Firma pana Peterky byla zatím ještě malá, ale dařilo se jí. Prodával kolotoče. S radostí sledoval, že mu začaly chodit poptávky ze zahraničí. Úplně sice nerozuměl tomu, jak je to možné. Webové stránky měl, ale vůbec neměl čas se jim věnovat. Dokonce za ně ani neplatil, fungovaly na bezplatné službě. Moc nad tím ale nepřemýšlel – hlavně, že to funguje. Jenomže pak přišla rána.
Ozvala se mu nějaká firma a nabídla mu k prodeji webovou adresu s názvem jeho firmy tečka cézet. Adresa přesně odpovídala jeho firmě. Chtěli za ni dvacet tisíc. Pan Peterka nebyl ochoten takovou částku zaplatit, však stránky má a fungují. Je to sice nemilé, že nemá přímo adresu své firmy, ale má aspoň něco – že je v adrese název služby, na které stránky běží? S tím se dá žít. Však to doteď fungovalo, zákazníci chodili, dokonce ze světa.
Pan Peterka poslal spekulanty k šípku.
Za půl roku si uvědomil, že už se dlouho neozval žádný zájemce ze zahraničí a celkově ubylo zakázek, které chodily e-mailem. Vlastně všechny poslední zákazníky získal na základě kontaktů nebo doporučení. Zkusil si zadat jméno své firmy do vyhledávače a málem se složil.
Na první místě byly stránky s názvem jeho firmy, ale vlastnila je konkurence, která pod tímto názvem nabízela novou modelovou řadu dynamických kolotočů. Svých kolotočů.
Tady pana Peterku ponecháme jeho trpkému osudu. Ale nebojte se, poučí se a bude happy end.
Pojďme si vytvořit nějaké závěry, kterými by vás měla tato vymyšlená příhoda obohatit, abyste nedopadli jako pan Peterka.
Kupte si vlastní doménu
Doména (doménové jméno) je normálně řečeno adresa webu: https://www.cevelova.cz. Má několik úrovní:
- domény nejvyšší (první) úrovně, např. cz, de, com, info, org, sk – hovorově „koncovka“,
- domény druhé úrovně, tedy samotného názvu, cevelova,
- domény třetí úrovně (subdomény), kde bývá obvykle zkratka www, ale také jakékoliv další, třeba posta, mail, obchod apod.
Doménu si můžete pronajmout na jeden rok až deset let. Cena je různá, česká doména stojí kolem 200 Kč na rok, .eu se často dává na první rok zdarma. Doména je váš majetek.
S doménou jsou spjaté e-maily. Jakmile si koupíte doménu, můžete si vytvořit libovolné e-maily v dané doméně – madla@cevelova.cz, carodejnice@cevelova.cz nebo rifjwrodw@cevelova.cz.
Když vlastní doménu nemáte
…nemáte „pěknou“ adresu webu
Pokud používáte hosting zdarma jako pan Peterka, v adrese vašeho webu je to hlavní slovo před „koncovkou“ cz jméno firmy, která provozuje webhosting. Teprve před ní (v doméně třetího řádu, viz výše) může být vaše jméno. Adresa by tedy byla. Stále tak děláte reklamu firmě, která vám hosting poskytuje. A kromě toho…
…nemáte ani e-mail s vlastním názvem
Nemůžete mít e-mailové adresy pouze s vlastním názvem (reditel@vaseskvelafirma.cz), vždycky budete v e-mailové adrese mít název provozovatele služby (třeba reditel-vaseskvelafirma@seznam.cz). Určitá část vašich zákazníků to vnímá negativně. Říkáte tím například, že nemáte 200 Kč na nákup domény a zřízení e-mailů s vlastním jménem. Lze proti tomu vznášet argumenty, ale podvědomé vnímání neodstraníte. Mít firemní e-mail na Seznamu působí amatérsky.
…jste vydíratelní
Dříve nebo později se najde někdo, kdo vám bude chtít prodat doménu s vaším názvem za přemrštěnou sumu. Pokud na to nepřistoupíte, doménu může koupit konkurence a škodit vám přímo. Pak vám nezbývá, než se soudit, nebo to nechat být a přicházet tak o příležitosti.
…přicházíte o návštěvníky a příležitosti
I když hodně lidí používá vyhledávač, určité procento zadává adresu přímo. Mohou to být ti bonitnější klienti – ale třeba je odradí to, že ani nemáte webové stránky na adrese se svým názvem. Nebudou vám důvěřovat.
Jak si doménu pořídit
Konec strašení a negativních scénářů, ukážeme si, jak postupovat při tvorbě a získání vlastní domény. Vaše organizace, firma nebo projekt by měly mít doménu, která v nejlepším případě odpovídá reálnému názvu. Pokud není volná a už ji někdo obsadil, je třeba vymyslet jinou, nejméně špatnou, variantu. Zvažte – ve spolupráci s odborníkem – využívání více domén (a tedy webových stránek) pro jednotlivé projekty. Např. firemní stránky mohou být stručné, stránky o produktu mohou být propracované (a věnovat se jen produktu).
V adrese se nerozlišuje velikost písmen, obvykle se píšou malá, protože je to jednodušší. Takže stačí napsat www.cevelova.cz, nemusíte psát www.Cevelova.cz. Je to jedno, to první je rychlejší.
V doméně první úrovně .cz
Adresa by měla být v doméně nejvyšší úrovně .cz, ale zvažte také .eu, .com nebo .org, zejména pokud spolupracujete se zahraničím. Velké množství českých uživatelů automaticky doplňuje „koncovku“ .cz, a to dokonce i tehdy, když jim řeknete „tečka éú“ nebo „tečka info“. Nejsou na to prostě zvyklí a třeba nevědí, jak systém „koncovek“ funguje.
Pokud hodláte podnikat v cizí zemi, rozhodně byste měli vlastnit vhodnou doménu v nejvyšší národní doméně. Ale pokud se vás to týká, jistě to víte. Správce slovenské domény .sk vyžaduje, aby měl držitel domény na Slovensku trvalé bydliště (fyzická osoba) nebo sídlo podnikání (právnická osoba). Existuje několik českých webhostingových firem, které to splňují a nabízejí svým zákazníkům (nám v ČR) službu, v jejímž rámci pro ně zakoupí a drží svým jménem doménu .sk.
Vhodná délka adresy
Délka adresy by neměla překročit cca deset znaků, měla by být dobře zapamatovatelná a mělo by se ideálně jednat o jedno slovo. Je to několik podmínek, jejichž splnění může být docela obtížné. Vyvarujte se cizích názvů (pro české prostředí), rozdílu mezi zápisem a výslovností a pamatujte na to, že název budete často říkat do telefonu. Proto by nemělo docházet k nejasnostem ve výslovnosti nebo k tomu, že adresa obsahuje některé znaky dvojitě. Rizikové jsou např. kombinace [p, t, k], [b, d, g], [f, v, w] nebo kombinace více samohlásek aoe/iy/ae/uo nebo i/y.
Problém se tedy vyskytne, pokud nosíte příjmení převzaté z jiného jazyka (třeba němčiny) a přemýšlíte, jakou adresu si vytvořit, aby byla srozumitelná. Např. Schreier, Šrajer, Schrayer, Feuermann, Ott, Tóth, Oth. Svého času jsem uvažoval o názvu firmy Computer Ott, zkráceně CompOtt. Není to moc dobrý nápad. Vlastně je úplně blbý.
Jak se vypořádat s pomlčkami
Název by měl obsahovat jen znaky bez diakritiky, případně číslice a pomlčku, nikoliv mezeru. Pomlčky slouží místo mezer k oddělení slov a představují určitý problém, na jehož řešení existuje více názorů. Já jsem toho názoru, že by si provozovatel měl zajistit také domény s pomlčkou, pokud existuje riziko, že bude adresa chápána jako dvě slova.
Dejme tomu, že existuje zavedená firma s webovými stránkami www.rychlekolotoce.cz. A tato firma ignoruje doménu www.rychle-kolotoce.cz, kterou nechává k dispozici a získá ji konkurence. Co konkurence udělá? Zainvestuje určité prostředky do online reklamy a všechny, kdo hledají „rychlé kolotoče“ přesměruje na svou doménu, kde s nimi dále pracuje. Prezentuje svou pomlčkovou doménu, která začne díky promyšlené strategii dominovat výsledkům vyhledávání. Nebylo pro první firmu lepší investovat 200 Kč do pomlčkové domény a včas ji koupit?
Rozhodně nevytvářejte adresy typu www.bozi-a-skvele-dlazdicky-do-koupelen.cz. Nikdo si to nebude pamatovat, ve výsledcích vyhledávání vám to nijak nepomůže a už na první pohled to vypadá hloupě. Chápal bych třeba název „superkachle“ a domény www.superkachle.cz a www.super-kachle.cz. Jedna bude hlavní a druhá na ni bude jen přesměrovávat. Nebude vykonávat žádnou práci a vlastně bude zbytečná. Ale nikdo vám ji nevyfoukne!
Použijte hovorový název
Využijte také hovorové označení společnosti nebo projektu, protože tím se odlišíte od ostatních a budete vidět. Kromě toho platí, že pokud lidé jméno vaší firmy či projektu komolí nebo i vy sami ho používáte v nějaké hovorové podobě, počítejte s tím, že je (ani sebe) to neodnaučíte. Proč si nepořídit doménu s tímto názvem? Všichni si ji budou pamatovat, což je jednoznačně důležitá vlastnost.
Nezapomeňte ani na variantu s chybou nebo nepřesným názvem. Pokud jste nemohli vznik názvu ovlivnit, ale potřebujete projekt propagovat na internetu, pak volte tvar, který bude dobře vyslovitelný a zapamatovatelný.
Nepodceňte situaci, jde o tvrdý business
Nepodceňujte výběr, nákup a pravidelnou obnovu potřebných doménových jmen. Není to otázka peněz, 200 Kč na doménu má každý, kdo chce aspoň trochu podnikat. To, co se vám může zdát malicherné, je předmětem čilého obchodu a v této oblasti panuje ostrý konkurenční boj. Zkuste občas nahlédnout třeba na web https://daukce.cz.
Znám zahraniční firmu, která názvy svých národních poboček tvoří stylem Maladori Česká republika. Doménu s „čistým“ názvem „maladori.cz“ zcela ignoruje, ačkoliv reprezentuje jinak chráněnou značku firmy. Své prezentace má na webech „maladoricr.cz“ a podobných (v jiných jazycích, státech a doménách). Uff. Název je smyšlený.
Foto: Styg Nygaard