Taky vám připadá, že se prostředí kolem vás mění rychleji než dřív? Že nástroje a postupy, na kterých jste stavěli svoje podnikání, už nefungují vůbec, nebo aspoň ne tak, jak jste byli zvyklí? Že všichni kolem vás se trendům snadno přizpůsobili, jenom vy stojíte stranou a děláte si starosti, jak získat dostatek klientů a vydělat si aspoň na náklady?

Na trhu se něco mění prakticky pořád. Ale jsou období, kdy nám změny připadají nějak větší a rychlejší. Letos mi jako významné připadají hlavně tyhle tři trendy:

Dosahy sociálních sítí padají

Sociální sítě už dávno nejsou ten jednoduchý a bezplatný nástroj, jak oslovit zákazníky. Doby, kdy fungovalo dát pár obsahových příspěvků a mezi ně jeden prodejní, už jsou pryč. Hodnotný obsah tvoří spousta lidí, takže je těžké mezi nimi nezapadnout. A i když máte řádově tisíce fanoušků, některé vaše příspěvky nevidí vůbec nikdo. Jako na potvoru většinou zrovna ty, kde se snažíte něco prodávat.

Horší mi na tom přijde jiná věc. Kdykoli chcete dát na sítě nějaký odkaz, volíte mezi pohodlím zákazníků a pravidly algoritmu. Vyhovět algoritmu znamená tak trochu obtěžovat klienty. Nevěřím, že někoho baví hledat odkaz mezi 150 komentáři nebo psát pod příspěvek CHCI a následně v chatu komunikovat s umělou inteligencí. Když vyhovíte zákazníkům a odkaz lupnete hned na konec příspěvku, pro změnu riskujete, že okamžitě zmizí v propadlišti dějin.

Pořád přitom platí, že sociální sítě nemáme pod kontrolou. Takže se vedle nich vyplatí spoléhat i na jiné nástroje, jako je vlastní web nebo e-mailová databáze.

On-line boom pominul

Tohle pociťujete docela zřetelně zejména, pokud jste začali podnikat během pandemie, nebo jste pod jejím vlivem převedli svoje služby do internetové podoby. On-line kurzy a webináře už prostě netáhnou. Zejména ty „mrtvé“, jak říkám kurzům k samostudiu.

Spousta lidí otevřeně prohlašuje, že lidi potkává raději ve 3D než „na placato“. Takže by se snadno mohlo zdát, že doba hraje do karet živým akcím. Kdybychom ale během pár posledních let nezpohodlněli a neodvykli si na ně chodit. Podle toho, co vidím kolem sebe, většina lidí zvažuje, jestli opravdu stojí za to vyměnit pohodlné tepláky a pantofle za prezentovatelné oblečení a někam vyrazit.

On-line akce a kurzy pořád fungují. Ale je potřeba počítat s tím, že lidé už jsou jimi trochu přesycení a pečlivě zvažují, čemu budou věnovat svůj drahocenný čas. Přijde mi také, že se účastníci v kurzech chovají o hodně pasivněji. Méně se ptají, živá vysílání častěji sledují ze záznamu a poklesla také ochota něco sdílet s ostatními účastníky. Jako tvůrci s tím musíme počítat a více přemýšlet o tom, jak účastníky zaujmout.

AI je všude

I když nevyužíváte specializované nástroje ke generování textu nebo obrázků, umělé inteligenci se v on-line světě stejně nevyhnete. Je součástí programů na úpravu fotek, on-line překladačů i internetových prohlížečů. Přepisuje texty z videa, vytváří titulky, dělá korektury, vymýšlí loga, z obrázků maže pozadí i nechtěné objekty.

Občas tvoří šestiprsté ženy, levitující sklenice a pětinohé psy. Taky je schopná vám poradit, abyste na slovensko-španělské hranici odbočili doleva, nebo do vietnamské speciality přidali bůček a knedlík. Ale to jsou dětské nemoci, které se nejspíš časem spraví.

Spousta grafiků, ilustrátorů a překladatelů se bojí o práci. Copywriteři se AI vesměs naučili využívat a učí ostatní, jak napsat dobré zadání. Někteří freelanceři na novou vlnu rychle naskočili, jiní se nestačí divit. Naproti tomu řemeslníci a fyzioterapeuti mají pořád plno na několik měsíců dopředu. Pokud je ve vaší práci málo rutin a hodně člověčiny, myslím, že můžete zůstat v klidu.

Pár praktických tipů

Podnikat v nejisté době podle mě znamená nebát se hledat řešení. Tady je pár tipů, kterými můžete začít.

1. Uklidněte se

Jako vážně. This too shall pass. Byznys jde vždycky ve vlnách. Prakticky pořád někde zuří nějaká krize a neustálá změna je v podstatě to jediné, na co se můžete spolehnout.

Takže si dopřejte hluboký nádech a výdech. Vnímejte, jak vám vzduch proudí nosními dírkami dovnitř, až dolů do břicha, a pak zase ven. Několikrát opakujte. A vraťte se k tomu pokaždé, když začnete mít tendenci panikařit.

2. Vraťte se ke svému PROČ

Proč jste kdysi začali podnikat? Jaká služba nebo produkt vám na trhu chyběla? Komu jste chtěli pomáhat? A co jste měli v plánu změnit na světě?

Možná vám ty věci už připadají příliš vzdálené, nerealistické a pohřbené pod hromadou úkolů, faktur a každodenních povinností. Možná už je to dávná minulost. A možná, že ten plamínek vášně, který kdesi hluboko uvnitř vás hořel, skomírá nebo vyhasl.

Kdykoli cítíte nejistotu, dává smysl se ke svému PROČ vrátit. Zkusit ten plamínek rozfoukat a trochu přiložit. Třeba tím, že si uvědomíte, že tam je.

Pokud se ten původní důvod už vyčerpal a moc vás nebere, je načase si najít nový. Něco, co vás motivuje, přináší vám radost a hřeje u srdce. Protože bez toho se moc dobře podnikat nedá.

3. Jděte do hloubky

Pokud máte pocit, že děláte všechno správně, dodržujete marketingová pravidla i naučené postupy, ale nějak to nefunguje, zádrhel bude o vrstvu níž. Totéž platí, když se v byznysu hrozně nadřete a chybí vám lehkost.

Už dlouho tvrdím, že podnikání je druh osobního rozvoje. Klade nám do cesty překážky, abychom se podívali sami na sebe, zpracovali si svá vnitřní zranění a na druhé straně vyšli silnější. Když sečtete jednotlivé číslice roku 2024, vyjde vám 8, což je tarotová karta Síla. Její téma je přesně o tomhle.

Co všechno můžete zkusit?

  • Vydejte se na terapii. Nebo na koučink, EFT, regresi, konstelace, nebo astrologickou konzultaci. Cokoli, čemu věříte a co vám pomůže se popasovat s vašimi introjekty a vnitřními sabotéry.
  • Proberte to se svými spirituálními průvodci. Možná s nimi už pracujete, ale zatím vás nenapadlo s nimi řešit byznys. Pokud zatím žádné nemáte, začněte Duší byznysu. Třeba si pak přidáte nějaké další.
  • Sdílejte to s ostatními podnikateli. Často zjistíte, že nejistoty máme všichni podobné. A možná získáte i nějaké efektivní postupy, jak s nimi pracovat. Skvělý formát, který neklouže po povrchu a něco si z něj odnesete, je třeba mastermind skupina.

4. Sestavte si strategii

Ať už se na trhu děje cokoli, úspěch v podnikání se většinou dostaví, když víte, co děláte. A jednotlivé kroky podnikáte vědomě. Strategie není raketová věda, stačí si odpovědět na několik základních otázek, a odpovědi pak propojit dohromady.

Ptejte se:

  • Kolik peněz chci měsíčně vydělávat? Je realistické toho dosáhnout se stávajícími produkty, nebo potřebuju něco dalšího?
  • Co dobře umím? Jaké mám silné stránky? Co je moje konkurenční výhoda? Kde se naopak necítím silný nebo silná v kramflecích?
  • Jaké zákazníky chci oslovit? Kdo je můj srdcový klient? Co poptává, kde se vyskytuje, po čem touží a čeho se bojí?
  • Jak vysoký mám rozpočet? A které další zdroje mám k dispozici?
  • Které nástroje mi pomohou dosáhnout mých cílů? Co z toho, co už dělám, mi funguje? Co můžu přestat dělat? A co nového naopak zkusit?

Začněte tím, že si domluvíte schůzku sami se sebou. Aspoň na hodinu si sedněte třeba do kavárny nebo doma do křesla a mentálně se věnujte svému byznysu. Budete-li mít pocit, že na to nestačíte sami, přijďte na konzultaci.

5. Važte si svých klientů

Možná jste na svoje zákazníky občas trochu naštvaní. Připadá vám, že jsou nároční, vymýšlejí si, nevědí přesně, co chtějí, nebo jich není dost. Přijde mi to úplně normální. Na freelancera nebo živnostníka je toho všeho občas prostě moc, takže nemá smysl se kvůli tomu zlobit ještě na sebe.

Místo toho si zkuste připomenout to dobré, co vám vaši klienti přinášejí. Vzpomeňte si na všechny vydařené zakázky. Přečtěte si pár referencí, které vám vaši klienti napsali (pokud zatím žádné nemáte, o důvod víc si o ně požádat). Uvědomte si, jak zlepšujte a měníte jejich životy, a jak se i díky vašim službám posouvají dopředu.

Představte si je, jak stojí před vámi. Prociťte vděčnost za to, že je máte. A pak jim trochu té lásky, kterou cítíte, zkuste poslat. V duchu jim zamávejte, pohlaďte je po tváři, nebo jim pošlete vzdušný polibek. Pravděpodobně se začnete cítit líp. Ale možná se něco změní i navenek.

 

Foto: Kaboompics