy marketingové komunikace, které jsou zaměřeny na širokou veřejnost, zejména televizní, rádiové, tiskové a venkovní reklamy; původ pojmu spočívá v účetnictví reklamních agentur, kde „linka“ oddělovala reklamu v masmédiích, u nichž média platila agentuře provizi za zprostředkování reklamy, na rozdíl od komunikace podlinkové, kde provize neexistovala (toto rozlišení ztratilo na významu oddělením mediálních agentur od reklamních).
Atribut značky – vlastnost značky (např. tradiční, spolehlivá, rebelující, kamarádská). Viz též benefit značky.
Augmented reality (česky rozšířená realita) – reálný obraz světa doplněný počítačem vytvořenými objekty (např. průčelí restaurace nasnímané fotoaparátem v mobilním telefonu, doplněné digitální informací o menu a otvíracích hodinách).
Autentický marketing – též soulful marketing, marketing, který prodává skutečně užitečné produkty a služby, stojí na poslání a vášni, nelže a nemanipuluje, respektuje zákazníka a vychází zevnitř ven.
Autorespondér – e-mailová zpráva, kterou systém odešle automaticky poté, co se nový zákazník přihlásí nebo zaregistruje. E-mail stačí předem připravit jen jednou, zákazník e-mail obdrží okamžitě po registraci. Autorespondéry lze použít například pro e-mailové seriály nebo odeslání dotazníku spokojenosti 10 dní po nákupu.
B
B2B (Business to business) – marketing, jehož cílovou skupinou není koncový spotřebitel, ale firma.
B2C (Business to Consumer/Customer) – marketing, směrovaný na široké masy spotřebitelů.
Back links – zpětné odkazy.
Banner – grafická forma internetové reklamy (česky též reklamní proužek). Nejznámější jsou tzv. full bannery o rozměrech 468 × 60 pixelů.
Bannerová slepota (Banner blindness) – tendence uživatelů internetových stránek ignorovat reklamní plochy na internetu (bannery), a to i v případě, že obsahují pro uživatele relevantní informace.
Bannisterův efekt – jakmile se ukáže, že je něco možné, začnou se o to snažit i další lidé. Efekt je nazván podle britského atleta Rogera Bannistera, který v roce 1954 v Oxfordu poprvé zaběhl jednu míli v čase pod 4 minuty. Jeho rekord zůstal platný jen 46 dní.
Barnumský efekt – viz Forerův efekt.
Barter – výměnný obchod, výměna produktů a služeb za jiné produkty či služby (místo za peníze).
Baťovské ceny – ceny s devítkou na konci (79, 89, 99 Kč). Podle marketingových výzkumů mají lepší konverzní poměr než ceny zaokrouhlené. U nás je proslavil podnikatel Tomáš Baťa, který po měnové reformě v roce 1922 zlevnil všechny boty o nejmenší nominální jednotku – haléř, korunu nebo desetikorunu – a prodával se sloganem „Na každou bankovku a minci vám vrátíme“.
Bostonská matice (též BCG matice) – nástroj plánovaní výrobkového portfolia, rozděluje produkty na hvězdy (podíl na trhu roste a je značný), dojné krávy (podíl na trhu roste pomalu nebo vůbec, ale je vysoký), otazníky (podíl na trhu roste, ale zatím je malý, vyžadují finanční podporu), a hladové psy (podíl nízký, roste velmi pomalu, nemají budoucnost). Poskytuje vodítka pro tvorbu marketingové strategie.
Benchmark – srovnávací hodnota určité veličiny.
Benefit značky – to, co značka přináší svým spotřebitelům, čím je pro zákazníka užitečná. Viz též atribut značky.
Big data – pojem pro enormní objemy dat, které je obtížné zpracovávat v rozumném čase tradičními databázovými nástroji, dle populární definice všechno, co se nevejde do Excelu.
Black hat SEO – „černokněžnická“ optimalizace pro vyhledávače, označení pro pokoutní a nepříliš etické metody optimalizace webu pro vyhledávače (též PRASEO z kombinace slov „SEO“ a „prase“). Patří sem metody, jako je cloaking, link farmy, skrytý text na stránce nebo doorway page. Vyhledávače tyto metody obvykle postihují penalizací.
Blog (weblog) – webová stránka obsahující textové příspěvky (případně doplněné multimediálním obsahem) jednoho či více autorů.
Bod zvratu – takový objem produkce firmy, při kterém nevzniká zisk ani ztráta.
Bounce rate – též míra opuštění, procento uživatelů, kteří na webu zobrazili pouze jednu stránku a v prohlížení nepokračovali.
Brand – značka, vizuální, emocionální, racionální a kulturní obraz, asociovaný s konkrétní firmou nebo produktem. Umožňuje svému majiteli dosahovat lepšího postavení na trhu, vymezit se vůči konkurenci a zpravidla i prodávat za vyšší cenu.
Brand journalism – publikování novinářských článků s cílem budovat značku.
Brand management (řízení značky) – soubor technik, postupů, konceptů a opatření, kterými organizace zhodnocují své značky. Zahrnuje určení identity, image a positioningu značky.
Brand personality – osobnost značky, personifikace, jakým člověkem by značka byla, kdyby byla živá.
Branded content – značkový obsah nebo obsah, který posiluje značku, formy: články v on-line i tištěných časopisech, firemní magazíny, tištěné publikace, advertorialy, product placement.
Below-the-line (BTL) – podlinková komunikace, označení pro ty formy marketingové komunikace, jež jsou přesněji zacíleny na konkrétní cílovou skupinu, např. přímý marketing, reklama v místě prodeje (POS), sales promotion, sampling atd. Opak ATL.
Bundle – balíček dvou nebo více produktů či služeb, které se prodávají společně za výhodnější cenu.
Burnout syndrom – viz syndrom vyhoření
Buzz marketing – marketingové aktivity, jejichž cílem je vyvolat kolem určitého produktu, služby, firmy nebo značky rozruch (buzz), podnítit spontánní debaty mezi lidmi (WOM).
C
Customer Activation Marketing (CAM) – souhrn marketingových nástrojů, které přímo stimulují zákazníka k akci.
Cargo efekt (též cargo cult) – záměna nástroje a cíle, důraz na rituály a vnější atributy, až se ztratí podstata věci. Termín vznikl za II. světové války, kdy si Američané v Tichomoří zřídili přistávací dráhu pro letadla. Domorodci si všimli, že pokaždé, když na dráhu vyjde voják a zamává praporky, přiletí letadlo plné proviantu. Letadlo se pak následně snažili vlastními praporky „přivolat“. Neúspěch následně připisovali nekvalitním praporkům.
Carry over effect – po skončení slevové akce dočasně poklesne prodej propagovaného výrobku, protože se zákazníci v rámci akce předzásobili.
Cashflow – tok peněz firmou, příjem nebo výdej peněžních prostředků, v praxi vypovídá o schopnosti firmy generovat peníze.
Časná většina (early majority) – podle Everetta Rogerse skupina zákazníků, kteří jsou v nakupování opatrní, rozhodují se racionálně, ale ještě jsou celkem přístupní novým myšlenkám. V populaci cca 24 %. Viz též Inovátoři, Early adopters, Pozdní většina, Opozdilci.
Cause related marketing – firma propojí své komerční aktivity s filantropickými a z vybraného produktu daruje určitou částku na dobročinné účely (např. každá koruna z konkrétního výrobku).
Cena – částka, za kterou zákazník kupuje výrobek nebo službu, součást marketingového mixu.
Cenotvorba – souhrn metod a postupů, používaných pro nastavení ceny
Cenová kotva – psychologický princip, často využívaný v cenotvorbě. Vychází z toho, že lidská mysl nedokáže určit cenu výrobku či služby, ale je schopná relativně porovnat, jestli má být něco levnější nebo dražší než něco jiného. Je základem slev a speciálních nabídek.
Cenová Sněžka – pádný důvod, proč může být váš produkt nebo služba dražší než u konkurence (například konkrétně na Sněžce nadmořská výška).
Cenová strategie – způsob, jak zafixovat cenu v místě, čase a prostoru, pravidla, podle nichž se cena nastavuje a jak se mění.
Cesta zákazníka – postupná série kroků, kterými by zákazník měl v ideálním případě projít v procesu nákupu. Řeší se zejména na webových stránkách.
Cílová skupina – zvolená skupina potenciálních zákazníků, která by měla kupovat vaše produkty či služby.
Claim – slogan, připojený k logu (logotypu) firmy.
Click through rate – viz CTR.
Cloaking – obsah webové stránky, který se nezobrazí normálnímu uživateli. Uživatel tak vidí něco jiného než robot. Jedna z technik tzv. black-hat SEO.
CMYK – barevný model, založený na míchání barev. Používá se především u reprodukčních zařízení, jako jsou inkoustové tiskárny. Obsahuje čtyři základní barvy: azurovou (Cyan), purpurovou (Magenta), žlutou (Yellow) a černou (blacK).
Cold calling – telemarketing (obvolávání) zaměřený na potenciální zákazníky (tj. bez předchozího kontaktu).
Confirmshaming – manipulativní technika popisování tlačítek na webu. Popisky jsou psané tak, že buď souhlasíte, nebo se cítíte hloupě (např. Pojistit notebook proti rozbití a krádeži / Risknu rozbití a krádež.
Content – česky obsah, data s přesně definovanými charakteristikami pro vyhledávání. Vše, co je na webových stránkách (text, obrázky, grafy, videa, zvukové záznamy, apod.
Content management system (CMS) – systém pro správu obsahu webových stránek, též redakční systém. Kromě volně dostupných (tzv. open source) redakčních systémů, jako je Joomla nebo WordPress, existují i systémy vyvinuté na míru jednotlivými firmami.
Content marketing – též obsahový marketing, tvorba a publikování obsahu na internetu za účelem přilákání nových zákazníků, udržování vztahů s těmi stávajícími, nebo budování značky.
Cookies – malé textové soubory, které webový prohlížeč ukládá do předem dané složky na disku počítače, slouží například pro zapamatování uživatelských nastavení nebo automatické přihlašování.
Copywriter – te