Prosinec. Do podnikání vnáší namísto klidu stres za stresem. Když konečně zvládnete vrchol sezóny, je třeba ještě napéct, uklidit a nakoupit nějaké dárky. A pak přijde další ne úplně snadný úkol – vyhodnotit letošní rok a nastavit si nové cíle na ten příští. Jenže když se řekne cíl, už se vám dopředu dělá špatně. Co s tím?

„Konkrétní čísla mě nemotivují.“ „Trh se pořád mění, takže nějaký cíl je stejně k ničemu.“ „Stresu v podnikání je tak jako tak dost, ještě nějaké cíle!“ Nebo: „Je v pořádku neusilovat a nechat to na vyšší moci.“

Říkáte si právě něco podobného? Uznávám, zní to jako výmluva a někdy to tak i je. Jenže za většinou „výmluv“ se skrývají hlubší příčiny. Když se nám do něčeho nechce, chyba může být i v samotném cíli.

Cíl není užitečný

Abyste se do něčeho pustili, musíte za tím vidět nějaký smysl. Právě z tohohle důvodu mnoha podnikatelům nefungují cíle typu „Mít průměrný obrat 60 000 Kč měsíčně.“ Za tou částkou si totiž neumějí nic konkrétního představit.

Ujasněte si, o co skutečně stojíte. Je to doplacená hypotéka? Exotická dovolená? Nové auto, nebo více času stráveného s vlastními dětmi?

Pak teprve je čas počítat. Sníte například o novém autě za 288 000 Kč. Abyste si ho za rok mohli koupit, potřebujete měsíčně vydělat o 24 000 Kč navíc. To už zní jinak, nebo ne?

Cíl je moc malý nebo moc velký

Když si cíl nastavíte příliš nízko, nemotivuje. Nepředstavuje výzvu a ničím vás nenutí vstát ráno z postele a pustit se do podnikání.

Nerealisticky vysoko nastavený cíl pro změnu nemotivuje taky. Podvědomě totiž víte, že se nadsazené mety nedá dosáhnout. A když už je boj předem prohraný, proč se snažit.

Ideální je nastavit si cíl někde uprostřed. Tak, aby se se stávajícími nástroji dal splnit, ale přitom byl dostatečně ambiciózní, aby vás jeho dosahování bavilo.

Za cílem není vize

Cíle si většinou určujeme na jeden rok nebo ještě kratší dobu. Aby byly funkční, potřebují návaznost. Širší kontext. Být součástí vaší vize, poslání, a dlouhodobých představ o práci a životě.

Zavřete oči a v myšlenkách se přeneste o tři roky dopředu. Jaké to je? Podnikáte stále ještě v tom samém oboru? Jak je váš byznys velký? Jaký z něj máte pocit? Jaké máte kolegy, dodavatele a zákazníky? Jaké máte prostory a vybavení? A jaké si představujete obchodní výsledky?

Vizi si představujte v barvách a detailech. Uvědomte si, kam směřujete a jaké změny chcete dosáhnout. V dlouhodobé perspektivě budou vaše cíle najednou vypadat úplně jinak.

Je-li vaší vizí pracovat méně hodin týdně, cíl zvýšit obrat asi nebude ten pravý. Podobně jako budovat stabilní zákaznický kmen pro byznys, který už za tři roky vůbec nechcete dělat…

Máte místo cíle strategii

Že to zní jako slovíčkaření? Souhlasím. Ale – základní smysl cíle spočívá v možnosti ho dosáhnout. Cíl je bod. Je-li dobře nastavený, dokážete přesně určit moment, kdy se vám podařilo proběhnout cílovou páskou.

A teď si vedle toho představte „oslovit nové zákazníky“. Co to konkrétně znamená? Kolik je jich potřeba oslovit? A jak se pozná, že už jsou dostatečně oslovení?

Vydávat newsletter, otevírat nové pobočky ani pořádat tiskové konference nejsou cíle, ale pouhé cesty. K většímu počtu získaných e-mailových adres, vyššímu zisku nebo širšímu mediálnímu pokrytí. Takže si nastavujte cíle tak… aby to skutečně byly cíle.

Cíl není váš

Přesně víte, co byste měli chtít nebo dělat. A čím víc to víte, tím víc se vám do toho nechce. Zní vám to povědomě? Velkou část cílů totiž přebíráme od jiných lidí.

Nejčastěji jsou to obchodní nebo životní partneři. Sdílíme s někým jeho sen a zapomínáme na sebe. Další cíle nám vštípili rodiče. Třeba dodělat vysokou školu nebo si zajistit určitý životní standard.

A další vznikají z našich představ o tom, co je správné, dobré nebo žádoucí. Těmi představami nás ale zase zásobuje někdo jiný. Média, reklamy, celebrity, sousedé, nebo zkrátka společnost.

Ujasněte si, zda jsou cíle, které si stanovujete, skutečně vaše. Jestli skutečně odrážejí to, po čem touží vaše duše. Nebo jestli naopak nepodsouváte své cíle druhým. Snahy naplnit cizí očekávání totiž vedou jen k další nespokojenosti, únavě a frustraci.

A jak to s cíli na příští rok máte vy?

Foto: Sera Photography