Na konzultacích s živnostníky a volnonožci docela často probíráme webové stránky. Jak to udělat, aby pro návštěvníky byly přehledné a dobře čitelné a dokázaly zákazníka úspěšně dovést k nákupu. Většinou dojdeme k tomu, že na webu buď úplně chybí, nebo dobře nefunguje jedna z následujících devíti věcí.

1. Příslib

Co přesně děláte a pro koho? To je informace, která by se z vašich webových stránek měla dát vyčíst takzvaně na první dobrou. Ideálně hned nahoře na první stránce, aby návštěvník nemusel nikam klikat ani scrollovat.

Uznávám, zní to jako naprostá samozřejmost. Takže nejspíš máte pocit, že to z vašeho webu jasné je. Ale zkusili jste si to někdy otestovat? Schválně ukažte svůj web někomu, kdo vás sice zná, ale vaše služby nikdy nevyužil. Třeba kamarádce nebo tetě z dědiny. A zeptejte se, co přesně podle jejich názoru nabízíte. Možná se nestačíte divit.

Vhodné pole pro takový experiment představují i různé podnikatelské skupiny na sociálních sítích nebo mastermind setkání, kde můžete sdílet odkaz na svůj web a vyžádat si zpětnou vazbu.

2. Nabídka

Web je skvělé místo k tomu, abyste návštěvníkům představili to, co nabízíte. Čili své produkty a služby.

Popište:

  • Co přesně vaše služba obnáší
  • Pro jakou cílovou skupinu je určena
  • Jak to probíhá/funguje
  • Jak dlouho to trvá
  • Co je potřeba si dopředu rozmyslet nebo připravit
  • Jaké jsou případné kontraindikace

Další otázky už vás určitě napadnou samy. Když dokážete nabídnout dostatek informací, potenciálním zákazníkům snižujete úzkost, a naopak zvyšujete pocit bezpečí potřebný k tomu, aby v klidu nakoupil.

3. CTA

Zkratka znamená Call To Action, neboli výzvu k akci. Když už jste návštěvníkovi popsali všemožné benefity vašich služeb a produktů, dává smysl mu nabídnout i snadný způsob, jak se k nim dostat.

Očekáváte, že zákazník sám v menu klikne na kontakt a napíše vám e-mail? Podle mě děláte chybu. Mnohem lepší je hned pod nabídku služeb umístit tlačítko nebo rovnou objednávkový formulář.

Ne ten obecný kontaktní, který obsahuje jenom jméno, e-mail a velké okno pro zprávu. Ale konkrétní, ve kterém se zákazníka můžete rovnou vyptat na parametry, které potřebujete vědět buď k nacenění, nebo k dalšímu postupu. Například velikost sukně, kterou chce ušít, značku auta, které potřebuje opravit, nebo termín, kdy má čas přijít na konzultaci.

4. Stránka O mně

Stránky O mně (nebo O nás) patří podle mé zkušenosti k nejnavštěvovanějším podstránkám na webech. Používáte-li Google Analytics nebo jiný nástroj pro měření návštěvnosti, schválně si můžete ověřit, jestli to tak funguje i u vás. Samozřejmě v případě, že na svém webu nějakou stránku O mně máte.

Spousta lidí ji nemá. Což je podle mě škoda, protože dobře zpracovaná stránka O mně vůbec není o vás, ale o zákazníkovi. Ten by se z ní měl dozvědět primárně dvě věci:

  • Že opravdu umíte dělat to, co nabízíte. To se hodí doložit léty praxe, počty realizovaných zakázek, výčtem škol a výcviků, které jste studovali, nebo certifikáty z absolvovaných kurzů a školení.
  • Že si budete rozumět. Mezi živnostníky a volnonožci poptáváme primárně takové, kteří mají podobný pohled na svět. Takové, se kterými sdílíte hodnoty, vkus, názory i různá přesvědčení o životě.

Zapřemýšlejte také nad tím, na jakou další podstránku vašeho webu by měl návštěvník ze stránky O mně pokračovat. Ideálně třeba na nabídku služeb nebo na kontakt. Určitě je škoda, aby vaše představovací stránka končila slepou uličkou.

5. Portrétní fotka

Marketing volnonožců a živnostníků je osobní. Takže potenciální zákazníci logicky chtějí vidět, jak vypadáte. A rozhodují se i podle toho, jak moc jim na fotce připadáte sympatičtí.

Na druhé straně rozumím tomu, že dát si fotku na web může být zejména pro introvertní povahy docela těžké. Tady je pár tipů, které vám pomohou:

  • Vyberte si fotografa, který je vám blízký a máte si o čem povídat (existují networkingy nebo různé jiné příležitosti, kde se to dá vyzkoušet).
  • Nechte se vyfotit ve svém přirozeném prostředí (třeba na vlastní zahradě, doma, nebo ve své oblíbené kavárně).
  • Začněte tím, že si fotku dáte na stránku O mně. Teprve když si na to zvyknete, můžete přidat další na úvodní stránku.
  • Dívejte se na sebe. Do zrcadla, nebo na obrazovku při on-line vysílání. Pouštějte si svoje videa, nebo si vytiskněte svoji fotku a dejte si ji na nástěnku nebo na lednici. Za chvíli vám prezentovat vlastní tvář začne připadat jako nejpřirozenější věc na světě.

Další tipy, jak se připravit na portrétní focení, najdete v tomhle článku.

6. Social proof

Představte si, že jste v neznámém městě a chcete si zajít na oběd. Podle čeho si nejspíš budete vybírat restauraci? Já otevřu Mapy Google, které mi kromě adresy rovnou ukážou i zákaznická hodnocení. Podle recenzí se řídím i při nákupu produktů a služeb. A většina ostatních lidí to dělá stejně.

Právě o tom je fenomén, zvaný social proof. Když si nejsme jistí, jak se v nějaké situaci chovat, imitujeme ostatní. V marketingu toho rozhodně dává smysl využít.

Nástrojů je celá řada:

  • Reference
  • Hodnocení produktů
  • Certifikáty kvality
  • Doporučení influencerů
  • Zmínky od zákazníků na sociálních sítích
  • Recenze a články (odborné i laické)

Klienti nám reference a hodnocení většinou nepíšou sami od sebe, ale je potřeba je o to požádat. Zkuste se zamyslet, jak na to, a ideálně si k tomu vytvořit nějaký proces (například automatizovaný e-mail 10 dní po nákupu.)

7. Obchodní podmínky

Pokud něco prodáváte formou e-shopu, musíte je mít povinně. Ale hodí se je mít i ve službách. Obchodní podmínky jsou totiž dokument, kterým si vymezujete pravidla. Nejen vůči zákazníkům, ale primárně vůči sobě.

Ruší vám lidé účast na kurzu na poslední chvíli? Platí vám faktury se zpožděním? Nebo vám i po domluveném datu uzávěrky posílají další a další připomínky? To je přesně okamžik, kdy vás Obchodní podmínky mohou podpořit. Zákazníky na ně stačí odkázat. A hned se budete cítit pevnější v kramflecích.

8. Povinné údaje

Pokud máte webové stránky, které používáte k podnikání, podle občanského zákoníku na nich musíte uvádět tzv. povinné identifikační údaje. Které to jsou, se liší podle toho, zda podnikáte jako osoba samostatně výdělečně činná, nebo máte firmu (např. s. r. o.).

Jako OSVČ máte povinnost mít na webu:

  • jméno a příjmení,
  • identifikační číslo (IČO),
  • místo podnikání,
  • údaj o zápisu do živnostenského rejstříku,
  • jste-li zapsáni v obchodním rejstříku, pak i údaje o tomto zápisu včetně oddílu a vložky.

Právnické osoby povinně uvádějí:

  • název společnosti,
  • identifikační číslo,
  • adresu sídla,
  • údaj o zápisu do OR včetně oddílu a vložky.

Jestli povinné údaje na webu máte, kontroluje živnostenský úřad. Když je na vašich stránkách nenajde, riskujete pokutu ve výši až 100 000 Kč. A skutečně se to děje. Ve své praxi už jsem potkala pár lidí, kterým úřad pokutu vyměřil. Přesné místo, kde na webu povinné údaje uvádět, zákon neurčuje. Nabízí se patička webu, stránka Kontakt nebo Obchodní podmínky.

9. Blog

Kladete si někdy otázku, jak se potenciální zákazníci na vaše webové stránky vůbec dostanou? Mohou kliknout na placenou reklamu. Nebo na odkaz na jiném webu či sociálních sítích. Ale také na vás mohou narazit přímo ve vyhledávači.

Pravděpodobně ale nebudou hledat přímo název vašeho produktu nebo služby. Například koučink, HR poradenství nebo marketingové konzultace hledá celkem málokdo. Mnohem víc lidí ale ve vyhledávači zjišťuje, jak si udržet hranice, jak vyřešit fluktuaci zaměstnanců nebo jak sestavit byznys plán.

Blog na webu je skvělé místo, kde svým klientům můžete ukázat, že rozumíte jejich problémům. A že právě vaše služby a produkty na jejich problémy představují řešení. Kromě článků jim můžete nabídnout i další nástroje – například různé kalkulátory, testy nebo návody. Když jim nabídnete užitečný obsah, rádi u vás také nakoupí.

A co vy? Máte na webu všech 9 věcí? Nebo vám zatím nějaká chybí?

 

Foto: Kaboompics