9 signálů, že je lepší zavřít firmu

/9 signálů, že je lepší zavřít firmu

Úkolem marketingového poradce je většinou pomoci postavit firmu zpátky na nohy. Přesto už jsem několikrát za svou praxi doporučila přestat se snažit podnikání zachraňovat a raději projekt nebo celou živnost uzavřít. Všechny případy měly něco společného – vždycky se v nich dalo zároveň najít několik z následujících devíti signálů.

1. Nevyděláváte.

Ať se na to díváte z kterékoli stránky, hlavním smyslem podnikání je vydělávat peníze. Že se to neděje, je poměrně jasná zpráva o tom, že je něco špatně. Samozřejmě každý byznys není ziskový hned od začátku. Záleží na oboru, ale u malých firem se chleba většinou láme zhruba po roce. Po 18 měsících už byste měli být v černých číslech nebo se k nim aspoň reálně blížit.

2. Už vás to nebaví.

Podnikání je trochu podobné jako vztah. Na začátku je všechno nové, čerstvé a trochu zahalené mlžným oparem. Jenže pak přijde pár prvních těžkostí a konfliktů a opar se postupně rozplyne. V tom lepším případě se ze zamilovanosti stane láska. Počáteční nadšení vystřídá hlubší pocit, že jste na správném místě a vaše práce dává smysl. Nebo se to nestane. A pak je čas na změnu.

3. Nevycházejí vám čísla.

Udržitelný byznys by měl pokrýt všechny náklady a pohodlně uživit vás i vaše zaměstnance. Jestli je to reálné, zjistíte nejlépe tak, že vynásobíte cenu kapacitou. Pokud vám vyjde, že byste museli mít 4 ruce a dvě hlavy, pracovní den 26 hodin a váš produkt by musel stát 30násobek průměrné tržní ceny, nejspíš je potřeba minimálně přehodnotit obchodní model.

4. Zákazníci jsou idioti.

Máte poslední dobou pocit, že jste obklopeni samými ignoranty, kteří nedokážou docenit genialitu vašeho produktu, poptávají věci, které vůbec nemáte v nabídce, a neustále se ptají na samé pitomosti? To je poměrně jasná zpráva o tom, že jste své práci příliš dlouho věnovali mnohem víc, než vám vrací. Nejdřív ze všeho si zkuste vzít dovolenou. Alespoň na tři týdny. Když se vaše nálada ani po měsíci nezmění, je lepší firmu zavřít.

5. Na trhu není poptávka.

Někdy produkt zastará, protože se změní uživatelské zvyklosti nebo technologie. Opravny punčoch, prodejci faxového papíru a vývojáři WAP aplikací by mohli vyprávět. Podobně častý je opačný případ, totiž když s produktem či službou předběhnete dobu. Na rozvozu potravin, placeném finančním poradenství i virtuální asistenci si pár podnikatelů vylámalo zuby, než se dočkaly masového rozšíření. Ne všechno, co vypadá jako díra na trhu, díra na trhu skutečně je. Takže se před uvedením čehokoli na trh vyplatí udělat průzkum trhu, nebo zkusit prodejnost napřed v malém, bez velkých nákladů.

6. Obtěžuje vás prodávat.

Podnikat znamená být několik lidí v jednom. Vývojář, uklízeč, výrobce, ředitel, prodejce, marketér, účetní, kouč i vařič kávy. Pokud vás hlavně zajímá váš produkt nebo služba a komunikaci se zákazníky, neřku-li marketingu, se snažíte pokud možno vyhnout, vyplatí se zvážit, zda by pro vás místo specialisty ve větší firmě nebylo vhodnější.

7. Jste závislí na reklamě.

Od začátku si platíte tištěnou inzerci, bannery, plakáty nebo PPC kampaně. Když reklama běží, zákazníci přicházejí. Ale jakmile ji na chvilku vypnete, máte v prodejně či na e-shopu pusto prázdno. Tenhle model může fungovat u velkých firem, které mají větší rozpočet a mohou si dovolit jeden produkt dotovat druhým. Pro malé firmy a živnostníky je to ale likvidační strategie. Reklama je fajn pro prvních pár měsíců, ale aby menší byznys fungoval, její roli pak musejí převzít jiné nástroje. Třeba doporučení, networking, blogging nebo šeptanda.

8. Zákazníci se nevracejí.

Když projektujete domy, organizujete expedice na Mt. Everest nebo vlastníte pohřební ústav, nejspíš to máte jinak. Většina ostatních produktů či služeb se objednává opakovaně. Najít si nového dodavatele je komplikované, proto i zákazníci většinou nakupují tam, kde už to znají. Pokud to nedělají, je načase začít zjišťovat proč. A jak moc je situace závažná.

9. Opouštějí vás zaměstnanci.

Doby, kdy člověk strávil celý pracovní život v jedné firmě, už jsou dávno pryč. Přesto – v dobrých firmách mají zaměstnanci tendenci setrvávat. Mluvila jsem s lidmi, kteří svá místa zastávali už osm, 10 nebo dokonce 18 let. Pokud vám lidé často odcházejí, stěžují si, mají slabou motivaci nebo jsou často nemocní, i to může být zpráva, že s vaším byznysem není všechno v pořádku.

Už se vám stalo, že jste svůj byznys museli zavřít? Nebo se s podobnými signály setkáváte ve vašem okolí? Podělte se o ně v komentářích.

Foto: Kevin Dooley

Autor: |2017-09-06T14:49:20+00:0020. 1. 2015|Kategorie: Strategie a plánování|Štítky: , , , |
Jsem marketingová čarodějnice, poradkyně a lektorka. Pomáhám majitelům firem a volnonožcům nastavit si podnikání podle vlastních představ. Používám k tomu dvě kouzla: psychologii a marketing.

6 komentářů

  1. Anna Ambrozová 23.01.2015 v 09:13 - Odpovědět

    Veselý den, s tím pohřebním ústavem a nevracejícími se zákazníky jste mne dostala :).
    Jsem astroložka a zákazníci se mi vracejí, ále až za dlouho… neboť platí postřeh tradovaný mezi astrology: k astrologovi jako k zubaři – až když to bolí…

  2. Michal 22.01.2015 v 00:38 - Odpovědět

    Tak jsem se našel v 8 bodech z 9. Takže je načase změnit business. Díky, Magdo…

  3. Jiří Najman 21.01.2015 v 18:02 - Odpovědět

    Mám podobný seznam po papírcích na několika místech. Takováto pěkná kuchařka pěkně pohromadě se ale hodí 🙂

Napsat komentář