Jakou roli hrají sociální sítě v mém marketingovém mixu? Tuhle otázku jsem si kladla docela dlouho. Proto jsem se letos v dubnu rozhodla dát si od nich na celý měsíc pauzu. Pokud vás zajímá, co jsem zjistila, mám pro vás dvě zprávy: jednu dobrou a jednu špatnou. Ale nejsem si úplně jistá, která je která…

Důvody, proč jsem se do zkoumání sociálních sítí vůbec pustila, byly dva. Předně jsem si chtěla nějak ověřit, jestli mi sociální sítě reálně přinášejí nějaké klienty. Tím druhým byla moje narůstající frustrace nad klesajícími dosahy zejména prodejních příspěvků a nad vlivem, jaký na mě sociální sítě mají.

Na celý duben jsem je tedy úplně vypnula. Jak soukromě, tak pracovně. Nepřidávala jsem žádné nové příspěvky, neodpovídala na zprávy na Messengeru ani na Instagramu, ani se na sítě nechodila koukat. Facebook, Instagram i LinkedIn jsem si navíc odinstalovala z mobilu a odstranila i jejich zástupce z lišty prohlížeče.

Jediné místo, kam jsem si dovolila nahlížet i přispívat, byla FB skupina k mému placenému klubu Duše byznysu. V mobilu mi zůstal jenom Whatsapp, který ale vnímám spíš jako komunikační nástroj než sociální síť.

Slíbené dvě zprávy

Duben bez sítí mi na jedné straně přinesl božský klid. Odpočinula jsem si a lépe se zkoncentrovala. Bez problémů jsem si našla čas na hlubokou práci, čtení knih a rebranding, který jsem na duben měla v plánu. Přestala jsem řešit, kdo všechno už taky dělá byznys mentoring, i co nového chystá moje „konkurence“. A dokonce i můj muž mi říkal, že mu připadám nějaká klidnější…

Na straně druhé mi celý měsíc nepřišly žádné nové poptávky. A to jsem během dubna poslala tři newslettery (jeden úplňkový zpravodaj, jednu nabídku služeb na novoluní a jeden newsletter na LinkedIn v angličtině), a jako účastnice navštívila pár networkingů. Na konzultace se mi hlásili jen stávající klienti a bylo jich celkově méně. Jak ve srovnání s jinými dubny, tak s předchozími měsíci.

Může to vypadat, jako že je měsíc na vyhodnocení krátká doba. Ale hned 2. 5., když jsem na sítích po pauze zveřejnila první příspěvek, dorazily dvě objednávky a dvě poptávky. Během prvních pár dnů se mi zaplnil celý květen. Takže mi ta souvislost přijde rozhodně víc než náhodná.

Také jsem si uvědomila, jak bezmyšlenkovitě jsem si zvykla k sítím přistupovat. Otvírám je, kdykoli mám chuť prokrastinovat nebo si během práce potřebuju odpočinout. Nebo na nich mám v plánu udělat jednu konkrétní věc, třeba přidat příspěvek do skupiny… a o hodinu později se přistihnu, jak listuju feedem a čtu úplně náhodné příspěvky. Tohle je rozhodně návyk, který ve svém pracovním ani soukromém životě nechci.

Co jsem z toho vyvodila

  • Sociální sítě mi pomáhají jak získávat nové klienty, tak se připomínat těm stávajícím. Můj marketing tím pádem v současnosti funguje lépe s nimi než bez nich.
  • Určitě ale chci na sítích trávit méně času, a to jak přípravou obsahu, tak jeho konzumací. K sociálním sítím se snažím přistupovat více vědomě. Ujasnit si, proč tam jdu, kolik na to mám času a jaká je moje strategie.
  • Když cítím únavu, učím se zvednout se od počítače a dělat něco jiného. Třeba se jít projít nebo vyložit myčku. Protáhnu se a tolik mě to nesvádí k bezmyšlenkovitému listování po obrazovce.
  • Dává mi smysl víc experimentovat a hledat nové možnosti, jak posty na sociální sítě psát, aby byly užitečné pro čtenáře, dostaly se k co nejširšímu publiku a přitom mě nestály tolik času.

Ohledně jednotlivých sítí jsem se rozhodla, že:

  • Na Facebooku budu pokračovat v češtině s podobnou frekvencí jako doposud.
  • LinkedIn začnu více využívat k oslovení mezinárodního publika. Už od ledna vydávám anglický newsletter. Teď pomalu přidávám posty v angličtině a postupně LinkedIn do AJ přepnu úplně.
  • Instagramu se chystám věnovat méně energie. Nebaví mě tvořit reely ani točit krátká videa a můj obsah je spíš textový než vizuální. Tím pádem vůbec nevyužívám potenciál, který tahle síť má, a ani nemám kapacitu to dělat. Na druhou stranu mě těší sledovat zejména české tvůrce. Spíš si ho tedy nechám soukromě a přispívat budu jen občas.

Jak jsem na tom teď

Tři týdny potom, co jsem se na sociální sítě vrátila, stále pozoruju a vyhodnocuju. V mobilu mám zpátky LinkedIn a Instagram. Facebook ani Messenger jsem už nenainstalovala – stačí mi je mít v počítači. Na Instagramu jsem si nastavila limit 15 minut denně a většinou se mi ho daří dodržovat.

Zcela nečekaně jsem v rámci síťové pauzy zrušila RSS čtečku. Zjistila jsem, že se mi v ní jenom hromadí články, které nestíhám číst. Hodně z nich bylo spíš o věcech, které mě zajímají (minimalismus), než které potřebuju k práci (marketing a podnikání). Takže mi přišlo zbytečné se kvůli tomu stresovat.

Naopak jsem si do mobilu vrátila čtečku Kindle. Kdykoli mám „plonkový“ čas, třeba v tramvaji nebo v čekárně u zubaře, místo scrollování po sítích čtu knihy.

Probrala jsem stránky a lidi, které na sítích sleduju. Od pár inspirativních osobností jsem si nově nechala zasílat newsletter. Ze sítí do inboxu se mi takhle přesunuli třeba Mark Schaefer, Theresa Reed nebo Danielle LaPorte.

Na sítě se zatím pouštím dávkově nejvýše 2x denně. Vyřídím všechny zprávy, odpovím na komentáře, krátce se podívám do svých oblíbených skupin… a pak to zase vypnu. Vlastní příspěvky nastavuju jednou za týden přes plánovací nástroj Buffer.

Jde podnikat bez sociálních sítí?

Navzdory své dubnové zkušenosti si pořád myslím, že ano. A zdá se, že to začíná být téma.

Marketing bez sociálních sítí jsem dřív měla spojený hlavně se jménem Alexandry Franzen, která si je smazala už před 10 lety. Teď mi přijde, že se stejnou cestou vydávají další lidé. Soudím podle spousty článků s letošním datem, které buď popisují, jak ze sociálních sítí odejít (jako například Paige Brunton), nebo místo sítí nabízejí různé alternativní marketingové nástroje.

„Sociální média nejsou dobrá nebo špatná. Je to prostě nástroj. Záleží na tom, jak je používáte. Mohou být užitečná, škodlivá, nebo kombinací obojího. Existuje spousta dobrých důvodů, proč sociální média používat. A také spousta dobrých důvodů, proč se jim vyhnout.“ Alexandra Franzen

Pokud se právě rozhodujete, jestli zůstat nebo odejít, nejdřív bych si položila dvě otázky:

  • Jsou na sociálních sítích moji ideální klienti?
  • Mám dostatečně vybudované jiné marketingové kanály, které mi umožní se bez sociálních sítí obejít (například web a SEO, e-mailing, nebo doporučení)?

Teprve potom bych činila nějaká rozhodnutí. Rozhodně ale doporučuju si marketing bez sociálních sítí na pár týdnů nebo měsíců vyzkoušet. Uvidíte, jestli se příval nových klientů rozjede nebo zastaví, a hlavně jak se v tom budete cítit.

Co sociální sítě přinášejí vám? Napadlo vás to někdy vyzkoušet, jako jsem to udělala já?

Foto: Karolina Grabowska, Kaboompics