Kdysi na střední škole jsem byla o prázdninách na brigádě v turistických informacích. A asi mi to zůstalo. Protože neustále odpovídám na otázky. Lidé, které jsem úspěšně nasměrovala na poštu, do lékárny nebo do Pelhřimova, se počítají na stovky. V obchodě si mě pravidelně pletou s obsluhou. Přičemž je úplně jedno, jestli vstoupím do parfumerie, do železářství nebo do supermarketu. I v restauraci si občas připadám jako ve filmu Vrchní, prchni. (Jenom kasírovat si netroufám.)

Nejraději samozřejmě odpovídám na otázky, které se týkají marketingu a podnikání. Proto jsem vybrala 5 takových, které dostávám celkem často, ale které nevydají na samostatný článek nebo video.

1. Dá se podnikat i bez marketingového plánu?

Samozřejmě dá. Spousta lidí dokáže vybudovat úspěšný byznys úplně bez plánu. Nebo ho mají v hlavě. Důvod, proč plán doporučuji, je někde jinde. Marketingový plán je totiž nástroj, který vám může umožnit podnikat lépe. Ať už pod tím slovem rozumíte vydělávat víc peněz, snížit svůj marketingový rozpočet, nebo se méně nadřít. Mít své podnikání více pod kontrolou, nebo z něj mít prostě lepší pocit.

Marketingovým plánem většinou začínám spolupráci s novým klientem. Vyplnění několika jednoduchých kolonek představuje jakousi inventuru. Zjistíme, co je a co není na skladě. Kde jsou silné stránky a kde mezery. Co je na čase opustit a kde naopak přidat. Změny se často začnou dít už jen tím, že se tyhle věci napíšou na papír.

2. Je u každého podnikání možné definovat srdcového klienta?

Ano. Opravdu. Úplně u každého.

Všichni drobní podnikatelé totiž mají poměrně malou a úzce vymezenou skupinu zákazníků, která má jasné a popsatelné společné znaky. Připadá vám, že právě pro váš byznys tohle neplatí? Pak jste si buď ještě nenašli skupinu, která s vámi opravdu rezonuje, nebo odpověď není v demografii. To, co mají vaši zákazníci společného, nemusí být pohlaví, věk ani vzdělání. Spíš jde o méně prvoplánové věci, jako jsou potřeby a přání, zájmy nebo hodnotový systém.

Zkuste se zamyslet nad klienty, se kterými se vám pracovalo opravdu dobře. A na ty, kde spolupráce naopak „nesedla“. Když pochopíte, pro jaké zákazníky chcete pracovat, je pro vás mnohem snazší vytvořit jim produkt nebo službu na míru. Napsat propagační text, který je opravdu osloví. Nebo vybrat marketingové nástroje či kanály, které vám umožní se s nimi spojit.

3. Musí všechny firmy růst?

V moderní manažerské literatuře se cesta k úspěchu většinou popisuje právě takhle. Začnete sami doma nebo v garáži. Intenzivně pracujete, abyste mohli růst. Nakupujete stroje, budovy a zařízení, přijímáte nové zaměstnance. Namísto práce, kterou vás původně bavilo dělat, nastavujete procesy a učíte se řídit a delegovat. Určitě i tohle je možnost, ale rozhodně ne jediná.

Hezky to ilustruje příběh o mexickém rybáři, který najdete v knize Tima Ferrise Čtyřhodinový pracovní týden. Podle mě je smyslem podnikání opatřit vám dostatek peněz a času na to, abyste mohli žít spokojený život. Někomu tu spokojenost přináší pohled na rostoucí finanční ukazatele, zatímco jiný raději hraje na kytaru a kouká na moře. Obojí je úplně v pořádku. Uvědomte si, co právě vy považujete za důležité, a podle toho si nastavte podnikání.

4. Lze se v podnikání obejít bez marketingu?

To hodně záleží na tom, jak si marketing definujete. Já ho vnímám jako v podstatě všechno, co firma dělá pro to, aby si získala a udržela zákazníky. V téhle podobě už marketing v podstatě splývá se samotným podnikáním. Patří do něj vymýšlení nových produktů, plánování obsahu i zametání chodníku před krámem.

Jiná otázka je, zda je možné se v podnikání obejít bez reklamy čili bez placené propagace. To jde podle mé vlastní zkušenosti poměrně snadno. Jediné placené nástroje, které já sama využívám, je zápis v katalogu Navolnenoze.cz a občas nějaký propagovaný příspěvek na Facebooku. Dostatek zákazníků vám mohou přinést i postupy, které popisuji v e-knize Marketing bez reklamy. Nejčastěji obsahový nebo referenční marketing.

5. Co když mě marketing vůbec nebaví?

Tohle je poměrně rozšířený fenomén. Výrobci, kreativní profesionálové i poskytovatelé služeb by byli nejraději, kdyby se mohli plně věnovat jádru své živnosti a kdyby to ostatní, čili propagaci, marketing a komunikaci se zákazníky, někdo obstaral za ně.

Hezkou odpověď na to má Marie Forleo zhruba uprostřed tohohle videa. Změňte postoj. Přestaňte se soustředit na to, jak je ten marketing otravný. Místo toho se na něj zkuste dívat jako na cestu, jak dosáhnout svých cílů. A přitom zažít trochu zábavy a vnitřního obohacení.

Máte nějaké marketingové otázky, na které byste chtěli znát odpověď? Prosím, napište mi je do komentářů nebo mi je pošlete e-mailem.

 

Foto Paul Hanaoka, Unsplash