Už se vám někdy stalo, že jste chtěli zdražit, ale netroufli jste si? Nebo jste si dopředu určili férovou cenu zakázky, ale tváří v tvář klientovi vás ji „něco“ přimělo snížit? Podobnou zkušenost má většina lidí na volné noze. To „něco“, co vás zastaví, jsou zpravidla tzv. money blocks, neboli finanční bloky.

Denise Duffield-Thomas definuje money block obecně jako cokoli, co nám brání vydělávat takové peníze, jaké chceme. Obvykle jde o kombinaci strachů a introjektů, které se týkají peněz, podnikání nebo vlastní hodnoty.

Nějaké bloky máme úplně všichni. A nikdy se jich úplně nezbavíme. Když zpracujeme jeden, přijde druhý. Nebo ten původní v trochu jiné podobě. Proto je potřeba být vůči nim bdělí a neustále na nich pracovat.

Finančních bloků si navíc vůbec nemusíte všimnout – často se tváří jako docela objektivní důvody. Sepsala jsem pár typických, se kterými se v poslední době potkávám.

Nechci se stát plátcem dph

Plátcem DPH ze zákona se stává každý podnikatel, jehož obrat za posledních 12 po sobě jdoucích měsíců přesáhne 1 000 000 korun. Hodně lidí z toho vyvodí, že budou muset zdražit o 21 %, a snaží se této povinnosti vyhnout. Buď drží obrat daleko od milionové hranice, nebo ho pro jistotu nesledují vůbec.

Přitom plátcovství DPH samo o sobě nemusí být taková katastrofa. Pokud nakupujete zboží a služby a daníte skutečnými výdaji, můžete dokonce ušetřit. Nebo si vás všimnou zákazníci, pro které jste jako neplátci nebyli zajímaví.

Nemám hlavu na čísla

Upřímně řečeno – já taky ne. Celá gymnaziální léta jsem prolezla se čtyřkou z matematiky. Náš pan profesor, který mě tenkrát velmi laskavě nenechal propadnout, byl docela překvapen, když jsem mu letos na abiturientském večírku vyprávěla, čím se teď živím.

Na to, abyste si nastavili finanční cíle, spočítali příjmy a náklady nebo sledovali cashflow, žádnou pokročilou matematiku nepotřebujete. Když nevystačíte s trojčlenkou, vezmete si kalkulačku. Mnohem těžší je vědomě se rozhodnout se na svůj nedostatek matematických schopností přestat vymlouvat.

Nemůžu vydělávat víc než partner

Podle tradičního rozdělení rolí je hlavním živitelem rodiny muž. I když ekonomická realita dnes vypadá úplně jinak, klasický model je těžké dostat z hlavy. Řada žen dokáže vymyslet nesmírně kreativní scénáře, co všechno se stane, když budou vydělávat víc než partner. A to často ve chvíli, kdy pro ně výše partnerova příjmu ještě není ani na dohled.

Někteří muži úspěch svých žen skutečně těžce nesou. Jindy je celá katastrofická vize založená jenom a jenom na domněnkách. Společným jmenovatelem je strach vstoupit do vlastní síly a nedůvěra. Ve vztah i sama v sebe. Což jsou věci, na kterých v takovém případě dává smysl hlavně pracovat.

Moji klienti si nemohou dovolit vyšší ceny

Tenhle finanční blok je zrádný, protože vypadá velmi altruisticky. Své klienty a jejich potřeby stavíme na první místo. Ale zároveň je používáme jako argument, proč nehýbat s cenami.

Nikde není psáno, že musíte pracovat pořád pro ty stejné klienty. Je přirozené, že v podnikání rosteme. Naši zákazníci buď rostou s námi, nebo jdou jinam. Zpracování našich finančních bloků nás posune na novou úroveň. Kde budou noví klienti s novými výzvami a potřebami.

Ještě toho neumím dost

Na začátku podnikání je úplně v pořádku si nastavit nižší ceny, protože ještě nemáme dostatek zkušeností. Ale potkala jsem pár volnonožců, kteří takhle „začínají“ už třeba 10 let…

Malcolm Gladwell v knize Mimo řadu píše, že aby se člověk stal v jakémkoli oboru mistrem, musí tou činností strávit alespoň 10 000 hodin. Takže si spočítejte (podobně jako Otto Bohuš v tomhle článku), jestli už těch 10 000 hodin náhodou nemáte.

Pokud ne, doporučuji si nastavit termín, kdy se za úplného začátečníka přestanete považovat. Může to být, až budete mít 20 zákazníků, odpracujete s klienty 100 hodin, nebo jednoduše po roce podnikání. Až vámi nastavený termín nastane, seškrábněte pomyslné „zetko“ z nárazníku a přijměte za své podnikání zodpovědnost.

Já bych to za ty peníze nekoupil/a

Zaplatili byste si on-line kurz za 5000 Kč? Pokud ne, nedivte se, když se ten váš na stejné cenové hladině neprodává. Peníze jsou energie. Když prodáváte něco, co byste si sami nekoupili, a už vůbec ne za takovou cenu, energii blokujete. A vaše zboží nebo služby nejdou na odbyt.

Pokud chcete zvýšit poptávku po svých poradenských službách, nechte si poradit v jiném oboru. Chcete nabízet masáže? Na nějakou si zajděte. Plánujete uspořádat vlastní školení nebo mastermind skupinu? Zaplaťte si kurz nebo skupinu u někoho jiného. Nejlépe ve stejné či vyšší cenové relaci, kam sami míříte.

Do byznysu nemá smysl investovat

Snaha ušetřit náklady je na první pohled chvályhodná. Pokud vás nevede k tomu, že se snažíte doma na koleně vyrábět věci, které by dávalo mnohem větší smysl svěřit odborníkům. Třeba logo nebo celou grafickou identitu firmy, smlouvu na pronájem bytu, nebo fotky na web.

To, čím vy trávíte hodiny a hodiny, zvládne specialista v mnohem kratším čase a v lepší kvalitě. Sami sobě tím dáte najevo, že si vážíte svého času. A navíc ještě rozhýbete ekonomiku.

Jak s finančními bloky pracovat

Pokud jste si uvědomili, které z mnoha omezujících přesvědčení vás přesně trápí, máte první krok zdárně za sebou. Často to dokonce stačí k tomu, aby nad vámi ztratilo moc. Když se znovu objeví, prostě řeknete: „Á, to jsi zase ty!“ a jdete si klidně po své práci.

Kromě toho můžete zkusit:

Našli jste se v některém z popsaných bloků? A jak se svými introjekty pracujete vy?

 

Foto Ben White, Unsplash