Už se vám někdy stalo, že se vám byznys na několik týdnů nebo měsíců doslova zastavil? Nové objednávky přestaly chodit, prodej začal váznout, akce a kurzy jste pro nedostatek účastníků museli rušit, bílých míst v kalendáři bylo najednou víc než těch zaplněných, a kampaně vůbec nedopadaly dle očekávání? Prozradím vám tajemství: jste úplně normální. Nějaká hluchá místa totiž občas v podnikání máme úplně všichni. Včetně těch nejúspěšnějších.

Přitom je snadné podlehnout pocitu, že se to děje jenom nám, zatímco všichni ostatní jsou úplně v pohodě. „Zrovna vůbec nemám do čeho píchnout!“ totiž jaksi není status, který bychom si s hrdostí napsali na Facebook. A tak většina lidí raději mlží a tváří se, že nějaký neúspěch nebo selhání se jich vůbec netýká. Byť by spočívaly jenom v nenaplnění vlastních cílů a očekávání.

Pokud vám náhle přestanou chodit nové zakázky, zpravidla za tím stojí jedna ze čtyř věcí: sezónní výkyvy poptávky, období cyklu, únava, nebo potřeba udělat něco jinak. Nebo všechny čtyři dohromady.

1. Sezónní výkyvy poptávky

Taky už jste slyšeli, že „ti dobří neznají sezónnost“? Je to určitě dobré motivační heslo, pokud máte tendenci se na výkyvy poptávky vymlouvat. Jinak ho ale klidně zapomeňte. Nějaká sezóna totiž funguje skoro v každém oboru.

Zmrzlina se v našich končinách nejlépe prodává v létě, parfémy zase v prosinci. Největší poptávka po lyžařském vybavení je na začátku zimy. V lednu je největší nával v posilovnách a fitness centrech, v březnu zase většina lidí podává daňové přiznání. Přes léto všichni řeší dovolenou, v září nakupují pastelky, penály a cvičky a v listopadu zase svíčky a věnce..

Možná to zrovna ve vaší branži není tak prvoplánové. Ale schválně si vezměte k ruce statistiku prodejů za pár uplynulých let. Které měsíce míváte nejsilnější? A kdy je naopak spíš útlum?

Jakmile pochopíte vzorec, můžete udělat několik věcí:

  • Na období prodejních vrcholů si včas domluvit pomoc.
  • Zamyslet se, jaké produkty a služby můžete zákazníkům nabídnout mimo sezónu.
  • V nejslabších měsících se netrápit v práci a místo toho si naplánovat dovolenou.

2. Klidové období cyklu

Druhá věc je, že nejsme nastaveni na to, abychom každý den a po celý rok podávali konstantně vysoký výkon. Je to stejné, jako bychom se chtěli neustále nadechovat. Někdy je prostě potřeba také vydechnout.

Nejlepší návod nám k tomu dává sama příroda. A tak se místo lineárního tlaku na výkon vyplatí sledovat cykly, kde období aktivity střídají chvíle stagnace a odpočinku. K těm nejznámějším patří ženský menstruační cyklus a střídání ročních období neboli Kolo roku.

Aktivita v něm roste na jaře, vrcholí v létě a s podzimem zase pomalu ustává. Právě teď se nacházíme v období nejhlubší temnoty a zimy. Příroda spí. A našim předkům často také nezbývalo nic jiného než si společně zalézt někam do tepla, najet na úsporný režim a pokusit se přežít do jara.

Nic v přírodě nekvete po celý rok. Takže to nemůžete chtít ani od sebe. Kate Northrup

I nám, současným podnikatelům, místo frenetické aktivity dává smysl zpomalit, podívat se sami do sebe, reflektovat pomalu končící rok a připravovat se na ten příští. Když si na to neuděláme prostor, je možné, že to náš byznys vezme do svých rukou a sám zabrzdí.

3. Únava

Když děláme něco, co nás baví a naplňuje, je poměrně snadné při tom zapomenout sami na sebe a na svoje potřeby. Budík nás vytahuje z postele, i když bychom potřebovali spát ještě pár hodin.

Vynecháváme jídlo nebo se místo zdravého oběda nad klávesnicí cpeme bagetou. Jít na procházku nebo pravidelně cvičit není čas. Vyčerpané tělo i mysl se pak snažíme znovu nastartovat kávou nebo jinými stimulanty.

Když jste unavení, učte se odpočívat, ne končit. Banksy

Jak jsem psala v jiném článku, podnikání je energie. Bez ní stejně nic neprodáte, takže nedává smysl jet nadoraz. Když váš byznys stagnuje, zkuste se místo toho podívat na to, jak dobře se o sebe staráte. Co potřebuje vaše tělo a duše, a jak jste zvyklí si dobíjet baterky.

4. Potřeba změny

Hluchá místa v podnikání mohou mít ještě jeden důvod, který v knize Byznys má duši výstižně popisuje Alan Cohen: „Vaše stagnující finance jsou požehnaným znamením vesmíru, že scházíte z cesty nadšení. Nedostatek příjmů neznamená problém, trest ani hrozbu. Jde o budíček, podnět ke změně kurzu.“

Podobná myšlenka na mě o Vánocích vykoukla i z Facebookové stránky Fabienne Fredrickson:

Cítíte se zahlcení, pochybujete o své cestě, nebo vás váš sen už neláká? To všechno je v pořádku. Není to signál, abyste se vzdali, je to výzva se dál rozvíjet. Vaše frustrace jsou semínkem růstu. Zamyslete se. Změňte směr. Dělejte méně, ale lépe.“

Někdy se náš byznys zastaví proto, že už původně nastoupenou cestou nemůže pokračovat. Třeba proto, že už trávíte příliš mnoho hodin aktivitami, které vás nenaplňují a nikam nevedou. Nebo jste vyčerpali své publikum a potřebujete oslovit nové lidi. Případně se vám v hlavě začíná rodit nový nápad, který s sebou přinese nové produkty a služby.

Co dělat, když se člověku zastaví byznys?

Tuhle otázku jsme nedávno probírali na Byznys kruhu. Celé první kolo padaly v podstatě jenom nápady, jak se v takové chvíli zabavit. Samozřejmě, že když nemáte dostatek zakázek, můžete udělat spoustu práce na své firmě. Aktualizovat web, vylepšit procesy, nebo si nachystat obsah do zásoby.

Problém je, že tím sice zaměstnáte hlavu a ruce, ale zároveň dokonale minete celý smysl náhle vzniklé pauzy. Kterým je vytvořit si prostor změnit kurz.

Přijměte, co se děje

Jakmile byznys přestane fungovat, první věc, kterou začneme dělat, je obviňovat sami sebe. Taky si v takovém případě říkáte, jak jste marní, neschopní a líní? Když něco nejde přesně podle našich představ, probudí se ego. Nedokáže zvládnout nápor emocí, jako je smutek, vztek, strach, nebo stud, a tak nás doslova zasype výčitkami.

Sebeobviňování a nadávky přitom k ničemu nepomáhají. Místo toho se postavte před zrcadlo, podívejte se sami sobě do očí a přiznejte si, že jste v hajzlu. Prostě vám nejde podnikání a vy aktuálně nevíte, jak dál. Bez obviňování, prostě to vezměte jako fakt. Možná se tomu i zasmějete, ale každopádně se vám uleví.

Zastavte se a odpočiňte si

Vezměte to, že se momentálně nic neděje, jako příležitost. Když nemáte zakázky, nemusíte pracovat. Na e-maily, které vám nechodí, nemusíte odpovídat. A neexistujícím klientům není potřeba vyhovět. Takže si to zkuste užít.

Můžete odjet někam na hory, nebo zůstat doma. Ale opravdu a bez výčitek si odpočiňte. Pořádně se vyspěte, konečně si pusťte ten film, který jste dávno chtěli vidět, přečtěte si knížku, jděte na dlouhou procházku, nebo se koukejte z okna. Nebo nedělejte vůbec nic.

Potřebujete zregenerovat tělo a počkat, až se ego trochu uklidní, zavařený mozek přestane vyvádět a vy znovu uslyšíte svůj vnitřní hlas. Jenom z ticha a prázdnoty se totiž mohou narodit nové nápady.

Mezi námahou a obnovou je nepříjemný – a posvátný – prostor. Pokud ho přeskočíme, přijdeme o poznatky z vykonané práce. O poznatky, které nás povedou k dalšímu kroku a k tomu, abychom neopakovali stejné lekce znovu a znovu. Odpočívejte, abyste byli moudřejší. Danielle LaPorte

S někým to proberte

Vaše podnikání prochází poměrně velkými změnami. A na to se vyplatí nebýt sám. První, s kým svou situaci můžete probrat, je Duše vašeho byznysu. Je to entita, kterou jste vytvořili zároveň se svým podnikáním. Po celou dobu vám drží palce. A když se s ní umíte potkat, často vám k tomu řekne spoustu užitečných věcí.

Mluvit o tom můžete také s partnerem nebo s kamarádkou. Každopádně si vyberte někoho, kdo má podnikatelskou zkušenost a tím pádem i šanci vám rozumět. Případně se nebojte vyhledat profesionální podporu. Na konzultaci nebo v mastemind skupině vás tím ráda provedu.

 

Foto Toa Heftiba, Unsplash