Blog

2020 30/12

Jak prodávat bez manipulace

Psychologie podnikání|

Různé nátlakové a manipulativní techniky mají v marketingu dlouhou historii. Řada lidí a firem na nich staví dodnes. Na druhé straně potkávám spoustu volnonožců a živnostníků, kteří raději o své značce, službách a výrobcích vůbec nemluví, aby se jimi někdo náhodou necítil manipulován. Podle mě existuje třetí cesta: autentický marketing. Hlavním důvodem, proč se manipulace v marketingu vůbec používá, je, že prostě funguje. Jako zákazníci se často rádi vidíme v roli racionálních bytostí, které si každý nákup dobře rozmyslí a rozhodně je ani nenapadne impulzivně utrácet. Realita, potvrzená četnými vědeckými výzkumy, je ale úplně jinde. Při prodeji hrají hlavní roli emoce. A ty je poměrně snadné ovlivnit. […]

2020 30/11

7 tipů, jak se připravit na portrétní focení

Autentický marketing|

Jste-li na volné noze, tváří vašeho byznysu je… vaše tvář. Většina podnikatelů tedy dříve či později začne řešit pořízení portrétních fotografií. Na tom, jak se povedou, má samozřejmě lví podíl výběr vhodného fotografa. Ale řadu věcí pro to můžete udělat i vy jako klient.  1. Rozmyslete si, kde všude fotky využijete. Na web? Na sociální sítě? Na vizitky nebo jiné tiskoviny? K rozhovorům do tištěných či elektronických médií? Sepište si všechny možnosti. Od nich se totiž bude odvíjet množství a formát fotografií, který budete potřebovat. Nejčastější jsou čtyři typy formátů: Portrétní fotografie. Může být na šířku nebo na výšku. Jste na [...]

2020 31/10

Jak neusnout na vavřínech

Strategie a plánování|

Většina podnikatelů vnímá marketing jako způsob, jak získat nějaké klienty. Takže se mu věnuje zejména na začátku. Ve chvíli, kdy už se ve svém oboru stanete známými, klientů máte dostatek a diář se vám plní na několik týdnů dopředu, jde propagace stranou. Ale dává to takhle smysl? Základní problém je v tom, že když máte dost práce, soustředíte se primárně na zakázky pro klienty. Na psaní blogových článků, přispívání na sociální sítě ani úpravy vlastního webu nezbývá čas. Podobně je to s motivací. Proč se snažit, když máte plnou kapacitu dlouhodobých zakázek, nebo v podstatě konstantní proud nových klientů na doporučení? [...]

2020 1/10

Osobní značka: 3 věci, o kterých se moc nemluví

Autentický marketing|

Osobní značka je všechno, s čím si vás lidé spojují. Vaše jméno, reputace, hodnoty i přesvědčení. Článků o tom, proč je dobré svůj osobní brand vědomě řídit nebo jak začít, už bylo napsáno dost a dost. Tak jsem se tentokrát podívala na tři aspekty budování autentické osobní značky, o kterých se zase tak často nepíše. […]

2020 11/9

Kouzelné otázky: Anima Noira

Autentický marketing|

Anima Noira provozuje už řadu let v Praze na Jánském vršku čarodějnickou živnost. Nabízí kurzy a konzultace a prodává vlastní řadu magických produktů. Vydala dvě tištěné knihy a její blog byl jedním z prvních na toto téma v Česku. Které dva marketingové nástroje byly pro její úspěch stěžejní? Jak pracuje s archetypem Kouzelníka? A v čem konkrétně jí byla přínosem naše spolupráce? O tom je další díl videosérie Kouzelné otázky, ve které představuji své klienty a jejich podnikání.

2020 2/9

Jak se obejít bez sociálních sítí

Autentický marketing|

Sociální sítě před pár lety doslova změnily svět drobného podnikání. Volnonožci a živnostníci s nimi dostali do rukou levný a dostupný nástroj, jak oslovit širokou skupinu potenciálních zákazníků. Jenže doba pokročila a ve většině oborů už je na sítích dost narváno. Každý další post jako by jen přispíval k všeobecnému hluku a rychle se ztrácí v záplavě ostatních. Algoritmy sociálních sítí se navíc neustále mění, takže je těžké s nimi udržet krok. Ve výsledku přibývá drobných podnikatelů, které sociální sítě už jednoduše štvou. Dá se bez sociálních sítí v moderním marketingu obejít? Někdy ano a někdy ne. […]

2020 3/8

Závislost na reklamě

Marketing bez reklamy|

Reklama vám může pomoci přitáhnout pozornost vašich ideálních zákazníků, nebo rozšířit vaši myšlenku do světa. Ale podle mě funguje mnohem lépe jako koření než jako hlavní surovina. Situaci, kdy je marketingová strategie postavená jenom na ní, říkám závislost na reklamě. Nejčastěji vzniká u e-shopů nebo kamenných prodejen. Ale podobné symptomy už jsem viděla i u poskytovatelů služeb. Zejména takových, které se využívají opakovaně a je v nich velká konkurence, jako jsou například masáže, zájezdy nebo půjčovny sportovního vybavení. Jak poznáte, že se vás to týká? Reklama (nejčastěji PPC) je pro vás dominantním zdrojem byznysu. Investujete do ní poměrně vysoké částky, které [...]

2020 5/7

Zmrzlinové zamyšlení

Psychologie podnikání|

Asi mám profesní deformaci. I při dovolenkovém brouzdání po vlastech českých pozoruji malé byznysy. Dívám se po reklamách na služby, navštěvuji malé prodejničky a restaurace. A dost často se přistihnu při přemýšlení, co by se dalo vylepšit. Zajímavá případová studie jsou stánky s točenou zmrzlinou. Letošní číslo jsem nenašla, ale loni jich v Česku bylo skoro sedm a půl tisíce. Produkt je prakticky stejný, rozdíl je někdy značka, ale hlavně přístup majitele. Na rozdíl například od skandinávských zemí je u nás zmrzlina výrazně sezónní zboží – nejvíc se jí prodává v letních měsících. Napadá mě pár malých změn, které by v mnoha případech mohly přinést zákazníkům větší spokojenost a provozovatelům [...]

2020 5/6

Dává smysl odmítat zakázky?

Ideální zákazník|

Stalo se vám někdy, že jste přijali problematickou zakázku, protože vám na ni přišlo neslušné říct ne? Podobnou zkušenost má nejspíš celá řada freelancerů a živnostníků. Podle mě je odmítání dovednost, kterou je na volné noze potřeba se naučit. Ale dává smysl rozlišovat, jaké zakázky je dobré odmítnout a kdy tím naopak riskujeme dobrou pověst. Různé situace mě v principu napadají tři. […]

2020 6/5

Živly v době krize

Autentický marketing|

Jak zvládáte koronavirovou krizi? Svou roli v tom pravděpodobně hraje i převažující živel ve vaší povaze. Živlová typologie osobnosti rozděluje lidi do čtyř skupin, nazvaných podle základních živlů oheň, voda, země a vzduch. Každý typ s sebou nese specifické rysy povahy a jednání i reakce na krizové situace. Který živel je ten váš, snadno zjistíte v jednoduchém on-line testu. Na to, jaké chování je pro jednotlivé živly typické, se lze podívat ze dvou hledisek: podnikatele a zákazníka. […]

Přejít nahoru