Jsem marketingová čarodějnice. Takže se na mě občas někdo obrátí i s pocitem, že se stal obětí něčí kletby. I když i to se může přihodit, většina podobných situací, které se lidem staly v podnikání, nakonec měla mnohem prozaičtější příčiny.

Jak se prokletí projevuje

Nejčastějším symptomem je… smůla. Cíle se nedaří plnit, pokladna je prázdná a práce vám nejde od ruky. Jediné, čeho je dostatek, jsou různé překážky a nečekané změny na poslední chvíli. Vlaky mají zpoždění, stroje stávkují, dodavatelé neplní sliby, aplikace padají a zákazníci kolem vás chodí obloukem.

Další fáze přináší potíže se spaním. Nemůžete usnout, v noci se budíte a když už konečně zaberete, pronásledují vás zlé sny a noční můry. Postupem času mohou přidat i zdravotní komplikace. Typicky takové ty chronické, jako jsou bolesti hlavy, ztuhlá záda, vyrážka nebo špatné zažívání.

Externí lokus

Pocit prokletí často souvisí s fenoménem, který sociální psycholog Julian Rotter v 50. letech 20. století označil jako externí locus of control. Pojem se dá volně přeložit jako místo či těžiště řízení a označuje míru, do jaké jsou lidé přesvědčeni o tom, že jsou schopni ovládat výsledky své činnosti.

Člověk s interním těžištěm řízení věří, že svůj život ovlivňuje především on sám. Naproti tomu osoba s externím lokusem přičítá všechny události vlivům, které jsou zcela mimo jeho kontrolu. Pokud se mu nedaří, může za to osud, nepřízeň bohů nebo cizí zlý úmysl.

Podnikání je už z definice založené na interním lokusu. Tím, že jdete na volnou nohu, dáváte najevo chuť tvořit si realitu sami a aktivně testovat hranice svých možností.

Souhlasím, že život není vždycky procházka růžovou zahradou. Někteří lidé to s vámi nemyslí dobře a váš byznys je jim trnem v oku. Ovládá je žárlivost a závist. A možná vám i přejí, aby se  vaše podnikání odebralo do věčných lovišť.

Samotné přání je ale málokdy dost silné na to, aby mělo výsledky. Účinné prokletí vyžaduje dovednosti a soustředěnou pozornost. Vaši „nepřátelé“ a konkurenti vám sice občas věnují nějakou tu nepřející myšlenku. Častěji ale mají úplně jiné starosti, než vám cíleně škodit.

Co si člověk neudělá sám, to nemá

A o prokletí to platí také! Ta nejhorší protivenství si většinou v podnikání působíme sami. To, co nám hází klacky pod nohy, je náš starý známý podnikatelský mindset, neboli myšlenkové nastavení.

  • Nejsem dost dobrý / dobrá.
  • Moje práce nemá hodnotu.
  • Nezasloužím si slávu, úspěch ani bohatství.
  • Brzy někdo přijde na to, jaký jsem diletant.
  • Nemá to cenu, stejně nakonec zkrachuju.

To jsou jen příklady různých strachů, introjektů a pochybností, kterým máme tendenci podléhat. Jakmile zpracujeme jeden, objeví se další. Přesto to má hluboký smysl dělat. Každý zpracovaný blok nás posouvá mílovými kroky dopředu. Podnikatelsky i lidsky.

Jaké mohou být další příčiny, proč se vám podnikání nedaří rozjet?

1. Nemáte solidní obchodní model

Pod pojmem obchodní model myslím kloudnou odpověď na otázku, co chcete prodávat, a zejména proč by to od vás někdo měl kupovat.

„Protože je to pro lidi dobré“, „protože na to mají peníze“ nebo „protože je k tomu přesvědčím reklamou“ jsou vždycky špatné odpovědi.

Lidé jsou ochotni utrácet za produkty a služby, které jim buď řeší konkrétní problém, nebo uspokojují jejich touhy a vášně. Pokud váš produkt nic takového nedělá, nebo zákazníci nechápou souvislost mezi vaší službou a jejich trápením, spíše než na odeklínání je potřeba se soustředit na dobrou marketingovou strategii.

2. Děláte něco, co vás nebaví

Že se radost v byznysu přeceňuje? Takový názor už jsem slyšela také. Čím déle pracuji s volnonožci a živnostníky, tím více jsem přesvědčená o tom, že radost je v úspěšném podnikání dost zásadní ingredience.

Když vás vaše práce netěší, nevidíte v ní smysl a děláte ji vlastně jenom pro peníze, je obtížné pokračovat. Povolání se mění v otravnou povinnost. Ráno je čím dál těžší vstát z postele. Snadno se rozčílíte, máte tendenci prokrastinovat, a večer se vracíte domů unavení a vyčerpaní.

To, co vypadá jako prokletí, je v tomhle případě spíš syndrom vyhoření, nebo jeho předstupeň. Co s tím? Předně vybrat si takový obor podnikání, který vás těší, a ve kterém vidíte poslání. Mít v životě i jiné věci kromě práce. A hlídat si energetické účetnictví.

3. Mluví na vás intuice

Situace, velmi podobné prokletí, vám může způsobovat i vaše vlastní intuice. Protože dlouhodobě děláte něco, co nemáte. Snažíte se vyhovět všem, neumíte říkat ne, berete špatné zakázky, pracujete příliš, nebo dlouhodobě nabízíte svoje služby pod cenou.

Intuice to s vámi nejdříve párkrát zkusí po dobrém. Když nereagujete, přitvrdí. A bude pokračovat, dokud jí nebudete věnovat pozornost. Většinou stačí se na chvíli zastavit a naslouchat. Ale existují i další techniky. Meditujte, pište si deník, nebo sáhněte po tarotových či vykládacích kartách. Určitě brzy přijdete na to, co se vám vaše podvědomí snaží sdělit.

Foto Marko Blažević, Unsplash