Obchodní model je základní princip, jak podnikatel vytváří, předává a získává hodnotu. Co si pod touto obecně používanou definicí představit? Jednoduše stručnou odpověď na otázku, proč by vám zákazníci měli dávat peníze a jak na tom, co vás právě napadlo, vlastně chcete vydělat.

O byznys modelu se vyplatí začít přemýšlet ještě před tím, než se vůbec pustíte do podnikání. Právě obchodní model totiž rozhoduje o tom, zda si vytvoříte prosperující byznys, hezkého koníčka, nebo (v nejhorším případě) přímou cestu do finančních pekel.

„Pokud nedokážete vysvětlit svůj business model v 10 slovech, tak nemáte business model.“ B plan.cz 

Obchodní model není poslání ani reklamní slogan, takže vůbec nemusí být čtivý ani kreativní. Důležité ale je, aby přesně popisoval, odkud do vaší firemní či volnonožecké kasičky poplynou peníze.

Co je váš produkt?

Nebo také za co vám zákazníci mají platit. To je základní otázka celého byznys modelu. Ali Brown, americká mentorka a koučka úspěšných žen, uvádí celkem osm různých variant, které jsem si trochu upravila na české podmínky:

1. Prostě TO dělejte.Vyrábět produkt nebo poskytovat službu je většinou to první, co člověka napadne. Když vás například baví interiéry, můžete uvést na trh svou vlastní značku bytových doplňků, nebo nabídnout interiérový design jako službu.

2. Prodejte TO. Znamená to otevřít si e-shop nebo kamennou prodejnu a prodávat výrobky jiných lidí. V případě interiérů třeba nábytek, doplňky nebo bytový textil.

3. Mluvte o TOM. Můžete začít psát blog o interiérovém designu a inkasovat peníze z PR a reklamy. V Čechách ale není moc reálné, že by vás tahle možnost uživila. Lepší je své zkušenosti vtělit do formátu, který lze prodávat. Ať už je to tištěná kniha, e-book, videokurz, fyzické školení nebo placená sekce na webu. Své články můžete také nabídnout za honorář některým médiím, nebo větším firmám, které píší vlastní blogy či firemní časopisy a mají nouzi o obsah.

4. Poskytujte poradenství. V oboru, ve kterém se vyznáte, se můžete stát poradcem, koučem nebo mentorem. Vaše znalosti a zkušenosti můžete zúročit v osobních konzultacích pro klienty, nebo mentorovat a vést méně zkušené adepty ve vaší profesi.

5. Investujte do TOHO. Když se v nějakém oboru orientujete, obvykle dokážete také rozpoznat, co je kvalitní. Investujte do rozvíjející se firmy výměnou za podíl na zisku. Vložit přitom můžete nejen peníze, ale i jiné typy zdrojů. Tak můžete například zafinancovat kolekci bytových doplňků nadějného designéra, nebo pronajmout sál na prodejní výstavu.

6. Vytvořte na TO technologii. Další chytrý způsob, jak najít díru na trhu, je zlepšování odvětví. Existuje nějaká technologie, software, nástroje nebo pracovní postupy, které mohou kolegům v oboru usnadnit či zjednodušit práci? Softwarové řešení? Nástroj nebo nářadí? Aplikace do mobilu? Sada formulářů? To všechno může být dobře prodejné.

7. Vytvořte komunitu. Kolem každého zájmu jsou lidé. A lidé se chtějí potkávat. Zorganizujte networkingové setkání, přednášku se zajímavým hostem, burzu oblečení, workshop na aranžování květin nebo soutěž ve vaření guláše. Smyslem je vytvořit on-line nebo off-line prostor, kde se lidé mohou potkávat kolem společného zájmu. Vybírat můžete buď jednorázové vstupné, nebo členský příspěvek za určité období.

8. Servisujte TO. Spousta věcí vyžaduje údržbu, takže jeden byznys zpravidla tvoří další. Vaše podnikatelská aktivita může pomáhat něco udržovat, opravovat nebo uchovávat v dobrém stavu. V oblasti interiérového designu to může být například opravna bytových doplňků, úklid nebo čistírna koberců a sedaček.

Váš byznys – vaše pravidla

Můžete se rozhodnout používat jenom jeden způsob, nebo je mezi sebou kombinovat. Pro malé firmy a volnonožce to většinou dává největší smysl. Zpravidla s tím, že jeden zdroj příjmů zůstane hlavní. Lidé, kteří vyrobili úspěšný produkt, ho většinou také prodávají, píší o něm knihy, pořádají přednášky, nebo kolem něj budují komunitu.

Pokud vám stávající způsob nepřináší dostatek financí, můžete ho změnit, nebo rozšířit. Obojí s klienty často řeším v rámci marketingových konzultací.

Nastavte si obchodní model tak, aby dobře sloužil vám i vašim klientům. Theresa Reed

Aby byl obchodní model funkční, musí vyhovovat oběma stranám – zákazníkům i vám. Ze strany zákazníka jde zejména o to, aby váš produkt či služba řešil nějaký skutečný problém. Ne že by marketing neuměl problémy i vytvářet. Brilantním příkladem je třeba voda v plastových lahvích. Když necháme stranou etiku, taková strategie je vhodná spíš pro velké firmy s ještě většími rozpočty. V drobném podnikání je efektivnější pracovat s potřebou, která už reálně existuje.

Druhou stranu procesu tvoříte vy. Podle mě je základním smyslem podnikání moci si dovolit takový život, jaký nám vyhovuje. A obchodní model je hlavní nástroj, jak to udělat. Nestavte si podnikání na věcech, které vás nebaví, nejdou vám od ruky, odporují vašemu přesvědčení nebo nejsou v souladu s vašimi biorytmy či potřebami vaší rodiny.

A jaký je váš obchodní model? Dokážete ho jednoduše popsat? Podělte se o něj v komentářích.

Foto: Daria – Epicantus