Žijete v partnerském vztahu a zároveň podnikáte? Pak se těžko vyhnete tomu, abyste si práci nějakým způsobem nosili domů. Ať už máte radost z nově získané zakázky, nebo vztek na nespolehlivého dodavatele, váš partner nebo partnerka je obvykle první na ráně. Je možné se vůbec nějak vyhnout tomu, aby vám práce zasahovala do vztahu a naopak?

Znám několik dvojic, které i v práci skvěle fungují dohromady. Buď podnikají ve společné firmě, ale i když ne, o svých byznysech se navzájem hodně baví, pomáhají si a jsou si vzájemně podporou a inspirací. Je to ale spíš výjimka než pravidlo.

Ve většině podnikatelských domácností, které znám, jsou debaty o práci spíš zdrojem konfliktů a napětí. Ať už potřebujete ventilovat něco, co se ve vašem byznysu zrovna děje, nebo chcete konzultovat další krok, který se chystáte udělat.

Spousta podnikatelů má často pocit, že jim partner vůbec nerozumí a nechápe podstatu jejich byznysu. Pocit rozdílnosti může být zvlášť silný v následujících případech:

Jeden je podnikatel, druhý zaměstnanec

Být v zaměstnaneckém poměru a na volné noze jsou dvě různé věci. V prvním případě pracujete pro někoho jiného, ve druhém pro sebe. A to je pořádný rozdíl, který vyžaduje úplně jiné mentální nastavení.

Jako zaměstnanci jste zodpovědní jen za konkrétní část práce, zatímco jako podnikatelé děláte všechno. Formulujete vizi, obsluhujete zákazníky i vytíráte podlahu. Což taky přináší odlišný typ výzev a rozhodnutí.

Váš protějšek pracuje v korporaci

Malé firmy nejsou zmenšené kopie velkých. Postupy, obvyklé v korporátu, se na marketing OSVČ nedají aplikovat buď vůbec, nebo se značnou rezervou. Jako drobný podnikatel máte oproti velké firmě minimální rozpočet i další zdroje. A cílíte zpravidla na malou a úzce vymezenou skupinu zákazníků.

Na druhou stranu si nemusíte nechat svazovat ruce korporátními pravidly. Stejný způsob chování, oblékání a mluvy, který ve velké firmě působí trochu neprofesionálně, může být u volnonožce naopak konkurenční výhoda.

Partner není vaše cílová skupina

„Prosím, vyměňte tu barvu, manželce se to nelíbí.“ Podobné věty nejen že spolehlivě vytočí vašeho grafika, ale mohou mít i drtivý dopad na vaše podnikání. Vkus vaší partnerky či partnera totiž neříká vůbec nic o tom, jak bude vizuál, web nebo příspěvek na Facebooku vnímat vaše cílová skupina.

Proto si sestavte profil ideálního zákazníka. Identifikujte jeho potřeby, preference i obavy. A pak si ujasněte, nakolik se ten popis vztahuje na vaši polovičku. 40letý muž, se kterým žijete, se bude na váš leták dívat úplně jinýma očima než 60leté ženy, jimž se snažíte nabídnout váš produkt.

Každý jste jiná povaha

Malé byznysy jsou zpravidla nejúspěšnější, když jsou založené na osobnosti svého majitele. Proto se vyplatí vybírat takové marketingové nástroje a postupy, které odpovídají vaší povaze.

Do vztahu se častěji pouštíme s člověkem, který nás něčím doplňuje, než který je stejný jako my. Protiklady se přitahují. Což ale znamená, že co v podnikání funguje vašemu partnerovi, vůbec nemusí fungovat vám, a naopak.

Mně osobně k přijetí tohohle principu hodně pomohla typologie podle živlů. Na jejím základě jsem přestala tlačit svého ohnivého muže do používání sociálních sítí. A on zase díky tomu pochopil, proč na nich já, kombinace vody se vzduchem, trávím tolik času.

Schválně si zkuste udělat test živlů. Třeba to i vám do sebe začne zapadat.

Otvíráte si stará zranění

To, co ze strany partnera nebo partnerky vnímáte jako nedostatek podpory, může mít ještě hlubší příčiny. Navzájem si totiž zrcadlíte své strachy, introjekty a vžitá přesvědčení. Zejména ta, která se týkají vlastní hodnoty, peněz, budoucnosti a tradičních mužsko-ženských rolí.

Vaše ochota jít na volnou nohu může partnera konfrontovat s jeho vlastní nejistotou a averzí k riziku. Vaše podnikatelské neúspěchy mohou vytáhnout na světlo partnerův strach z nedostatku a úspěchy zase obavu, že až budete slavní, určitě ho opustíte a najdete si někoho jiného. Strach spustí obrannou reakci. A hádka či naopak tichá domácnost je na světě.

Co s tím?

Zaručený recept na to, jak se při debatách o práci nikdy nepohádat a žít spolu šťastně až do smrti, bohužel nemám. Ale zkusím nabídnout pár tipů, které fungují mně.

Předně – snaha změnit partnera je většinou marná. Větší smysl dává začít u té části vaší dvojice, kterou můžete ovlivnit. Čili u sebe.

Hledejte pozitiva. Vidět na druhém špatné vlastnosti není umění. Těžší je ocenit, čeho si na partnerovi vážíme, a mít odvahu to říct nahlas. Zkuste najít alespoň tři takové věci každý den.

Rezervujte si čas pro vztah. Protože jste koneckonců partneři, a ne jen kolegové z práce. Najděte si nějakou činnost, které vás oba baví a kterou můžete sdílet. Jděte do restaurace nebo na procházku. Vypněte telefon a zkuste alespoň na chvíli opravdu vnímat toho druhého.

Pracujte se svými introjekty. Podnikání je tak trochu cesta osobního rozvoje. Uvědomujte si svoje strachy a utkvělá přesvědčení, která brzdí vás. To, že je zpracujete u sebe, často způsobí změnu v celém systému. Takže se uleví oběma.

Nesnažte se dělat partnerovi podnikatelského poradce. A to i v případě, když podnikatelským poradcem náhodou jste. Vlastní rodinu je lepší neléčit, jak se moudře praví ve filmové sérii o Básnících.

Najděte si podporu jinde. Třeba v podobě mastermindingové či networkingové podnikatelské skupiny. Nebo se objednejte na konzultaci.

 

Foto Jason Leung, Unsplash