Je možné být bohatý a spirituální?

/Je možné být bohatý a spirituální?

Peníze a duchovno nejdou dohromady. Takže se musíte rozhodnout, jestli chcete být bohatí, nebo se vydat po spirituální cestě. Takhle nějak vypadá jeden z nejrozšířenějších introjektů, neboli omezujících přesvědčení, jenž drží zpátky celou řadu volnonožců a živnostníků. Zejména těch, kteří chtějí podnikat srdcem a svůj byznys vnímají jako součást osobního rozvoje.

Dopad tohohle přesvědčení na vaše podnikání může být různý. Například:

  • Vyděláváte dlouhodobě méně, než byste si představovali. Ale bojíte se přidat, abyste navenek nepůsobili chamtivě, nebo vnitřně nesešli ze své duchovní cesty.
  • Jakmile se vám začne trochu dařit, dostaví se takový pocit viny, že si svůj byznys úplně přestanete užívat.
  • Zakládáte si na spirituálním aspektu své práce, a přitom úplně pomíjíte ten finanční. V extrémním případě se nedostatek peněz stane jakýmsi měřítkem vysoké spirituality, takže na něj začnete být dokonce hrdí.

Peníze nebo duše

Odkud se tohle paradigma vlastně bere? Zdrojů je poměrně dost. Ale tyhle tři jsou tak nějak nejvíc na ráně:

Z rodiny.

O penězích se samozřejmě učíme především doma. Někdy nekriticky, někdy s větším odstupem přebíráme názory, postoje a vzory chování, které jsme viděli u našich blízkých.

Prvotním zdrojem jsou pro nás rodiče, ale leccos nás mohou „naučit“ i dědečkové a babičky a vzdálenější příbuzní. Některé vzorce přemýšlení se v rodinách předávají doslova z generace na generaci. Mezi recepty na domácí bramborový salát nebo vanilkové rohlíčky možná najdete i ten, jak zůstat dlouho a spolehlivě švorc…

Z pohádek.

Vzpomeňte si na svou oblíbenou dětskou knížku nebo film. Ve většině z nich je to chudá dívka či mládenec, kdo přijde ke štěstí. Bohatí lidé jsou málokdy vzorem hodným následování. A když, tak úplně na konci, po tom, co dostali pořádně za vyučenou.

Dobrý král má většinou laskavé srdce a prázdnou pokladnu. A srdce krásné princezny častěji získá princ převlečený za chudáka než chudák převlečený za prince.

Z duchovních nauk.

„Snáze projde velbloud uchem jehly než bohatý do Božího království.“ Matouš 19:24

Tady vás nejspíš jako první napadne náboženství, konkrétně křesťanství. Není divu. Pravděpodobně nejznámější citát na tohle téma pochází z Bible. Ale i řada dalších směrů, věrouk a duchovních cest nám vštěpuje v podstatě stejnou věc. Že máme přestat být konzumními materialisty a začít se ohlížet po jiných hodnotách.

Jak to spojit dohromady

Podle mě není důležité, jestli (nebo jak moc) jste chudí nebo bohatí. Důležité je, aby to bylo vědomé rozhodnutí. A abyste byli vnitřně v souladu s tím, jak to s těmi penězi máte.

Celý rozpor mezi penězi a duchovnem mi vůbec připadá umělý. Podobně jako za většinou věcí, které máme v hlavě a které nás brzdí v podnikatelském i osobním rozletu, za ním stojí hlavně strach a nedostatek sebelásky.

Podobně jako tlak okolí, který nás v negativních přesvědčení spíš utvrzuje, než aby nás jich zbavoval. Svého vztahu k penězům a spiritualitě se musíme nějak chopit sami.

Peníze jsou neutrální. Nejsou dobré nebo špatné samy o sobě. „Jsou to jenom papírky, neschopné samy dělat vědomá rozhodnutí. Jde o energii, se kterou se je rozhodneme použít,“ píše Shelly Bullard.

Samozřejmě se dají vydělávat sobecky a egocentricky, na úkor ostatních. Takové peníze nám pak logicky připadají špinavé. Ale pokud svoje podnikání vnímáme jako pomoc a službu druhým, pak může být energie peněz i velmi pozitivní a láskyplná.

Větší peníze = větší dobro.

Peníze, které v podnikání vyděláte, vám mohou umožnit žít takový život, jaký si přejete. Dopřát si věci a zážitky, které vám dělají radost. Rozvíjet svůj byznys i sebe sama. A v neposlední řadě podpořit druhé lidi, situace a kauzy, které považujete za důležité a smysluplné.

„Zavřete oči a představte si, že máte neomezený zdroj peněz,“ radí Denise Duffield-Thomas. „Jakým člověkem byste v takovém případě chtěli být?“ Představujte si do detailu, komu byste chtěli pomoci, na jakou kauzu darovat, nebo kterou neziskovou organizaci podpořit svým časem nebo službami.

Máte-li před očima konkrétní představu, bude pro vás snazší k ní směřovat. Když své podnikání naplníte konkrétním záměrem, peníze a spiritualita přestanou být v rozporu, jak o tom mluví Marie Forleo v tomhle videu.

Ať jsou vaše Vánoce spirituální a bohaté. A vy taky…

 

Foto by Melvin ThambiUnsplash

Autor: |2018-12-22T19:28:49+00:0022. 12. 2018|Kategorie: Cenotvorba a peníze|Štítky: , , , , , |
Jsem marketingová čarodějnice, poradkyně a lektorka. Pomáhám majitelům firem a volnonožcům nastavit si podnikání podle vlastních představ. Používám k tomu dvě kouzla: psychologii a marketing.

Napsat komentář