Máte několikery různé webové stránky? Pokud na všech v různých obměnách prezentujete své služby, nebo tvoříte několik blogů na odlišná témata, pak je docela pravděpodobné, že by vám bohatě stačil web jeden.
K více webům přijdete nejčastěji následovně: máte nápad. A buď mu chcete dopřát úplně novou prezentaci, nebo vám nějak nepasuje do stávajícího webu. Případně nejste úplně ztotožněni s tím, že byste si ho jen tak přidali k ostatním aktivitám.
Méně časté jsou situace, kdy si necháte vytvořit nové stránky na jiné doméně a z nostalgie nebo z roztržitosti necháte běžet i ty původní. Potkala jsem i podnikatele, kteří měli zvlášť e-shop a zvlášť obsahové webové stránky. Přestože většina e-shopařů tvoří obsah hlavně proto, aby přilákali návštěvnost ke svým produktům.
Kdy mít více webů?
Pro pořádek si pojďme napřed oddělit situace, kdy více webů dává smysl. Většinou se dají shrnout do následujících bodů:
- Web samotný je produkt nebo služba. Třeba vyhledávač, katalog, registr, seznam, generátor, přehled, rejstřík, slovník, upravovač, atlas, kalkulátor, wiki, magazín nebo něco v tom smyslu. Taková věc nemá mnoho společného s vaší osobní prezentací, takže je logické ji oddělit.
- Svůj projekt (obchod, značku, výrobek) tvoříte s cílem ho později prodat. Web projektu pak půjde za novým majitelem, zatímco vám zůstane váš vlastní.
- Jste firma, startup nebo brand s více spolumajiteli. Tím nemyslím, že máte zaměstnance nebo si najímáte účetní a virtuální asistentku, ale že se na vašem projektu podílí více lidí na srovnatelné pozici. Vaše společná věc si pak zaslouží samostatný web.
- Provozujete velkoobchod a maloobchod neboli B2B a B2C. Distributor obvykle nakupuje za jiné ceny a chce slyšet jiné informace než koncový zákazník.
- Nabízíte služby na různých geografických trzích. Tím pádem máte weby v různých jazycích a různých měnách.
Výhody jednoho webu
Co vám přinese, když se rozhodnete spojit několikery stránky pod jednu společnou platformu?
1. Ušetříte peníze.
Každý web něco stojí. Minimálně si platíte doménu a hosting nebo pronájem webového řešení. Máte-li web na šabloně, i tu je potřeba koupit pro každý web zvlášť. O různých pluginech platí to samé. Další náklady vznikají, pokud na stránkách chcete prodávat. I když budete využívat stejný systém a stejnou platební bránu, obvykle platí, že kolik webů, tolik měsíčních poplatků.
2. Méně se nadřete.
Aby web dobře propagoval vaše podnikání, musíte se mu věnovat. Přidávat stále nový obsah a upravovat ten, který už není aktuální. Aktualizovat pluginy, CMS i šablony. To všechno stojí čas. Většina drobných podnikatelů v pracovním zápřahu nestíhá psát ani jeden blog. Natož když máte obsahem plnit třeba tři.
3. Snížíte pocit zahlcení.
Třetí věc, kterou do webu vkládáte, je psychická energie. I kdybyste se vůbec nevěnovali aktualizacím a updatům. Každý nástroj nebo projekt, který někde máte uložený, se chová jako aplikace, běžící v počítači nebo v mobilu na pozadí. Žere baterku a zpomaluje výkon. Když některý z vašich webů či projektů zrušíte, energie se uvolní a vy většinou zažijete pocit úlevy.
4. Zjednodušíte si život.
Mít jeden web na WordPressu, druhý na Webnode a třetí na Wixu není nijak neobvyklé. Výsledkem je, že člověk otevře administraci a dlouhé minuty dumá, kde se to či ono právě v tomhle systému nastavuje. Máte-li na všech webech ten samý redakční systém, může vám dělat potíže se zorientovat, na kterém webu zrovna jste. Sama jsem si párkrát něco důležitého smazala v domnění, že upravuji jiné stránky. Když máte jen jeden web, máte také jen jednu administraci. A klid v duši.
5. Využijete synergický efekt.
„Já jsem vůbec nevěděl/a, že tohle taky děláš!“ Možná jste takovou větu od své klientky nebo klienta také slyšeli. Lidé, kteří už od vás něco nakoupili a byli spokojeni, ve vás už mají důvěru. A rádi nakoupí i další vaše produkty a služby, tedy pokud se o nich mají šanci dozvědět. Web je k tomu ideální nástroj.
Nebrzdí vás strach?
Myšlenka několika webových stránek mi vůbec není cizí. Sama jsem jednu dobu měla čtvery. Jedny na marketingové poradenství, druhé na tarotkoučink, třetí na živly a čtvrté na videokurz Kouzelné podnikání. Teď už mám několik let jen jeden hlavní web. Ale dokážu si představit námitky, které vás mohou napadat.
Nebude to budit důvěru.
„Dělejte jednu věc pořádně.“ Tahle rada je v podnikatelském světě tak zakořeněná, že máme stále tendenci se jí řídit. I když se pro nás vůbec nehodí. Psychologické výzkumy už dávno prokázaly, že zatímco pro některé lidi je přirozené věnovat celou kariéru jednomu oboru, jiní obory střídají, nebo mají tendenci dělat několik různých věcí zároveň.
Takovým lidem se říká multipotenciálové. Máte-li několik odlišných podnikatelských zájmů, pravděpodobně mezi ně patříte. Takže je docela normální, když nabízíte služby z různých oblastí. To, co je spojuje, je vaše osobnost. Lidé si vás stejně dokážou najít ve vyhledávači. Všechno, co děláte, tak můžete klidně prezentovat jen na jedněch stránkách.
Mám dvě různé cílové skupiny.
Vsadíte se, že nemáte? Jste-li živnostník nebo volnonožec, sázku nejspíš vyhraju. Jako už mockrát. To, co lidé považují za dvě úplně odlišné zákaznické skupiny, bývá zpravidla jedna a tatáž.
Liší se buď v jednom dobře rozpoznatelném, ale pro výsledek nepodstatném parametru (jako je například pohlaví), nebo se jedná o stejného zákazníka ve dvou různých nákupních fázích. Samozřejmě s výjimkou B2B a B2C, o které jsem psala výše.
Tip: Stáhněte si zdarma návod Jak získat samé skvělé zákazníky. Pomůže vám si lépe definovat vaše cílové klienty.
Přijdu o spoustu návštěvníků.
Dejme tomu, že máte troje webové stránky. Jedny mají v průměru 2000 návštěvníků měsíčně, druhé 700 a třetí 300. To je dohromady 3000 lidí. Když necháte jen ty s největší návštěvností, o třetinu provozu přijdete. Nebo ne?
Uznávám, že v Google Analytics tohle těžko uvidíte. Praxe ale ukazuje, že dost velká skupina lidí vaše stránky navštěvuje všechny. Stejného člověka tak počítáte 3x. Pokles povědomí o vašem produktu či službě ve chvíli, kdy dvoje stránky zrušíte, zdaleka nebude tak velký, jak to na první pohled vypadá. Když svým hlavním stránkám budete věnovat více pozornosti, deficit se navíc rychle vyrovná.
Už to dalo tolik práce!
Každý z vašich webů stál spoustu hodin a/nebo peněz. Museli jste ho vymyslet a vytvořit nebo někomu zadat. Zaplatili jste grafika, kodéra, copywritera, SEO a UX specialistu. Nebo minimálně šablonu. A to všechno byste teď měli zahodit do kanálu?
Tomuhle konceptu se říká utopené náklady. Už z definice se je vyplatí nebrat v úvahu. Kromě toho – část textů neztratíte, ale jenom přesunete na svůj hlavní web. A věci, které jste se při tvorbě několika různých webů naučili, už vám vůbec nikdo nevezme.
Jak weby spojit
Hlavní důvod, proč máte několikery webové stránky, většinou není technický. Jednotlivé projekty představují různé aspekty vás samých, které pro vás zatím bylo bezpečnější držet odděleně. Spojit je dohromady znamená začít se prezentovat jako celistvá osobnost.
Je to proces, s nímž se většina lidí potřebuje psychicky vyrovnat. Proto k sobě buďte laskaví a nespěchejte. O podporu můžete požádat i kouče nebo terapeuta.
Než začnete cokoli přesouvat, všechny weby si zazálohujte. Velmi pravděpodobně budete muset změnit strukturu webu, který vám zůstane. Vyplatí se si rozmyslet, kam co dát, případně to i zkonzultovat.
Domény původních webů zatím určitě nerušte. Přesměrujte je tam, kam to dává logický smysl. Spíš než na home page to bude na konkrétní podstránku, která se věnuje vašemu původnímu projektu. Přesměrování většinou najdete v administraci vašeho hostingu pod názvem webforward.
Foto Karolina Grabowska, Kaboompics