Neděláte nic a na účet vám zatím přicházejí peníze. To je hlavní myšlenka tzv. pasivního příjmu. Mluví se o něm, když třeba pronajímáte nemovitosti, investujete do kryptoměn, akcií či dluhopisů, prodáváte licence a patenty, nebo žijete z úroků z peněz, uložených v různých finančních produktech. V podnikatelském světě se pod pojmem pasivní příjem nejčastěji myslí buď pronájem reklamy, nebo tvorba různých on-line kurzů a infoproduktů. Kolem pasivních příjmů koluje celá řada pověr a mýtů. 7 z nich najdete v tomhle článku.

1. Je skutečně pasivní

Ačkoli vidina pasivního příjmu zní lákavě, realitě se blíží jen v případě, že jste se narodili jako dědicové milionového impéria. Všechny ostatní alternativy totiž vyžadují aspoň nějakou práci. O pronajímané nemovitosti se musíte starat. Abyste na něco mohli prodávat licenci, musíte to napřed vymyslet. Web, na kterém nabízíte reklamu, vytvořit. Na investicích a sportovních sázkách zpravidla nezbohatnete, když o nich nic nevíte. A on-line produkty? Tam už se o nějaké pasivitě nedá mluvit vůbec.

„Jediný pasivní příjem, který můžete získat, je na pracáku.“ Mário Roženský

Ve výsledku většina tzv. pasivních příjmů vyžaduje hromadu práce. Která ale probíhá v úplně jinou dobu (zpravidla dříve), než za ni inkasujete peníze. Přesnější než „pasivní“ by tedy bylo označení „asynchronní příjem“. Ale jako markeťačka musím uznat, že pod takovým názvem by to nejspíš nikdo nechtěl…

2. Vždycky se to vyplatí

Na tuhle myšlenku mě přivedla kniha Mike Michalowicze Profit First. Autor v ní popisuje podnikatele, který se původně živil sekáním trávníků, ale postupně začne rozšiřovat svůj byznys i na hrabání listí, čištění okapů a opravy střech. Na každou další činnost potřebuje spoustu nářadí a vybavení, které pořizuje z toho, co vydělá svým původním jádrem podnikání, čili sekáním trávníků. Sice si tak neustále zvyšuje obrat, ale vůbec to neplatí o zisku.

Podobný princip občas vidím u svých klientů. Člověk si vybuduje úspěšný byznys, který spočívá v osobním poskytování služeb. Pak ho napadne, že není dobré donekonečna měnit svůj čas za peníze, a pustí se do on-line podnikání. Záhy se ocitá tváří v tvář nutnosti pořídit spoustu zařízení, pluginů a gadgetů, o jejichž existenci doteď neměl ani tušení. Učí se nové dovednosti a řadu věcí objevuje metodou pokus-omyl. A tohle všechno finančně dotuje svým původním podnikáním. Kdyby si to pořádně spočítal, přišel by na to, že roky tráví 80 % pracovního času něčím, co k jeho celkovému zisku přispívá dvěma, v lepším případě pěti procenty.

Nechápejte mě špatně – vůbec si nemyslím, že se na on-line byznys máte rovnou vykašlat. Ale když už se do toho pustíte, hlídejte si náklady, zisk a vynaložený čas. Stanovte si kritéria úspěchu a dobu, za kterou jich chcete dosáhnout. Když to nejde, navzdory utopeným nákladům si najděte odvahu přiznat, že tudy cesta nevede. A zkuste něco jiného.

3. Existuje garantovaný návod

Tuhle věc se na internetu dočtete poměrně často. Pořiďte si náš kurz / program / produkt a zaručeně budete mít úspěch. Je mi to líto, ale to, že někdo podle nějakého návodu zbohatl, vůbec neznamená, že se vám to podaří také. A to i když budete popsaný postup dodržovat opravdu krok za krokem.

Úplně totéž platí o různých marketingových nástrojích a strategiích. Proč to nefunguje? Nejčastěji proto, že ač to na první pohled tak nevypadá, jste v jiné výchozí situaci. Vaše podnikání je jiné a vy máte pravděpodobně jiné dovednosti, znalosti, zkušenosti a především jinou povahu než autor.

Moje doporučení je ke každému „zaručenému návodu“ přistupovat s maximální opatrností. Některými postupy se můžete inspirovat. Ale než se do nich pustíte po hlavě, nebo se rozhodnete investovat mnohatisícové částky do programů, které podobné zázračné výsledky slibují, najděte si čas se zastavit a zjistit víc informací. Pátrejte zejména po tom, v čem jsou vám autoři programu podobní. A kromě svého ega naslouchejte i své intuici.

4. Miliony nebo nic

On-line byznys často láká na milionové příjmy. Realita je ale taková, že z celkového počtu těch, kdo podnikání na internetu někdy zkusili, je opravdu úspěšné jen mizivé procento. (Často se bohužel jedná o ty, kdo si postavili byznys na různých zaručených návodech, o kterých píšu v bodě číslo 3.)

Navzdory tomu si myslím, že se do on-line produktů dává smysl pustit. I když z vás třeba nebudou milionáři, přesto:

  • můžete získat zajímavý doplňkový příjem
  • doplníte svou pyramidu produktů něčím, co vašim klientům pomůže získat důvěru a postupně nakoupit vaše individuálnější (a dražší) služby
  • máte kam si „odložit“ informace, které vaši klienti potřebují znát, ale vás už nebaví je předávat osobní formou.

„Místo, abyste se snažili vydělat šestimístné sumy za čtyřhodinový pracovní týden (to je opravdu vzácné) si zkuste vytvořit rozumný rozvrh, který vám ponechá prostor pro odpočinek, a zároveň vám umožní věnovat se činnostem, které vám vydělávají peníze.“ Theresa Reed

5. Musíte dělat videa

Když se řekne on-line produkt, většina lidí si automaticky představí video s „mluvící hlavou“. Protože právě v takové podobě u nás tzv. infoprodukty před nějakými 10 lety začínaly. Ale ve skutečnosti je to jen jedna z mnoha možností.

Místo videa můžete vytvořit například:

  • Sérii e-mailů
  • Komentovanou prezentaci
  • E-knihu
  • Živé vysílání
  • Webinář
  • Audio nahrávku
  • Členskou sekci
  • Diskusní fórum (třeba na Discordu)
  • Zprávy na Messenger nebo Whatsapp

A určitě existují ještě další formy, na které jsem si zrovna nevzpomněla. Klidně vyzkoušejte víc formátů a pokračujte v tom, co vám vyhovuje. Navíc je celkem pravděpodobné, že vaši klienti budou mít stejné preference jako vy.

6. Bez kampaní to nejde

Když jedu nějakou delší trasu na kole, vždycky zaberu, aby kolo nabralo rychlost, a pak chvíli odpočívám a jedu na setrvačnost. Můj muž naproti tomu šlape do pedálů naprosto rovnoměrně a stálým tempem. Zatímco já ho střídavě předjíždím a doháním.

Podobné dva styly jsem vypozorovala u on-line podnikatelů. Jedněm je bližší udělat kampaň, soustředit na ni všechny síly, a po kurzu třeba několik měsíců odpočívat. Ale co když se v kampani vždycky vyřídíte tak, že vám už nezbývají síly na samotné vedení programu? Zkuste druhý způsob: propagovat svoje kurzy konzistentně v průběhu celého roku.

Funguje to taky, jenom trochu jinak. Zatímco pro „kampaňovou“ skupinu je lepší dělat on-line programy s živou podporou a pevným začátkem, ta druhá lépe funguje v režimu evergreenu. Prostě tvoříte kurzy pro samostudium, kam lze naskočit kdykoli. Buď úplně bez podpory nebo s takovou formou, ve které se budete cítit dobře.

7. Všechno musí být perfektní

Tuhle chybu jsem mockrát udělala taky. Chystala jsem se všechny eventuality. Do on-line produktu se snažila vložit všechno, co o daném tématu vím. A zdráhala se ho vypustit do světa, dokud alespoň v mých očích nebyl naprosto dokonalý. To všechno stálo spoustu času a peněz. Dokonce se často ukázalo, že moji zákazníci nejsou na nic z toho tak úplně zvědaví.

Takže jsem došla k závěru, že mnohem lepší je to (minimálně ze začátku) pojmout jako punk:

  • Zkuste to v malém. Pokud jste on-line kurz nikdy nedělali, nezačínejte komplexním programem na půl roku. Místo toho udělejte jednu lekci. Jeden webinář, třídenní výzvu, maximálně týden. Sbírejte zpětnou vazbu a teprve potom se pouštějte do větších akcí.
  • Napřed prodávejte, potom tvořte. Jakmile máte představu, co by váš on-line produkt měl obsahovat, udělejte na webu nabídkovou stránku a začněte prodávat. Do tvorby samotného kurzu se pouštějte až ve chvíli, kdy má někdo zájem tu věc opravdu kupovat.
  • Odložte automatizaci. Prvních pár faktur a produktů můžete klidně odeslat ručně. Automatizaci řešte až ve chvíli, kdy se váš kurz opravdu prodává.
  • Vylepšujte příště. O webu se říká, že nikdy není hotový, jenom spuštěný. O on-line kurzech podle mě platí totéž. Už pár dnů po spuštění vás začnou napadat věci, které byste mohli udělat lépe. Někam si je napište a implementujte až v další verzi.
  • Nebojte se škrtat. Do on-line kurzu nemusíte nacpat všechno. Zamyslete se, co váš klient opravdu potřebuje k tomu, aby vyřešil svůj problém. A právě to a jenom to tam dejte.

Jakou zkušenost máte s pasivními příjmy vy? Setkali jste se s nějakými dalšími zajímavými mýty? Prosím, podělte se o ně v komentářích.

Foto Tim Mossholder, Unsplash