Sebe sabotáž je obecně takové chování, kterým sami sobě bráníme v dosahování svých cílů. Zvláštní kapitola jsou sebe sabotáže finanční. V tomhle článku jsem shrnula ty nejčastější.

1. Nesledujete své peníze

Kdybych se vás zeptala, jaký zůstatek máte v tuto chvíli na svém bankovním účtu, nebo kolik peněz celkově dlužíte, uměli byste mi odpovědět? Pokud ne, nejste sami. Ignorování vlastních financí je asi nejrozšířenější finanční sabotáž vůbec. Spousta lidí došla tak daleko, že ani neotvírá obálky s bankovními výpisy.

Přitom je to škoda. Peníze totiž mají rády, když jim věnujete pozornost. Založte si tabulku příjmů a s vděčností si do ní zapište každou vydělanou korunu či euro. Zvykněte si každé ráno otevřít internetové bankovnictví a v duchu (nebo i nahlas) poděkovat za všechny došlé platby. Přepočítejte si bankovky v peněžence a srovnejte je podle velikosti. Možná budete překvapeni, jak velkou změnu taková drobnost může udělat.

2. Odkládáte zdražení

Kdy je ten správný čas zvýšit cenu? Spousta podnikatelů se bojí přijít o klienty, a tak se k tomuto kroku uchyluje až ve chvíli, kdy jsou úplně zahlcení prací a psychicky na prahu vyhoření. Přitom to nedává smysl. Čím déle úpravu cen odkládáte, tím horší výsledky zpravidla přinese.

Ve chvíli, kdy se svou pracovní situací cítíte tlačeni do kouta, musíte zdražit skokově, tj. alespoň o 20 %. Pravděpodobnost, že při takovém nárůstu ztratíte nějaké zákazníky, je mnohem větší, než když zdražujete častěji a po menších částkách.

Nastavte si do kalendáře připomínku na libovolné datum. A alespoň jednou, lépe dvakrát ročně upravte ceny tak, aby odpovídaly vaší současné klientele a situaci. Vždycky nemusíte zdražovat všechno. Často stačí změnit jen některé ceny, přidat další balíček nebo zrušit slevu. Klíčem je ta pravidelnost. Vy si zvyknete a vaši zákazníci také.

„Udržujte intimní poměr s vaší cenou. Dotýkejte se jí často a rádi.“ Robert Vlach

3. Nedáváte si finanční cíle

Moje šablona marketingového plánu obsahuje kolonku „hlavní cíl“, kam je nejlepší vyplnit očekávaný zisk nebo obrat. Pro překvapivé množství lidí je taková věc kamenem úrazu. Nejsou zvyklí nastavovat si žádné konkrétní finanční cíle, ani o penězích takhle přemýšlet. Nebo to v nich vyvolává odpor, protože „přeci nepracují pro peníze“. Případně „si radši nedávají žádné cíle, aby nebyli zklamaní, když se nesplní.“

Podnikání je už z definice činnost, vykonávaná za účelem zisku. Takže se k tomu postavte čelem a zeptejte se sami sebe: Kolik chci vydělávat za měsíc, za rok nebo za sezónu? Všechny částky si zapište. Hlavní cíl si ještě můžete rozdělit na dílčí, například kolik chcete vydělat konkrétní službou či produktem. Také s nimi můžete aktivně pracovat – dobrý trik je třeba používat svůj finanční cíl jako heslo do počítače.

4. Cílíte na špatné klienty

„Držím ceny nízko, protože moji klienti si víc nemohou dovolit.“ Ačkoli to zní nesmírně altruisticky, i tohle je ve skutečnosti sebe sabotáž. Podobně jako když berete jakékoli zakázky, protože potřebujete peníze, nebo spolupracujete s céčkovými klienty, kteří ve vašich službách nevidí hodnotu a neustále testují vaše hranice.

V podnikání si můžete, ba dokonce musíte vybírat zákazníky. Když poctivě děláte svou práci, její kvalita se v čase zvyšuje. Takže se vyplatí spolupracovat s lidmi, kteří to ocení. Definujte si, jak vypadá váš ideální klient. A nebojte se rozloučit s těmi, o nichž vám vaše hlava či intuice říká, že do téhle kategorie nezapadají.

5. Bráníte se investovat

Musím se přiznat, že tohle byla dlouhou dobu moje hlavní sabotáž. Do podnikání se mi nechtělo investovat a všechno jsem se snažila zvládnout sama. Zejména technikálie typu nastavení webu, e-mailingu nebo Google Analytics. Trávila jsem hodiny a hodiny objevováním kola. Neboli věcí, které má odborník hotové za patnáct minut. Protože prostě ví, kam sáhnout.

Že jste „osoba samostatně výdělečně činná“ vůbec neznamená, že si se vším musíte samostatně poradit. Naopak. Tím, že si zaplatíte virtuální asistentku, webdesignéra nebo grafika, získáte čas na aktivity, které vám skutečně přinášejí peníze. Poradce, mentor nebo on-line kurz vás zase odborně posunou a pomohou vám udělat vaše služby lepšími. Kromě toho tím pomáháte roztáčet ekonomiku a zvyšovat počet lidí, kteří si mohou dovolit vaše služby. Win-win.

6. Věříte svým introjektům

Introjekty jsou utkvělá přesvědčení, postoje nebo názory. Většinu z nich jsme získali v dětství, ale naše chování mohou ovlivňovat i o 20, 30 či 50 let později. Ačkoli introjekty se mohou týkat různých oblastí života, do podnikání nám nejvíce zasahují ty finanční.

Patří mezi ně například:

  • K penězům se nedá přijít poctivě.
  • Nemůžu si dovolit vydělávat víc než manžel.
  • Když nemám vysokou školu, nemůžu mít vyšší ceny.
  • Naše rodina nikdy neměla peníze (a tak to i zůstane).
  • U nás na vsi si nemůžu říct tolik jako v Praze.

Nějaké introjekty máme všichni. Dává smysl si je uvědomit a jeden po druhém začít postupně odstraňovat. Nejefektivnější je pustit se do nich s pomocí kouče nebo terapeuta.

7. Nemáte rezervu

Kolik máte naspořeno? Pokud podnikáte, podle obecného doporučení by to mělo být tolik, abyste při náhlém výpadku příjmů byli schopni pokrýt svoje výdaje na půl roku dopředu. I s tříměsíční rezervou se cítíte o dost bezpečněji, zvlášť v situacích, jako je ta současná.

I když na nějaké velké ukládání zrovna není doba, založte si spořicí účet. Nastavte si trvalý příkaz nebo připomínku do kalendáře a každý měsíc na něj zkuste něco poslat. Každá stokoruna se počítá.

8. Moc koukáte kolem sebe

Jednou z forem sebe sabotáže je i to, že věnujete příliš pozornosti tomu, co dělají ostatní. Vaše konkurence, vaše vzory i různí další členové vaší sociální bubliny. V době Facebooku je snadné se srovnávat i s lidmi, které nemáte úplně přes ulici. Potíž je v tom, že to, čemu věnujete pozornost, roste. A to v tomhle případě určitě není vaše podnikání.

Ze srovnávání jen málokdy vzejde něco dobrého. Vždycky znáte jenom tu část příběhu, kterou je druhá strana ochotná veřejně prezentovat. Zatímco se necháváte znejistit cizím úspěchem, skutečnost je možná někde úplně jinde. Lepším řešením je soustředit se na svůj byznys. A ty ostatní prostě vypnout. Na Facebooku je k tomu šikovná funkce Přestat sledovat. Nebo zkuste Uspat příspěvky na 30 dní. Uvidíte, jestli se pro vás něco změní.

9. Bojíte se zářit

„Naším největším strachem není, že bychom mohli být nedostateční. Naším největším strachem je, že bychom mohli být nesmírně mocní. Je to naše světlo, ne naše temnota, co nás nejvíce znepokojuje.“ Marianne Williamson

Situace, kterou Marianne Williamson popisuje v knize Návrat k lásce, je pravděpodobně tím, co stojí za většinou našich sebe-sabotáží. Místo abychom naplno využívali svých talentů a darů a dělali to, co skutečně chceme, držíme se při zdi. A necháme se zastavit svými strachy a pocitem nejistoty.

Co byste dělali, kdybyste se nebáli? Byl by váš život jiný? Inspirovalo by vás to opustit komfortní zónu a vyzkoušet trochu jiný přístup? Zkuste si to alespoň představit…

Foto Priscilla Du Preez, Unsplash