Rebranding je změna vizuální identity. Dá se dělat v podstatě dvěma způsoby. Buď si můžete všechno pečlivě promyslet, naplánovat, připravit, doladit, a pak teprve spustit. Nebo to pojmout trochu jako punk. Já jsem si vybrala druhou možnost. V tomhle článku se dočtete, jak celý proces probíhal a co mi přinesl.

Proč mi můj rebranding připadal punkový? Předně jsem dopředu vůbec netušila, kam až dojdeme a co všechno se nakonec bude měnit. Za druhé všechny změny probíhaly na spuštěném živém webu. Kdo o tom věděl, mohl to doslova v přímém přenosu sledovat.

Jaký byl můj záměr

Ve svém vizuálním stylu už jsem se delší dobu cítila trochu svázaná. Přišlo mi, že už moc neodpovídá fázi, do které jsem dorostla. A ani mým hodnotám a zákaznickému slibu. Pracovala jsem s archetypy Kouzelník / Neviňátko.

Můj vizuální styl tvořily následující prvky:

  • Logo s kreslenou čarodějnicí
  • Písma Vollkorn (patkové, nadpisové) a Lato (bezpatkové, textové)
  • Kombinace fialové a zlaté barvy
  • Ilustrační fotografie s tmavým pozadím

Mým cílem bylo moji vizuální prezentaci prosvětlit, oživit a uvést do většího souladu s tím, v čem klientům reálně pomáhám a na čem stavím.

Pro rebranding jsem si cíleně vybrala konec března a duben, kdy většinou mívám méně konzultací. Letos jsem se navíc po celý duben rozhodla pro soukromou i pracovní pauzu od sociálních sítí. Tím pádem jsem měla dostatek času se své vizuální identitě věnovat.

Měním Kouzelníka za Hrdinu

Loni v září jsme v mém klubu Duše byznysu udělaly webinář o archetypech značek s Alenou Hanušovou, která se zabývá byznys astrologií. Propojuje archetypy značek se znameními zvěrokruhu. Archetyp si podle ní nevybíráte, ale vycházíte z toho, kdy jste se narodili. Sedí to neuvěřitelně.

Už na webináři jsem zjistila, že archetyp Kouzelníka, kde jsem se dlouhodobě zabydlela, přísluší znamení Štíra, ve kterém v horoskopu nemám vůbec nic. Mému slunečnímu znamení Ryb naopak odpovídá archetyp Neviňátko, který jsem doposud používala jako sekundární.

Tak jsem se k Aleně objednala na Soulbrand konzultaci, ze které vyplynuly další souvislosti. Kouzelník je archetypem transformace a hluboké proměny. Nic takového s klienty ve skutečnosti nedělám. Spíš jim ukazuju světlo na konci tunelu, učím je naslouchat jejich duši a podporuju je k důvěře ve vlastní intuici, kreativitu a vyšší vedení. Což je přesně esence Neviňátka.

Další archetyp podle Aleny vychází ze znamení, ve kterém se v horoskopu nachází planeta Venuše. Označuje tzv. sexappeal čili zdroj hojnosti a přitažlivosti pro klienty. Venuše v okamžiku mého narození stála v Beranu, což odpovídá archetypu Hrdiny. Ten přináší odvahu, odhodlání a chuť bojovat za věci, které nám dávají smysl.

Alena tvrdí, že vizuální styl by měl být řízen právě Venuší. Proto mi doporučila do barevné palety více promítnout Hrdinu. Fialovou barvu, která odpovídá archetypu Kouzelníka, tak nahradila červená a černá se zlatými akcenty.

Nové barvy a (nečekaně) i font

Vizuální představivost rozhodně není moje silná stránka. O vytvoření finální barevné palety jsem proto požádala Andreu Grigerovou, se kterou jsme dělaly už můj předchozí rebranding v roce 2018. Přišla s pěti barvami, které se dají dobře použít na tlačítka, nadpisy i další prvky. Web se tím pádem hodně prosvětlil a zjednodušil.

 

Nová barevná paleta

Chvíli to vypadalo, že u barev zůstaneme. Pak ale Andrea přišla s fontem Strawford, který jeho autoři popisují heslem „Matematická intuice“. Na jedné straně je bezpatkový a minimalistický, na straně druhé má zajímavé detaily. Oslovil mě na první dobrou. Takže jsem pořídila webovou i desktopovou verzi a nasadila ho na web. Původní dva fonty (Vollkorn a Lato) tak nahradil v nadpisech i textu jeden.

Font Strawford

Networking s focením

Fotku na úvodní stranu webu jsem si loni nechala dělat ještě k původním barvám. K těm novým ale moc nešla, takže bylo jasné, že to chce nové focení. Vybrala jsem si brandovou fotografku Danu Štěpánovou. Než jsme se ale stihly domluvit na termínu a detailech focení v Praze, přišla Dana na Facebooku s nabídkou foto-networkingu. V daném termínu jsem zrovna měla čas, tak jsem se rozhodla koncept vyzkoušet.

Dana vybrala skvělé místo – kavárnu technologického centra UMPRUM v Mikulandské ulici. Kromě samotné kavárny jsme mohly využít i přilehlý dvorek a další prostory včetně střešní terasy s neuvěřitelným výhledem na pražské střechy.

V kavárně se nás sešlo celkem 7 žen. Postupně jsme se vystřídaly u vizážistky a u Dany na focení. Navzájem jsme si půjčovaly rekvizity a zaskakovaly na fotografiích v roli klientek. Čas mezi focením jsme pak trávily u stolečku v příjemném rozhovoru. Kromě fotek jsem si tak odnesla i pár nových kontaktů.

Rebranding na šabloně

Web jsem si v roce 2016 postavila sama na WordPressu a šabloně Avada. Stejný postup, tj. použít WP a předdefinovaný motiv vzhledu, také často doporučuji svým klientům. Avada je už 11 let nejprodávanější šablonou na on-line tržišti Themeforest. Její autoři tím pádem mají motivaci šablonu dále rozvíjet, přidávat nové funkce a předdefinované stránky. A opravdu to dělají. Rozhraní pro správu Avada Builder je docela intuitivní, snadno pochopitelné a dobře se s ním pracuje.

Moderní šablony umožňují nastavit spoustu věcí systémově. Barvy, fonty, formáty nadpisů i okraje a vzdálenosti mezi jednotlivými kontejnery a dalšími prvky. Když potřebujete něco změnit, stačí to jednou nastavit v globálních možnostech a práci máte hotovou. Ovšem pokud systémové nastavení na webu dodržujete. Paradoxně nejvíc práce na celém rebrandingu mi dalo opravit všechny ty ručně zadané barvy, hovery, neresponzivní kontejnery a různě široké okraje, které jsem si za uplynulé roky na stránkách stačila napáchat.

Můj web na to zvenku úplně nevypadá, ale je docela rozsáhlý. Zahrnuje celkem 47 stránek, 250 příspěvků a 13 produktů. A to vůbec neberu v úvahu citátyslovníková hesla, kterých je dohromady skoro 1400. Samotnými opravami jsem tak strávila skoro 40 hodin čistého času. Mám z toho ale pocit, jako když vymetete ze sklepa všechen prach, staré krámy a pavučiny. Taky už mám jasno v tom, že jakékoli další úpravy na webu už budu dělat jenom systémově…

Už nechci logo (ale nakonec ho mám)

Obecně jsem zajedno s designérem Jiřím Chlebusem, který ve svém článku tvrdí, že freelancer žádné logo nepotřebuje. Když jsem začínala s podnikáním pod vlastním jménem, místo loga jsem si nechala od Ondřeje Kafky vytvořit maskota – kreslenou čarodějnici.

Čarodějnice od Ondřeje Kafky

Čarodějnice mě provázela spoustu let. Někdy v průběhu té doby mi ji grafička Johana Kobzová začlenila i do loga. Letos mi ale začalo být jasné, že přišel čas se s maskotem rozloučit. Vyšlo mi to i v konstelaci, kterou jsem si na svou novou vizuální identitu stavěla. Jediné místo, kde zatím ještě zůstane, je favikona webu.

Tím se samozřejmě otevřela otázka, co dát do prostoru pro logo na webu. Andrea Grigerová k rebrandingu přizvala webdesignérku, výtvarnici a grafičku Janu Andréskovou. Ta mi na webu pomohla doladit věci, se kterými jsem si nevěděla rady, a vychytat spoustu drobných chybek a detailů. Také vytvořila logo, které je kombinací mého podpisu a příjmení ve fontu Strawford.

Když zmizela čarodějnice, mému vizuálnímu stylu začal chybět nějaký jednotící prvek. Proto Jana navrhla ikonky, které symbolizují moje hodnoty a principy, na kterých stavím. Ikonky se už teď prolínají webem a budou také součástí grafiky pro sociální sítě. Schválně můžete hádat, co která z nich představuje.

Ikonky od Jany Andréskové

Co mi rebranding přinesl

Předně mám web a vizuální identitu, která ladí s tím, kde teď jsem a jak se cítím. Naučila jsem se pár nových věcí a získala lepší přehled, co všechno jde nastavit v mojí šabloně. Jenom ten punkový způsob, založený na testování a improvizaci… bych rozhodně neměnila. Něco zkusit a doufat, že to dobře dopadne, je totiž úplně v souladu s mými novými archetypy.

 

Foto: Dana Štěpánová