Jan Řezáč: Web ostrý jako břitva

/Jan Řezáč: Web ostrý jako břitva

Vyslechnout zadání, nahodit wireframy, hlavně si vyhrát s grafikou úvodní strany, k tomu dvě tři podstránky, nechat to klienta naplnit obsahem, a pak to honem rychle vypustit do světa. Děláte weby takhle? Kniha Jana Řezáče Web ostrý jako břitva vám pomůže se toho ošklivého zlozvyku zbavit. A pravděpodobně vám i změní náhled na marketing obecně.

Web ostrý jako břitva je první česká kniha o návrhu webu. Srozumitelně a krok za krokem vás provede procesem, na jehož konci je fungující web. Tedy web, který plní obchodní cíle klienta a zároveň naplňuje potřeby návštěvníků.

Od knihy nečekejte návody na html kódování nebo práci s grafickými programy. O tvorbě grafického designu stránek pojednává až 6. kapitola na straně 120. Co je v těch pěti kapitolách před tím? Především marketing, ale taky projektové řízení, komunikační dovednosti, řízení zakázky, cenotvorba nebo průzkum trhu.

Kniha cílí především na webdesignéry a tvůrce webů obecně. Nabízí řadu metodik a tipů, jak dělat svou práci efektivněji a profesionálněji. Zadavatelům poskytne přehled o tom, co celý proces návrhu webu obnáší, takže dokážou lépe formulovat, co vlastně potřebují. A taky vodítka, podle nichž je užitečné hotový web hodnotit.

Web ostrý jako břitva lze rozhodně doporučit také volnonožcům a majitelům firem, bez ohledu na to, jestli nějaký web mají nebo ne. Honza v ní totiž ukazuje především způsob, jak marketingově přemýšlet. Řada postupů, uvedených v knize, se hodí nejen pro návrh webu, ale i tiskovin nebo jiných marketingových nástrojů.

Když už si totiž ujasníte, co je váš jedinečný prodejní argument, o čem je vaše značka, jakou máte strategii nebo jak vypadá persona vašeho zákazníka, začne vám najednou fungovat nejen web, ale i spousta dalších věcí.

Kromě toho vás srozumitelně a nenásilně seznámí s pojmy a metodami, jako je USP, archetypy značek, A/B testování, WBS či SWOT analýza. Dozvíte se také, co webdesign určitě není, jaký je rozdíl mezi kodérem a UX designérem, nebo podle čeho poznat špatně navržený web.

Kniha zaujme nejen obsahem, ale i formátem a vymazlenou grafikou s ilustracemi Kláry Zahrádkové. Jenom – pokud (podobně jako já) zrovna nepatříte k vizuálům a raději než myšlenkové mapy čtete strukturovaný text, pak vás grafika knihy bude (podobně jako mě) trochu vytáčet.

Je totiž ve třech sloupcích. Kromě základního textu v ní najdete ještě poznámky, označené čísly, doplňující informace, označené žiletkou, a citáty, oproti základnímu textu otočené o 90 stupňů. Ztratili jste se? Já trochu taky.

Co jsem naopak ocenila, je seznam rozšiřující literatury na konci každé kapitoly, a řada odkazů na další zdroje, pro usnadnění doplněné QR kódy.

Honzu Řezáče weby živí už 12 let. A na jeho knize je to zatraceně poznat. S Webem ostrým jako břitva dostáváte do ruky zbraň. Proti nekvalitnímu webdesignu, nepochopení cílové skupiny, penězům vyhozeným z okna i rozpínavému egu.

Formát knihy je na to sice dostatečně objemný, ale k fyzickému násilí vás určitě nechci nabádat. Argumenty budou stačit. A takhle kniha vám jich poskytne dost a dost.

Jan Řezáč: Web ostrý jako břitva
V roce 2014 vydalo nakl. Baroque Partners
Brožovaná vazba, 214 stran

Autor: | 2018-06-19T13:37:32+00:00 15. 10. 2014|Kategorie: Marketing bez reklamy|Štítky: , , , |
Jsem marketingová čarodějnice, poradkyně a lektorka. Pomáhám majitelům firem a volnonožcům nastavit si podnikání podle vlastních představ. Používám k tomu dvě kouzla: psychologii a marketing.

5 komentářů

  1. […] něj pustím či v průběhu? Ostatně podobný problém popisuje i Magdaléna Čevelová ve své recenzi. Dobře zvolené rozmístění všech informací je základem při psaní jakékoliv knihy. […]

  2. Lojza 21.10.2014 v 13:43

    Knihu si rád přečtu, Jana Řezáče a Jana Kvasničku považuji za špičku co se týče UX u nás. Děkuji za tip a přeji pěkný den 🙂

  3. Mirek 20.10.2014 v 09:21

    Kniha určitě zajímavá, ale chtělo by to konkurenci 🙂 Jedna vlaštovka jaro nadělá. Nicméně na náš český počin určitě mimořádné dílo.

Komentáře nejsou povoleny.