Co v podnikání děláte pro to, aby si vás všimli úplně noví klienti? Takoví, kteří o vás nikdy předtím neslyšeli? Když se nad tím zamyslíte, možných cest je v podstatě jenom pět. Pojďme se na ně podívat podrobněji.

1. Placená reklama

Když chcete získat nové zákazníky, zaplatit si reklamu vás pravděpodobně napadne jako první. U volnonožců a živnostníků jsou to nejčastěji tzv. PPC (Pay Per Click) systémy. Název docela přesně popisuje princip: platíte za to, že uživatel klikne na váš odkaz.

K nejpoužívanějším patří Google Ads nebo český Sklik. Na stejném principu jsou založeny i reklamy na sociálních sítích, jako je Facebook či Instagram. Efektivní mohou být i reklamy v off-line prostředí, jako jsou vývěsní štíty, orientační systémy, řádková inzerce v obecních či městských novinách, nebo vývěsková služba.

Výhody

Zatímco ostatní popsané strategie vyžadují nějaký čas, než začnou fungovat, reklamu stačí vytvořit a spustit (případně zadat, vylepit či nainstalovat). V on-line prostředí máte navíc poměrně detailní kontrolu nad tím, jak vaše reklama funguje. Kolik lidí ji vidělo, kolik prokliklo a kolik nových návštěvníků či sledujících jste získali. Máte-li e-shop, k reklamě jste většinou schopni přiřadit i konkrétní nákup.

Nevýhody

Tou největší je, že reklama stojí peníze, takže si na ni musíte vyhradit nějaký rozpočet. Zákazníky získává jenom v momentě, kdy je spuštěná. Jakmile ji vypnete, nebo určené peníze dojdou, přestane fungovat. Na reklamě je také poměrně snadné si vytvořit závislost.

U off-line nástrojů, jako je orientační systém nebo třeba reklamní banner na plotě, platíte kromě umístění i výrobu. On-line systémy zase málokdy bývají úplně intuitivní, takže často utratíte dost peněz, než se je vůbec naučíte ovládat. Také se můžete obrátit na odborníka, ale ten vás zase bude něco stát.

Jak začít

Předně si ujasněte, co chcete propagovat, jaký typ zákazníků chcete oslovit, a jakých výsledků chcete dosáhnout. Z toho vám vyplyne, jaký rozpočet je potřeba do reklamy vložit, i jaký nástroj bude nejlepší použít.

Doporučuji (alespoň ze začátku) nezkoušet různé systémy paralelně, ale vybrat si jeden. Jednak se vyhnete pocitu zahlcení, jednak pro vás bude snazší změřit, jaký efekt nasazení reklamy mělo. Pokud se vám nastavení nedaří, vyplatí se absolvovat nějaké školení, nebo si reklamu nechat nastavit od specialisty.

2. Doporučení

Co uděláte, když potřebujete najít nového dodavatele, ať už se jedná o kosmetičku, tvůrce webu nebo třeba instalatéra? Většina lidí se zeptá svých známých. Doporučení je jedním z nejstarších marketingových nástrojů a poměrně spolehlivě funguje dodnes.

Výhody

Jelikož doporučení předávají vaši stávající zákazníci, je vysoce pravděpodobné, že vám doporučí podobné lidi, jako jsou oni sami. Tím pádem získáte klienty, kteří se blíží vaší definici srdcového klienta.

Nevýhody

Jestli vás někdo doporučí, nebo ne, je mimo vaši kontrolu. Můžete poskytovat skvělé služby a podporovat své stávající zákazníky k tomu, aby vás doporučovali dál. Požádat je o sdílení, motivovat je nějakou odměnou, nebo jim nabídnout vizitky či slevové kartičky pro přátele. Ale nemůžete nijak zařídit, že to skutečně udělají.

Jak začít

Zeptejte se svých stávajících klientů, jestli už vás někdy někomu doporučili, případně jestli by byli ochotni to udělat. Můžete pracovat také s psanými doporučeními na webu – když o ně požádáte, vašim klientům tím nenápadně naznačíte, že vás mohou doporučit ostatním.

Co ale dělat v případě, že vás klienti doporučovat nechtějí? Může to být samozřejmě proto, že vaše služby nepovažují za tak kvalitní. Ale mnohem častější důvod je, že si vás chtějí nechat pro sebe. Bojí se, že byste na ně pro příval nových zakázek už neměli čas. Podnikatelský poradce Robert Vlach na to má možná překvapivou radu: zdražit.

3. Sociální sítě

Počet uživatelů sociálních sítí neustále roste. Podle letošních statistik sociální sítě navštěvuje až 77 % české populace. K nejpoužívanějším u nás přitom patří YouTube, Facebook a Instagram. Sociální sítě v hojné míře využívají i podnikatelé – je logické jít za potenciálními zákazníky tam, kde jsou přirozeně zvyklí trávit čas.

Výhody

Benefity podnikatelského využití sociálních sítí jsou nasnadě. Jsou jednoduché a snadno dostupné. Profil si vytvoříte zdarma a k jejich používání vám stačí mobil nebo počítač, který má dnes v podstatě každý.

Nevýhody

Rostoucí počet lidí na sociálních sítích navenek vypadá jako výhoda, ale přináší s sebou i nevýhody. Řada uživatelů se cítí zahlcená množstvím obsahu, takže ze sítí odcházejí nebo se sami limitují v jejich používání. Dosahy firemních stránek a skupin neustále padají a příspěvky je stále těžší šířit organicky (tj. bez reklamy). Navíc se lidé na sítě chodí primárně bavit, ne nakupovat.

Jak začít

Zvolte si jednu sociální síť a na tu se zaměřte. Začněte pravidelně přidávat obsah a sledujte, co funguje konkrétně na vaše publikum. Jaké příspěvky lidé nejčastěji lajkují? Na co slyší, co mají tendenci komentovat? Střídejte a testujte různé formy obsahu (obrázky, texty, odkazy). A nezapomínejte, že vaší největší výhodou oproti velkým firmám je autenticita a lidskost.

4. Vyhledávače

Tahle strategie podle mě patří k neprávem opomíjeným. Spočívá v tom, že na svém webu vytvoříte stránky, které se dají dobře vyhledat na určitá klíčová slova. Klíčovým slovem se přitom rozumí fráze nebo i celá věta, kterou uživatel zadává do vyhledávače, aby našel, co hledá.

Často se mě někdo ptá, kam přesně klíčová slova zadat, aby vás takový Google či Bing našel. Takhle jednoduché to ale není. Principem je připravit hodnotný obsah, který budou lidé rádi číst a vyhledávače ho vyhodnotí jako kvalitní odpověď na uživatelské dotazy. Pište texty, klíčová slova zmiňujte v nadpisech a nezapomínejte přidávat popisky k obrázkům.

Přední příčky organických výsledků se vám může podařit obsadit s kombinací vašeho oboru a města (například sportovní masáže Liberec). Ale zejména v konkurenčních oborech, jako je marketing, je lepší mířit na tzv. long tail, neboli dlouhý chvost. Delší frázi, která s vaším oborem souvisí sice volněji, ale potenciální zákazníci ji často hledají. Na mém webu takhle funguje například „jak sestavit swot analýzu“, „jaký jsem živel“ nebo „co je rozhodovací paralýza“.

Výhody

Uživatel zpravidla vyhledává ve chvíli, kdy potřebuje vyřešit svůj problém, a je tím pádem připravený nakupovat. Jakmile se váš obsah propíše do vyhledávačů, nové klienty vám může přivádět roky nebo dokonce celá desetiletí (můj článek o SWOT analýze je z roku 2011).

Nevýhody

Tvorba unikátního obsahu dá práci a vyžaduje konzistentnost. Než si vašeho článku nebo stránky všimnou vyhledávače, navíc nějakou dobu trvá.

Jak začít

Zamyslete se, co váš srdcový klient skutečně potřebuje a jakými slovy to asi bude vyhledávat. Můžete se na to zeptat svých stávajících klientů, například osobně, nebo formou ankety či průzkumu. Tipy na klíčová slova vám může poskytnout také umělá inteligence.

Pak připravte obsah, který na takový dotaz reaguje. Nejčastěji používanou formou na webu je blog. Pokud se na konzistentní přidávání článků zatím necítíte, s obsahem můžete pracovat i na běžných stránkách, například formou často kladených otázek (FAQ).

5. Média

Vaši potenciální klienti se o vás mohou dočíst také v médiích. Přičemž dnes už se pod pojmem „média“ zdaleka nemyslí jen tištěné noviny a časopisy, rozhlas a televize. Zahrnuje i čistě internetové magazíny, blogy, podcasty, nebo videokanály.

Chcete-li tuto strategii úspěšně používat, pamatujte na to, že novináře ani blogery nezajímáte ani vy, ani vaše firma. Píší primárně o tom, co osloví jejich čtenáře. Proto dává smysl se zamyslet a nabízet jim už konkrétní témata, ke kterým máte co říct. U tištěných médií je potřeba také počítat s větším časovým předstihem (vánoční témata se zpracovávají na podzim, dovolená v dubnu).

Výhody

Jak se říká, „když to psali v novinách, tak to bude pravda.“ Zmínka v médiích je často podobně důvěryhodná jako osobní doporučení. Bloger vás zase zaštiťuje svým jménem. Další výhodou je, že média zpravidla mají mnohem širší cílovou skupinu, takže jimi oslovíte i klienty zcela mimo vaši sociální bublinu.

Nevýhody

Public Relations je v principu neplacená spolupráce. Co budou novináři psát, tím pádem závisí zcela na nich. Můžete jim poskytnout dobré podklady, ale nemůžete ovlivnit, co se na stránkách daného média nakonec objeví. Povinností novináře není ani vám výsledný článek předložit k autorizaci.

Jak začít

Vyberte si jedno médium, ve kterém byste si o sobě chtěli přečíst. Pečlivě si projděte několik posledních vydání. O čem to je? Jakým jazykem mluví? Jaké hodnoty a názory prezentuje?

Pak si vytipujte konkrétního novináře, který se zabývá vám blízkými tématy, a zkuste ho kontaktovat. Většinou to jde e-mailem nebo přes sociální sítě. Stručně popište téma, kterým se zabýváte, a zeptejte se, jestli by se mu to hodilo do nějakého článku.

S blogery nebo editory internetových magazínů se můžete domluvit také na výměně článků nebo zveřejnění guest postu. Zároveň tak získáte zpětný odkaz na váš web.

Jak strategie používat

Cest, jak oslovit úplně nové zákazníky, je v podstatě jenom pět. Můžete se zaměřit na jednu z nich. Ale nejlepšího efektu dosáhnete jejich kombinací. Nový příspěvek na blogu nebo sociální síti podpořte placenou reklamou. Odkaz na článek, který o vás vyšel v médiích, zveřejněte na svém webu a sociálních sítích. Totéž můžete udělat s přijatým písemným doporučením.

Z otázky, kterou vám někdo položil na Facebooku, vytvořte blogpost. A váš blogový článek může na webu upoutat pozornost novináře, který vás následně požádá o vyjádření k podobnému tématu.

Kterou strategii k oslovení nových zákazníků využíváte nejčastěji? A jaká se vám osvědčila?

 

Foto Dmitry Schemelev, Unsplash