Chodíte rádi na kurzy osobního rozvoje? Pokud jste na volné noze, jsem přesvědčená o tom, že jste se zapsali minimálně do jednoho. Je o něco delší, náročnější a zpravidla také dražší než všechny ostatní. Nedá se z něj jednoduše vystoupit, ani ho v případě nespokojenosti reklamovat. Ale většinou vám přináší spoustu nových dovedností, zážitků, a občas i nějaké peníze navíc. Tím kurzem je vaše podnikání.

Schválně se v duchu vraťte do doby, kdy jste si byli vyřídit první živnostenský list. Ve své představě pak pokračujte směrem k dnešku. Uvědomte si, co všechno jste se naučili. Jaké potíže jste museli vyřešit. A kolik utkvělých přesvědčení nebo dokonce traumat z dětství vám váš byznys pomohl vytáhnout na světlo. Vsadím se, že na spoustu z nich by „v normální práci“ vůbec nepřišla řeč.

Podnikání vás donutí čelit všem démonům, které jste kdy pohřbili na dno svého srdce. Vaše podnikatelské problémy jsou často vaše osobní problémy v přestrojení. Bud vyřešíte problém, nebo všechno zničíte. Ash Ambirge

Zdrojem osobního rozvoje v podnikání jsou podle mě primárně tři věci. To, v čem podnikáte, vaši klienti, a v neposlední řadě různé krize a jiné situace na trhu či ve společnosti, které vás nutí nějak reagovat.

Předmět podnikání

Internet je plný článků o tom, jak najít, v čem podnikat. Osobně ale neznám žádného volnonožce ani živnostníka, který by je četl, neřkuli se jimi řídil.

Skutečné příběhy o tom, proč lidé začali s podnikáním, mnohem častěji vypadají nějak takhle:

  • Psychologie mě zajímala už od dětství.
  • Nemohl jsem nikde sehnat kalhoty, které by mi nebyly krátké, tak jsem je začal šít.
  • Dorty jsem dlouho pekla jenom pro rodinu a přátele, teprve ti mě přesvědčili, abych se tím začala živit.
  • Pro moje děti nebylo místo ve školce. Tak jsme založili dětskou skupinu.
  • Mám citlivou pleť. Konvenční kosmetika to jenom zhoršuje, tak jsem začala vyrábět a prodávat tu přírodní.

To, v čem podnikáte, totiž vůbec není náhoda.

Na počátku je většinou něco, co vám na světě chybí. Nebo to nevypadá či nefunguje tak, jak byste potřebovali. Případně vás něco „jenom“ odjakživa zajímá, baví a neodolatelně přitahuje.

Jiná varianta je, že vám něco důležitého vůbec nejde. Takže se s tím tak dlouho trápíte, až o tom víte všechno a můžete to začít předávat ostatním. (Přesně takhle jsem to na začátku měla já s cenotvorbou, o které docela často školím a přednáším.)

Často druhé učíme tomu, čemu bychom se potřebovali nejvíce naučit my sami, a někdy rozdáváme to, co bychom sami nejvíce potřebovali dostávat. Gabor Maté

Každopádně když se podíváte zpátky, nejspíš zjistíte, že jste si svůj obor podnikání nevybrali – spíš on si vybral vás. Jako by vás život sám vedl k místu, kde se můžete realizovat a zároveň vytvářet něco, co vám dává smysl. Takže to dál děláte. Rozvíjíte svůj byznys a zároveň s ním i sebe.

Zákazníci

Kdo by nechtěl pracovat se samými ideálními klienty. Jenže na začátku netušíte, jak takový váš srdcový klient vlastně vypadá. Tak hledáte, zkoušíte a testujete. Postupnými kroky se dopracováváte k tomu, že je to lepší a lepší. Vaši zákazníci mají zajímavější výsledky a vy se cítíte stále pevnější v kramflecích.

Až máte jednoho dne konečně pocit, že jste to vychytali. Víte, pro koho chcete pracovat, a své ideální klienty poznáte už ve dveřích. A právě v tu chvíli se obvykle objeví zákazník, který vám do toho hodí vidle. Z vašeho pečlivě vystavěného konstruktu vytáhne přesně tu věc, kterou ještě vůbec nemáte zpracovanou.

Tak třeba:

  • Občas jste nedůslední a nedodržujete vlastní pravidla.
  • Sice máte pečlivě sepsané obchodní podmínky, ale nějaká konkrétní situace tam chybí.
  • Je pro vás těžké říkat NE, odmítat nerentabilní zakázky nebo neplacenou práci navíc.
  • Vaše intuice vás hlasitě varuje, ale vy tu zakázku stejně vezmete.
  • Neumíte si nastavit hranice a definovat jasné podmínky spolupráce.
  • Dělá vám potíže říct si o peníze, nebo se napřed vrhnete do práce a teprve pak řešíte, co to bude stát.
  • Pochybujete o tom, jestli vaše práce má vůbec nějakou hodnotu.

Nechci vám brát iluze, ale tenhle fenomén zdaleka není vlastní jen podnikatelským začátečníkům. Podle mé zkušenosti se děje ve všech fázích podnikání. S přibývajícími roky má jenom jemnější a trochu rafinovanější podobu. Přesně podle rčení New level, new devil.

Velmi často jsme zrcadlem pro své potenciální klienty. A oni jsou zase zrcadlem pro nás. Lisa Fabrega

Můžete se vztekat nebo se litovat. Ale jediný funkční způsob, na který jsem zatím přišla, je to přijmout. Podniknout příslušná opatření (třeba si ty obchodní podmínky doplnit) a příště se zachovat jinak. Další klienti vám k tomu jistě poskytnou dostatek příležitostí.

Krize

Co vás nenaučí zákazníci a důsledky vašich vlastních rozhodnutí, o to se často postará trh nebo konkurence.

Chcete příklady? Tady jsou:

  • Ekonomická recese vám zvýší náklady a dramaticky sníží poptávku.
  • Pandemie zakáže provozování některých oborů a skoro na dva roky nás všechny zavře doma.
  • Technologii, kterou jste dovedli k dokonalosti, vytlačí z trhu nový standard.
  • Někdo vám zkopíruje celý kurz včetně grafiky a úspěšně ho prodává.
  • Konkurence si otevře podobný obchod přímo naproti tomu vašemu.
  • Váš hlavní dodavatel změní náplň činnosti a k původním výrobkům přestane poskytovat servis i náhradní díly.
  • Slibný podnikatelský záměr vám zcela zařízne nová legislativa.

To všechno se dá bez nadsázky označit nálepkou „krize“. Když podnikáte nějakou dobu, většinou jich zažijete několik. I když jste doteď bez potíží fungovali, najednou bojujete o přežití. Včerejší strategie už se nedají použít. Musíte zabrat, přemýšlet a improvizovat. Opustit (iluzorní) jistoty a vydat se zkoumat neprobádaný terén.

Dramatické události nám šetří čas, neboť nás nutí čelit záležitostem, které nás nenápadně brzdí. Alan Cohen

Právě v dobách krize se takzvaně láme chleba. Často najdete novou cestu, která je nakonec výnosnější i zajímavější než ta původní. Získáte nečekané zdroje, o něž se můžete opřít. Nebo v sobě objevíte talenty a dary, o jejichž existenci jste zatím neměli ani tušení.

Rostoucí ceny všeho tak nedávno donutily zdražit i podnikatele, kteří se zvýšení cen dosud zarputile bránili. Pro jiné to byl impulz hledat, jak ušetřit náklady. V pandemii se spousta byznysů přesunula do on-line. A řadu dalších až konkurence přivedla k tomu, co je jejich skutečná konkurenční výhoda a jak to využít.

Někteří to, pravda, neustáli a zkrachovali. I to se občas děje, ale rozhodně to není důvod znovu nevstat a nezkusit další byznys. Někdo se nechá zlomit nebo odradit, ale většina podnikatelů z krizí vychází pevnější, zocelenější a stabilnější.

Jak to prakticky využít?

Krize a infarktové situace byly, jsou a budou. Mně pomáhá za nimi vidět právě ten osobní rozvoj. Který jsem si sama zvolila tím, že jsem si před skoro 20 lety došla vyřídit živnostenský list.

Takže si zkuste říct, že vaše podnikání je kurz, pečlivě a přesně sestavený podle zásad moderní pedagogiky. Nutí vás čelit přesně těm problémům, které právě teď potřebujete vyřešit. Zároveň vám je prezentuje v době, kdy máte všechny potřebné znalosti, dovednosti a zdroje, které k jejich zvládnutí potřebujete.

Občas si na to vzpomeňte a svému byznysu poděkujte. Protože vám pomáhá se rozvíjet, zlepšovat a profesně i lidsky růst. Držím palce.

 

Foto Conscious Design, Unsplash