Marketing vnímá většina živnostníků a volnonožců jako činnost, kterou dělají proto, aby měli dostatek zákazníků. Takže když tenhle kýžený stav nastane a kalendář je trvale zaplněný minimálně na 14 dní dopředu, oddechnou si a ve svém marketingovém snažení výrazně poleví, nebo ho dokonce ukončí úplně. Přestanou přispívat na sociální sítě, aktualizovat web a platit reklamu. Podle mě se takový přístup jednoduše nevyplatí.

Máte-li plný kalendář, samozřejmě můžete svému marketingu věnovat méně času, nebo se soustředit na trochu jiné strategie a postupy, než když se snažíte získat klienty. Nejdůležitější ale je úplně nepřestat být vidět, a to z několika důvodů.

Sejde z očí, sejde z mysli

Tohle přísloví v podnikání platí dvojnásob. Propagace je totiž všude plno, takže zákazníci, přesycení různými reklamními nabídkami, poměrně rychle zapomenou, kdo jste a co pro ně můžete udělat. Proto se vyplatí se jim připomínat, i když jim momentálně (zdánlivě) nemáte co nabídnout.

Druhý důvod je, že většina marketingových aktivit funguje s odstupem. Ten se někdy počítá na týdny, ale jindy i na celé měsíce. Chápu, že to člověka frustruje. Ale to, co děláte teď v říjnu, přinese reálné výsledky v prosinci, nebo dokonce až po Novém roce.

„Marketing se dá přirovnat k rozdělávání ohně. I s dobrým podpalovačem zabere pár minut, než se třísky rozhoří natolik, abyste mohli přiložit uhlí nebo polena, a potom ještě nějakou dobu trvá, než se místností začne šířit teplo.“ Peter Knight

Když se do marketingu opřete až ve chvíli, kdy nemáte žádné nové klienty, chvíli se neděje nic. Tak vyvinete ještě větší úsilí. Za pár týdnů jste tak zahlcení prací, že na nějaký marketing už nezbývá čas. Tenhle cyklus, kdy buď nemáte do čeho píchnout, nebo kam dřív skočit, se jmenuje Feast or Famine. A jedinou obranou proti němu je věnovat se marketingu průběžně.

Dělat marketing je totiž v mnoha ohledech podobné jako snažit se roztlačit auto. Nejvíc námahy to dá na úplném začátku. Jakmile se kola dají do pohybu, motor už naskočí a jedeme. Propagace zejména u služeb funguje stejně. Jakmile si vybudujete návyk, pokračovat v zajetém systému je mnohem snazší než ho od nuly stavět znova.

Co dělat v časech hojnosti

Následující tipy se vám mohou hodit ve chvílích, kdy máte dostatek klientů, ale dát marketing úplně k ledu se vám nechce:

1. Publikujte své myšlenky

Když máte dostatek klientů, nutně nepotřebujete okamžitě prodávat. Tím pádem si můžete dovolit tvořit obsah, který k prodeji přímo nevede. Užijte si tu svobodu a prezentujte své názory, postoje a hodnoty, které vyznáváte.

Když svým klientům přiblížíte způsob, jakým uvažujete o byznysu nebo o světě, mohou si udělat lepší představu, jestli s vámi souzní. A jestli mají chuť od vás nakupovat. Navíc bez tlaku, že ten článek teď píšete proto, abyste prodali váš kurz, konzultace nebo cokoli jiného.

„Marketing je věcí šíření myšlenek a šíření myšlenek je nejvýznamnějším produktem naší civilizace.“ Seth Godin

2. Pracujte na své značce

Co se má lidem vybavit, když se řekne vaše jméno? Právě to je obsahem vaší osobní značky. Doba, kdy máte plný kalendář, je ideální k tomu, se na značku soustředit. A aktivně vyhledávat příležitosti, kde svůj brand můžete propagovat.

Například:

  • Oslovte autory blogů, kde byste chtěli být zmíněni, a nabídněte guestpost nebo rozhovor.
  • Navažte spolupráci s novináři. Vytipujte si médium, relevantní pro vaše téma, najděte si jméno konkrétního redaktora, a zkuste mu napsat nebo zavolat.
  • Buďte aktivní ve skupinách na sociálních médiích, kde jsou vaši potenciální klienti. Přispějte radou, názorem nebo vyžádanou zpětnou vazbou.

Pomůže také, když si necháte udělat kvalitní portrétní fotografie, sjednotíte na svém webu i v dalších nástrojích všechny barvy a fonty, a vyladíte stránku O mně na svém webu.

3. Zdražujte

Plný kalendář je mimo jiné také zpráva o tom, že o vaše služby je zájem. Pro navýšení ceny si moc neumím představit lepší okamžik. Začněte tím, že trochu zvednete cenu pro nové zákazníky, kterou máte na webu. Testujte, co to udělá.

Pokud se příliv nových poptávek úplně nezastaví, v praxi si ověříte, že si zdražení můžete dovolit. Robert Vlach tomuto postupu říká validace ceny. Kdyby vás klienti přestali poptávat, v tichosti a bez rizika se můžete vrátit na původní cenovou úroveň.

Ze zkušenosti ale můžu říct, že tahle alternativa nastává dost málokdy. Mnohem víc živnostníků a volnonožců si místo toho ověří, že na to, aby vydělali stejnou částku, stačí pracovat o pár hodin týdně méně.

4. Recyklujte obsah

Píšete blog? Točíte videa nebo podcasty? Publikujete příspěvky na sociální sítě? Pak už jste pravděpodobně vytvořili velkou spoustu obsahu. Ve skutečnosti není potřeba pořád vymýšlet něco nového. Zejména na sociálních sítích a v newsletteru můžete s úspěchem využít to, co už máte.

Například proto, že:

  • Pro lidi, kteří vás začali sledovat až v poslední době, je váš starší obsah úplně nový.
  • Algoritmy sociálních sítí fungují tak, že ani vaši nejvěrnější fanoušci nevidí všechny vaše příspěvky.
  • Věci, které vám už připadají úplně zřejmé, jsou pro začátečníky v oboru novinkou.
  • Většina vašich myšlenek a rad je buď úplně nadčasová, nebo se hodí k určitému období roku (např. jaro, Samhain, Vánoce).
  • Skoro nikdo si nepamatuje, o čem jste psali před rokem.

Blogové články často stačí zkontrolovat, případně doplnit o aktuální údaje. Můžete je také vylepšit novou fotkou, nebo do nich přidat odkazy na články, které jste publikovali později. Videa a podcasty se dají přestříhat, ale většinou se vůbec nic nestane, když je jenom znovu zveřejníte tak, jak jsou.

Zapátrejte také v historii svých sociálních sítí rok nebo dva zpátky. Určitě tam najdete poklady, které můžete opětovně zveřejnit i letos. Zejména v období, kdy vám většinu časové i mentální kapacity vyplňuje práce s klienty, se taková efektivní pomoc hodí.

5. Pěstujte si návyky

Jak už jsem psala výše, marketingu se vyplatí věnovat pravidelně. Což jde snáz, když si vybudujete návyk. Psychologové definují návyk jako naučenou sekvenci chování, která se automaticky spustí v rámci určitého kontextu.

Konkrétně v marketingu vám mohou ušetřit práci následující postupy:

  • Sestavte si marketingový plán. Je to jednoduchý dokument, kam si poznamenáte, co chcete nabízet, kdo je váš ideální klient, jakou máte vizi a poslání, jakou strategii chcete použít, kolik to bude stát i jak budete kontrolovat výsledky. Šablonu ke stažení zdarma najdete tady. Ke svému plánu se pravidelně vracejte.
  • Najděte si čas na reflexi. Alespoň jednou za kvartál si projděte, co se vám v byznysu daří a co by naopak stálo za to změnit nebo vylepšit. Ideální je vytvořit si na to schůzku sám/sama se sebou, kterou si v dostatečném předstihu napíšete do kalendáře.
  • Tvořte obsah dávkově. Natočit jedno video dá práci. Natočit tři videa po sobě je paradoxně jednodušší. Když už jednou vytáhnete kameru, mikrofon, světla, a namalujete si obličej, dává smysl toho využít. To samé platí, když točíte podcasty, nebo tvoříte obrázky v Canvě.
  • Vytvořte si on-line místo, kam si budete ukládat všechny nápady na nové články (videa, podcasty apod.). Může to být Google dokument, poznámka v Evernote či jiné poznámkové aplikaci, nástěnka v Trello a podobně. Ty nejlepší věci nás většinou napadají na cestách, takže je užitečné, když do něj máte přístup nejen z počítače, ale i z mobilu.
  • Používejte plánovač sociálních sítí. Už nikdy nebudete zírat na prázdnou stránku a zoufale přemýšlet, co na ten Facebook dát. Mně se osvědčil Buffer, ale vám bude možná lépe vyhovovat třeba Hootsuite, SocialBee nebo PostPlanner.

Jakou zkušenost máte vy? Pokračujete v marketingu i ve chvíli, kdy máte dostatek klientů? Nebo už se vám stalo, že jste museli začínat znova od začátku? Podělte se v komentářích.

 

Foto: Karolina Grabowska, Kaboompics