Každý začátek je těžký. A o podnikání to platí dvojnásob. Oproti zaměstnání je to dost výrazná změna. Kromě vlastního oboru musíte najednou zvládat i účetnictví, finanční řízení nebo marketing. Internet je plný informací o tom, co všechno musíte na začátku podnikání mít. Tak jsem to zkusila vzít za druhý konec a sepsala věci, bez nichž se v prvních měsících vašeho byznysu můžete docela klidně obejít.

1. Název

Většina začínajících podnikatelů má pocit, že své aktivity potřebuje zastřešit nějakým projektem. Který by měl mít svůj název a ideálně i svou vlastní doménu. Hledáním onoho skvělého názvu jsou pak schopni strávit měsíce, nebo dokonce roky. A to, že ho nemají, jim brání rozjet další aktivity, vyvíjet produkty a prodávat.

Přitom je to docela zbytečné. Na volné noze vám bohatě stačí název, který vám kdysi vymysleli vaši rodiče. Totiž vaše jméno a příjmení. Nějakou dobu už s ním žijete, máte ho napsané v občance a ostatně i v živnostenském rejstříku.

Chcete-li založit s. r. o., nějaký název opravdu potřebujete. Ale než se tím nechat blokovat, klidně si zaregistrujte první volnou věc, která vás napadne. Obchodní rejstřík se naštěstí netesá do kamene, takže až vás později ten geniální název konečně napadne, můžete to změnit.

Názvy projektů jsou vůbec ošemetná věc. Zatímco my podnikatelé za nimi vidíme záměr a příběh, zákazníkům to všechno trochu splývá dohromady. Mnohem snadněji než váš projekt si zapamatují vás. Hodně freelancerů proto svůj název projektu po čase opouští a přechází k vlastnímu jménu. Takže s ním klidně můžete začít.

2. Logo

Další věc, na které se začínající podnikatelé dokážou efektivně zaseknout, je vizuální identita. Denise Duffield-Thomas tenhle proces označuje roztomilým názvem Procrastibranding. Ano, jedná se o spojení brandingu a prokrastinace.

Už od začátku je určitě dobré si zvolit nějaký grafický prvek, který vás odliší od konkurence. Ale vůbec to nemusí být logo. To totiž jako freelancer nebo živnostník nepotřebujete vůbec. Což si myslím nejenom já, ale i Jiří Chlebus, který se tvorbou log profesionálně zabývá.

Místo loga pracujte s něčím jiným. Samozřejmě to může být zvláštní kombinace barev, vlastní ilustrace nebo ikonky. Ale daleko nejlepší službu vám podle mě udělají profesionální portrétní fotografie. Využijete je na web i na sociální sítě. Potenciálním zákazníkům umožní vyvolat emoce. A budou se hodit i pro články do médií, kde by vám logo určitě neotiskli.

3. Fonty

Psychologie fontů je podle mě skvělý nápad. Pečlivě vybraný font vám totiž může pomoci přesněji zacílit na vybrané zákazníky. Nebo naopak určitou skupinu odradit.

Ale je to přesně věc, kterou dává smysl řešit až ve chvíli, kdy máte zvládnuté základy. Pokud máte špatně nastavený produkt, který neřeší problémy vaší zamýšlené cílové skupiny, je úplně jedno, jak skvělým fontem bude popsaný. Stejně se nebude prodávat.

Proto si napřed ujasněte, co prodáváte, kdo je váš srdcový klient a proč by to měl kupovat. Klidně použijte font, který máte nastavený v šabloně, nebo který se vám líbí. Alespoň pár měsíců celý koncept testujte. Psychologii fontů zapojte až ve chvíli, kdy vám podnikání bez problémů vydělává a vy se chcete posunout na další úroveň.

4. Archetyp značky

Archetypy značek jsou moje další srdcovka. Přednáším a školím o nich už asi 15 let. Je to teorie, která popisuje 12 různých „pravzorů“, podle nichž můžete řídit svoji značku.

Báječně fungují, pokud jsou vám blízké a připadají vám intuitivní. Zkrátka pokud se v tom systému vyznáte. Na druhou stranu člověku, který o nich slyší poprvé, dokážou pěkně zamotat hlavu a celý proces hledání vlastní (značkové) identity pořádně zkomplikovat.

Co udělat, když vás archetypy přivádějí do slepé uličky? „Nahraďte archetyp brandovou personou,“ radí slow marketér Martin Skřivánek. „Najděte si skutečnou, filmovou nebo literární postavu, která ladí s vaší značkou. Může to být třeba Indiana Jones, Coco Chanel nebo Matka Tereza. A pak se ptejte, co by ve vaší situaci dělala a jak by mluvila. Než začnete brand personu hledat, napište si pět hlavních vlastností svého podnikání. Pak hledejte personu, která se shoduje s většinou z nich. Až najdete tu pravou, budete to okamžitě vědět. Prostě si sedne,“ doplňuje.

5. Automatizaci prodeje

Svůj první on-line kurz Kouzelné podnikání jsem spustila v roce 2014. V první vlně si ho koupilo 6 (slovy šest) lidí. Ručně vystavit 6 faktur, zkontrolovat 6 došlých plateb a poslat 6 e-mailů s přístupovými údaji by mi bývalo trvalo asi 20 minut. A ještě bych u toho stihla vypít kafe.

Ale já jsem chtěla mít všechno rovnou dokonalé, tak jsem se místo toho vydala cestou automatizace. Hledáním pluginů, dohadováním s programátorem a nastavováním platební brány jsem nakonec zbytečně strávila víc než měsíc.

Kdybych dnes začínala znovu, určitě bych volila mnohem minimalističtější řešení. S platbou převodem nebo QR kódem a ručním vystavováním faktur. Platební bránu a další nastavování bych řešila až ve chvíli, kdy bych si byla jistá, že své kurzy dokážu prodávat řádově desítkám či stovkám klientů.

Bez čeho se neobejdete?

Už jsme si vyjmenovali věci, které na začátku podnikání klidně můžete pustit z hlavy. Pak jsou ale ještě ty, které se naopak řešit velmi vyplatí.

Abyste mohli začít podnikat úspěšně, podle mě nutně potřebujete:

  • Produkt nebo službu. Tedy něco, co budete prodávat. Plus konkrétní způsob, jak na to půjdete.
  • Klienty. Nebo minimálně velmi konkrétní představu, kdo by vaše produkty a služby měl kupovat a proč.
  • Zisk. K tomu je dobré si spočítat alespoň minimální hodinovou sazbu, výdělkový koláčbod zvratu.
  • Platformu. Čili nějaké místo na internetu, kde by si vaši potenciální zákazníci mohli přečíst, co nabízíte. Nejčastěji tuhle roli plní váš vlastní web.
  • Marketing. Čímž myslím způsoby, jak budete nacházet zákazníky, a jak je dovedete k vašim produktům.

Tohle všechno vás naučí on-line kurz Kořeny byznysu. V pěti videích s pracovními listy vám pomůže postavit váš byznys na pevných základech.

 

Foto Jamie Street, Unsplash