Jak vybrat předmět podnikání

/Jak vybrat předmět podnikání

Lámete si hlavu, v čem podnikat? Úspěšný předmět podnikání splňuje tři základní podmínky. Je to něco, po čem je na trhu poptávka, jste v tom dobří, a ještě vás to baví.

Pokud váš podnikatelský nápad splňuje jen jednu z uvedených věcí, prosperující byznys z něj nejspíš nevykřešete. Jsou-li splněny dvě, podnikání se vám může podařit i rozjet. Ale dříve či později přijdou potíže.

Jaké? To záleží na tom, která část skládanky vám chybí.

Když chybí poptávka

Děláte něco, v čem jste dobří a co vás baví. Ale nikdo další si toho necení tak, aby vám za to platil.

Jste-li v podobné situaci, v první řadě si položte otázku, jaký konkrétní zákaznický problém váš produkt nebo služba řeší. Pokud žádný, problém máte vy.

Poptávku si lze zmapovat několika způsoby.

  1. Prověřte konkurenci. Hledejte na webu nebo ve svém okolí, zda už někdo nabízí něco podobného. Když ano, je to dobrá zpráva o tom, že existuje trh. Jak se na něm vymezit, je téma na úplně jiný článek.
  2. Proveďte průzkum trhu. Ale neptejte se „kupovali byste xy?“ Na takovou otázku vám spousta lidí odpoví ano, i když to není pravda. Spíš se zaměřte na to, co cílová skupina skutečně potřebuje a jak si to opatřovala doposud.
  3. Udělejte „zkoušku trhem“. Tenhle postup je podle mě jedna z nejužitečnějších věcí, které radí Tim Ferris v knize 4hodinový pracovní týden. I když produkt ještě nemáte hotový, dejte ho na web. Nastavte prodejní stránku a umožněte zákazníkům si ho objednat. Službu zase zkuste (za peníze) nabídnout známým. Uvidíte, jak lidé budou reagovat ve chvíli, kdy je třeba skutečně vytáhnout peněženku.

Možná zjistíte, že po tom, co chcete dělat, poptávka není a nebude. Ale i to je v pořádku. Máte hezké hobby. A ne z každého koníčka musíte nutně dělat byznys.

Když děláte něco, v čem nejste dost dobří

Vaše práce vás baví a je po ní poptávka. Ale nemáte k tomu dostatečnou dovednost. Chtělo by se napsat „zatím“, protože na začátku podnikání je to docela běžné.

Ze všech třech případů je tenhle nejsnáze řešitelný. Zejména máte-li chuť a motivaci se zlepšovat. Malcolm Gladwell v knize Mimo řadu píše, že k tomu, aby se člověk stal v oboru mistrem, stačí 10 000 hodin praxe.

Abyste obor vůbec mohli dělat, stačí většinou méně. Ale snaha a praxe je důležitá.

Jinak je vysoké riziko, že rozšíříte už tak dost početné řady různých profesních patlalů, kteří nedostatek dovednosti nahrazují vysokým sebevědomím a nízkou cenou.

Paradoxně častěji potkávám druhý extrém. Totiž lidi, kteří svou práci už dávno zvládají hodně dobře, ale v mysli se stále považují za začátečníky. A podle toho svou práci komunikují i naceňují.

Proto si hned od začátku najděte způsob, jak si kvalitu své práce ověřit. Požádejte své zákazníky o zpětnou vazbu. Sledujte recenze své firmy na Google a nezávislých profesních portálech. V oborech, kde to jde, si svou práci nechte ověřit auditem nebo certifikací. Srovnání vám může poskytnout také účast v soutěžích a výběrových řízeních.

Když děláte něco, co vás nebaví

Tahle kombinace vypadá nejméně reálně. Když mě něco nebaví, proč se do toho pouštět?

Protože pokušení dělat něco, po čem je poptávka a v čem jste dobří, může být docela velké. Spousta lidí se nechá přesvědčit svými zákazníky, kteří danou věc stále dokola poptávají. Nebo svým okolím. Schválně – kolikrát už jste slyšeli: „Proč se tím neživíš, když ti to tak jde od ruky?“ Navíc to často zní jako velmi rozumná byznysová strategie.

„Vášeň se dostaví až ve chvíli, kdy jste věnovali dostatek času a tvrdé práce tomu, abyste se v něčem hodnotném stali skvělými,“ píše Cal Newport v knize So Good They Can´t Ignore you. Naprosto souhlasím s tím, že jen slepě následovat svou vášeň nestačí.

Ale to neznamená, že je potřeba rezignovat na radost, jak si řada lidí doporučení Cala Newporta vykládá. Radost je palivo. Je to důvod pokračovat, i když se nedaří. Překonávat překážky a chodit do práce, i když se na to právě vůbec necítíte. Navíc radost přitahuje zákazníky jako magnet.

Pár klientů, kteří to měli takhle, jsem ve své poradenské praxi potkala. Co na začátku vypadalo jen jako chvilková nespokojenost, během několika měsíců vygradovalo v nespavost, zdravotní komplikace a často i ukázkový syndrom vyhoření.

Co z toho plyne? Že úspěšný podnikatelský záměr musí vždycky stát na třech pilířích. Po čem je poptávka, co vám jde a co vás baví…

Foto Bench Accounting, Unsplash

Autor: | 2017-07-12T13:15:01+00:00 9. 7. 2017|Kategorie: Strategie a plánování|Štítky: , , , |

Jsem marketingová čarodějnice, poradkyně a lektorka. Pomáhám majitelům firem a volnonožcům nastavit si podnikání podle vlastních představ. Používám k tomu dvě kouzla: psychologii a marketing.