Máte někdy pocit, že nad svým podnikáním ztrácíte kontrolu? Že místo, abyste vy řídili svůj byznys, řídí on vás? Cítíte se zahlcení a nestíháte? Dělá vám potíže skloubit klienty a rodinu, takže věci, které souvisí s rozvojem vašeho podnikání, odkládáte na neurčito? Zkuste si zavést pravidelný den pro váš byznys.

Na volné noze máme tendenci věnovat čas hlavně klientům. Takže první věc, kterou je potřeba udělat, je vytvořit si časový prostor, kdy se budete soustředit jen na svoje podnikání. Emily Thompson v podcastu Being Boss takovému termínu říká CEO day, čili ředitelský den. Vyberte si pokud možno pravidelný termín jednou měsíčně. Ideální čas je na začátku měsíce – třeba každého třetího, nebo vždy první pátek v měsíci, jak si to nastavila finanční mentorka Lucie Krausová.

Svému byznysu můžete věnovat i celý den. Ale pro začátek si rezervujte alespoň tři hodiny. I když budete mít schůzku „jen“ sami se sebou, chovejte se, jako byste se v tu dobu měli sejít se zákazníkem. Svůj termín si napište do kalendáře a nenechte si ho zaplnit ničím jiným.

Pojměte to jako rituál

A nebo taky ne. Záleží na vás, jak svůj podnikatelský den chcete prožít. Můžete si k tomu zapálit svíčku, použít nějaké vykuřovadlo nebo nakapat do aromalampy pár kapek voňavého oleje.

Na začátku se dává smysl spojit s Duší vašeho byznysu. Přizvěte také své patrony nebo archetypy, se kterými jste zvyklí pracovat. Nebo si vytáhněte tarotovou kartu s otázkou, co je pro vás právě teď důležité nebo co vás podpoří.

Každopádně si na začátku dopřejte několik hlubokých nádechů a výdechů. Pomohou vám se vycentrovat, vrátit do přítomného okamžiku a lépe se soustředit na to, do čeho se chystáte pustit.

Podívejte se zpátky

Začněte tím, že si před očima promítnete minulý měsíc. Co všechno se v něm odehrálo? Co jste dělali, s jakými klienty jste pracovali, jakých akcí jste se zúčastnili? Jaký z právě uplynulého měsíce máte pocit?

Zkuste si zapsat odpovědi na následující otázky:

  • Kolik peněz jste vydělali?
  • Jakých služeb nebo produktů jste prodali nejvíc?
  • Podařilo se vám naplnit vaše stanovené cíle? 
  • Co dalšího se vám povedlo?
  • Co nového jste se naučili?
  • Které marketingové nástroje vám fungovaly a které naopak ne?

Pomůže se podívat do fakturačního či prodejního systému, na bankovní účet, do Google Analytics vašeho webu, nebo do statistik sociálních sítí, newsletteru a dalších nástrojů.

Až si uděláte poznámky, zkuste alespoň na chvíli prožít vděčnost za všechno, co máte. Za život, byznys, zdraví, vztahy, úspěch. Za všechno, co se vám podařilo, i za nové zkušenosti. Naplánujte si, jak se odměníte a oslavíte své splněné cíle.

Ukliďte si prostor

Váš ředitelský den je vhodnou příležitostí začít nový měsíc s čistým stolem. A to doslova. Proberte všechny papíry, které se vám na vašem pracovním místě nakupily. Zlikvidujte nepíšící tužky i lístečky s dávno vyřešenými úkoly.

Vytřídit a zpracovat můžete i papírové poznámky, webové záložky nebo soubory na ploše. Já obvykle probírám i složku „Stažené soubory“ v počítači. Co není aktuální, smažu, co se ještě může hodit, založím do archivního adresáře na disku.

Vyprázdněte hlavu

Téhle technice se říká brain dump. Potřebujete k ní jenom tužku, papír a trochu času. Na papír zaznamenejte všechny úkoly, náhodné myšlenky a nápady, které se vám honí hlavou. Že chcete zavolat kamarádce, došel vám toaletní papír, máte téma na blogový článek nebo potřebujete zkontrolovat, jestli jste už tenhle měsíc zaplatili telefon.

Pište, dokud vám něco přichází. Cílem je všechno vysypat z hlavy na papír. Hlava se tím pádem uvolní a otevře novým kreativním nápadům.

Úkoly, které vám zaberou méně než 2 minuty (třeba zmíněná kontrola realizované platby), udělejte hned. Ostatní věci zaznamenejte tam, kam patří – do úkolů, nákupních seznamů nebo do souborů a aplikací, kam si ukládáte nápady.

Pověnujte se svým financím

Podnikání je činnost za účelem zisku. Proto se do vašeho podnikatelského dne vyplatí zařadit i trochu finančního řízení.

  • Zaznamenejte si všechny příjmy a výdaje. Můžete k tomu využít účetní či fakturační systém, nebo vlastní tabulku.
  • Ověřte si, že jste vystavili všechny faktury, které jste měli vystavit.
  • Zkontrolujte, jestli máte zaplacené všechny faktury i náklady. Zaplaťte, co je potřeba, a zaurgujte případné dlužníky.
  • Stáhněte výpisy z účtu (nebo účtů) a pošlete je své účetní (nebo účetnímu).
  • Převeďte si peníze na rezervu. Lucie Krausová doporučuje odkládat si stranou alespoň 1 % příjmů.
  • Vyplaťte si odměnu, nebo pošlete peníze z podnikatelského účtu na soukromý.

Naplánujte příští měsíc

Napřed si vylaďte svůj vnitřní kompas. Uvědomte si, co je vaše poslání. Proč jste si vybrali právě tenhle obor, a v čem konkrétně chcete svět dělat lepším místem. Připomeňte si hodnoty, které jsou pro vás důležité, a na nichž ve svém podnikání stavíte. Pak se můžete pustit do přípravy následujícího měsíce.

Prolistujte svůj diář a uvědomte si, jaké akce, kampaně a události máte před sebou. Sepište si všechno, co vás čeká, a co potřebujete udělat. Berte v úvahu věci, kterým se nedá vyhnout (jako třeba daně), i ty, na které s těšíte (například spolupráce s oblíbeným klientem nebo dovolená).

Pracujete-li na nějakých dlouhodobých projektech, podívejte se, v jaké jsou fázi, a co je potřeba v následujícím měsíci udělat pro to, aby se pohnuly dopředu.

Když si sestavíte seznam, ptejte se sami sebe:

  • Jsou moje cíle reálné? Chce se mi na nich pracovat?
  • Směřují moje aktivity k mé vizi?
  • Mám v plánu dostatek věcí, které mě sytí a naplňují?
  • Nedá se z mého seznamu ještě něco škrtnout nebo vynechat?

Tím máte hotovo a k vašim poznámkám se můžete vrátit zase za měsíc. Vyzkoušeli jste? Jak vám to fungovalo?

TIP: Pokud se vám do toho nechce pouštět samotným, pořiďte si u mě dlouhodobý mentoring. Umožní vám se k vašemu podnikání vracet každý měsíc.

Foto: Karolina Grabowska, Kaboompics