Tarot v podnikání

/Tarot v podnikání

Kolikrát už se vám stalo, že jste se dívali na film, četli knížku nebo naslouchali vyprávění jiného člověka, a najednou vás napadlo řešení vaší vlastní situace, na které jste dlouho nemohli přijít? K takovým situacím často dochází docela spontánně. Přitom existuje způsob, jak je vyvolat cíleně – tarotové karty.

Když se řekne tarot, většina lidí si představí cosi obskurního. Temnou místnost, svíčky, dusivý kouř z vonných tyčinek a ničím nepodložené předpovědi bohatých ženichů, dalekých cest a výher v loterii. Podle mě používat tarot k věštění budoucnosti nedává moc velký smysl. To, co nás „čeká a nemine“ si totiž určujeme hlavně sami pomocí vlastních cílů a rozhodnutí.

Tarot je mnohem užitečnější jako nástroj (sebe)koučování, který pomáhá rozvíjet intuici a rychleji se dostat k jádru problému. Já sama už ho takhle používám přes dvě desítky let. Pro své vlastní otázky i při práci s klienty.

Balíček obsahuje celkem 78 karet. 22 z nich jsou takzvané trumfy neboli velká arkána. 56 dalších, tzv. malá arkána, se dále dělí na čtyři barvy – hole, meče, poháry a disky. Každá karta nese své vlastní symboly a vypráví nějaký příběh.

Různé tarotové sady, kterých na světě existují řádově tisíce, jsou zpravidla navržené tak, aby podněcovaly naši kreativitu a fantazii. Umožňují na chvíli odstavit přísně logickou vědomou mysl na vedlejší kolej a dát prostor intuici a podvědomí. Což se občas hodí i v podnikání.

K čemu konkrétnímu se tarotové karty dají v byznysu použít?

1. Získat nový úhel pohledu

Situace, kdy před sebou nevidíme žádné rozumné východisko, známe z osobního života i z podnikání. Nejvíc ze všeho bychom potřebovali začít přemýšlet „out of the box“ a podívat se na věc z jiné strany. Jenže právě to nám právě teď nepřipadá možné. Místo toho se motáme v kruhu.

Tarotové karty umějí být celkem drsný kouč. A právě proto jsou skvělým nástrojem, jak si rozšířit obzor. Podívat se na situaci z jiné strany a začít kreativně hledat jiná řešení. Občas pomůže si i „jen“ připustit existenci jiných možností.

Jak na to: Soustřeďte se na situaci nebo problém, který potřebujete vyřešit, a zamíchejte karty. Zkuste netlačit na řešení, které vás stejně nenapadá. Místo toho položte maximálně otevřenou otázku. „O čem je tahle situace?“ nebo „Co teď potřebuji vědět?“ A vytáhněte z balíčku jednu kartu. Význam není potřeba hledat v knížkách ani na internetu. Prostě se soustřeďte na obrázek. Všímejte si celkové nálady, barev, postav, detailů. Výsledek vás možná překvapí.

2. Vybrat si ze dvou variant

Tohle známe asi všichni. Rozhodnutí může být těžké, ať už vybíráme, kterou zakázku vzít, kterého dodavatele zaměstnat, nebo jakou tiskárnu si koupit do kanceláře.

Karty vám neřeknou, co si máte vybrat. Svoboda volby je na vás. Ale pomohou vám objasnit, mezi čím se vlastně rozhodujete. Například že jedna zakázka může přinést větší peníze, zatímco druhá zajímavější práci. Že firma XY sice slibuje kratší dodací termíny, ale s jejím majitelem máte větší šanci se dostat do konfliktu.

Jak na to: Nejjednodušší způsob je vytáhnout pro každou možnost jednu kartu. Ale chcete-li komplexnější odpověď, vyplatí se použít složitější výklad. Nejdříve si ujasněte faktory, které jsou pro vás důležité. Ideální počet je 3 – 5. Například při rozhodování, zda vzít nového klienta, to může být finanční zisk, reference, možnost učit se nové věci a snadnost komunikace s klientem. Pak si rozdělte balíček karet na dvě hromádky (vzít/nevzít) a z každé vybrat jednu kartu pro každý faktor. Porovnávat se vám bude mnohem lépe.

3. Doplnit SWOT analýzu

SWOT analýza, neboli seznam silných stránek, slabých stránek, příležitostí a hrozeb, je skvělá pomůcka třeba při uvádění nového výrobku na trh nebo obecně při tvorbě marketingové strategie.

Nepotřebujete k ní víc než tužku a papír. A právě tady narážíme na problém, který se SWOT analýze často vytýká: je subjektivní. Zatímco některé faktory máme tendenci přeceňovat, jiným vůbec nevěnujeme pozornost. Karty nám v tomhle případě mohou pomoci vykrýt slepou skvrnu.

Jak na to: Nejprve si SWOT analýzu sestavte na papíře. Pak si vezměte do ruky karty a vyložte do každého kvadrantu jednu až tři karty s otázkou Kterou silnou stránku / slabou stránku / příležitost / hrozbu nevidím?

Vyzkoušeli jste? Využíváte někdy tarotových karet nebo tarotového koučinku či poradenství? Na vaše zkušenosti se těším v komentářích.

Autor: | 2018-05-04T15:19:25+00:00 20. 4. 2016|Kategorie: Psychologie podnikání|Štítky: , , , |
Jsem marketingová čarodějnice, poradkyně a lektorka. Pomáhám majitelům firem a volnonožcům nastavit si podnikání podle vlastních představ. Používám k tomu dvě kouzla: psychologii a marketing.