Stejný příběh jsem v poslední době slyšela několikrát. „Mám vymyšlený produkt a založenou firmu. Ale nejsem obchodník a marketing mi také nic neříká. Proto hledám do firmy partnera. Já budu vyrábět a on bude prodávat.“ Což o to, myšlenka je to hezká. Jenom jsem ji za skoro 20 let v marketingu neviděla v praxi fungovat.

Přibrat do firmy společníka se přitom jeví jako rozumné a logické řešení. Podnikat jste přece začali proto, abyste se mohli naplno věnovat svému produktu. Jenže místo toho vás zaměstnává marketing, účetnictví, řízení zakázek a komunikace se zákazníky.

Jenže realita podnikání je právě taková. Pro specialisty a úzké vymezení rolí je místo spíše ve větší firmě. Podnikatel je člověk mnoha řemesel a o úspěchu nerozhoduje ani tak dobrý nápad, jako ochota a úsilí ho realizovat.

Proč se vám společníci do firmy nehrnou?

Předně je to vaše firma. A o malých firmách platí, že kopírují povahu a vlastnosti svého zakladatele. Společník musí být člověk, který s vámi není povahově v konfliktu. Navíc se musí být schopen smířit s tím, že zakladatel jste vy a vědomě či nevědomě očekáváte, že budete mít ve firmě hlavní slovo.

Druhý zádrhel spočívá v tom, že jiní lidé nemají pro realizaci vašeho nápadu dostatečnou motivaci. Peníze, ať už se jedná o provize či podíl na zisku, jako motivátor nestačí. Nefungují ani na vás. To, co vás ve skutečnosti táhne, je smysl, poslání nebo odkaz. Vaši potenciální společníci, zejména takoví, kteří mají obchodního ducha a dobře zvládají marketing, proto raději někde jinde realizují svoje nápady.

Partnerství má podle mé zkušenosti šanci jen ve dvou případech.

  1. Když se jedná o týmový nápad, který jste společně vymysleli a uvádíte do života.
  2. Když jde o vašeho životního partnera, se kterým sdílíte domácnost i peněženku.

Ani jedna varianta ovšem není procházka růžovou zahradou. Je potřeba mít jasně rozdělené kompetence, pokud možno ještě podepřené písemnou smlouvou. Dál je nezbytné si průběžně vyjasňovat vzájemná očekávání a nezapomínat ani na principy energetického účetnictví.

Jak tuhle situaci vyřešit?

Předně přestaňte hledat. Je to zbytečná ztráta času. Přijměte fakt, že je to váš byznys a nikdo jiný nemá takový zájem ho budovat. Ani za provizi, ani za podíl. Každým dnem čekání přicházíte o další a další peníze, které jste mohli vydělat.

Marné hledání vás pozvolna připraví o chuť do další práce. Nemluvě o tom, že zatímco čekáte na spasení, vašeho nápadu se může chopit šikovnější konkurence a obsadit místo na trhu, které jste si nechali utéct.

Dobrá zpráva je, že jednoho partnera už máte. Vidí váš byznys vašima očima. Považuje ho za svůj a má velkou motivaci vidět ho růst a vzkvétat. Navíc je to někdo, na koho jste se doposud mohli 100% spolehnout. Jste to vy sami. Jediné, co vám (možná) chybí, jsou obchodní dovednosti, základní znalost marketingu a ochota začít obojí používat.

Začněte tím, že si ujasníte, proč jste společníka vlastně hledali. Co je hlavní překážka, která vám doposud bránila začít?

  • Necítíte se v marketingu a obchodě dostatečně „silní v kramflecích“?
  • Bojíte se, že tolik úkolů nezvládnete, nebo vás trápí nedůvěra ve vlastní schopnosti?
  • Cítíte po tom všem, co jste pro svou firmu udělali, unavení, a chcete další kroky svěřit někomu jinému?
  • Připadá vám nevhodné nebo obtěžující lidem něco nabízet?
  • Je toho na vás moc a nevíte, odkud začít?

Podle toho, co vás brzdí nejvíc, vyberte konkrétní další kroky. Marketing je souhrn dovedností, které se v principu lze naučit. Můžete k tomu využít třeba marketingovou konzultaci. Marketingová strategie se dá snadno přizpůsobit tak, aby vyhovovala vaší povaze a možnostem. Stačí se do toho pustit.

Jakou zkušenost s partnerstvím ve firmě máte vy?