Budování značky podle živlů

/Budování značky podle živlů

Jednou z oblastí, kde se dá dobře uplatnit živlová typologie, je nastavení osobní značky. Zejména u volnonožců a živnostníků platí, že aby značka fungovala, musí vycházet z vaší osobnosti. Což se někdy snáze řekne, než udělá. Živlová typologie vás může nasměrovat a pomoci vám zjistit, odkud začít.

U každého člověka jeden živel (nebo dva) převažuje nad ostatními. Který je ten váš, zjistíte nejlépe v on-line testu. Moje zkušenost je, že vašemu dominantnímu živlu by měly odpovídat zejména tři věci: zákaznický slib, vizuální styl a tonalita komunikace.

Když vám značka s živlem neladí, nebo je dokonce v rozporu, vaše marketingové nástroje buď nefungují vůbec, nebo přitahují klienty, se kterými nechcete pracovat.

Nebo se více řídíte tím, jak by vaše značka „měla vypadat“, než tím, co vnitřně cítíte jako správné. Vnější podoba vaší značky vám pak místo radosti přináší nespokojenost a vaše texty mohou znít jako klišé.

1. Zákaznický slib

Jak už název napovídá, zákaznický slib je to, co slibujete zákazníkům. To, co říkáte, že vaše výrobky a služby dělají. Jejich hlavní přínos a užitek pro zákazníka.

Oheň je rychlý, přímočarý a zaměřený na cíl. Pokud je vaším dominantním živlem, dost možná jste jediní nebo alespoň nejlepší ve svém oboru. Slibujte špičkovou kvalitu, maximální funkčnost a vysoký výkon.

Hlavními klíčovými slovy pro živel vody jsou péče, empatie a individuální přístup k zákazníkovi. Vaše produkty a služby by tedy měly nabízet pomoc, podporu a pochopení.

Doménou vzduchu je myšlení, komunikace, kreativita a inovace. Ne nadarmo se říká „slibovat vzdušné zámky“. Je to v pořádku, pokud zákazníky neklamete, ale stavíte primárně na tom, jak se s vaším produktem nebo službou budou cítit.

Živlu země je vlastní jistota, předvídatelnost a bezpečí. Funkční zákaznický slib bude stavět na tradici, známosti a standardech. Dobře budou fungovat také nabídky, založené na číslech, ať už se jedná o zisk nebo výhodný poměr cena/výkon.

2. Vizuální identita

Grafika, fonty, barvy, i výběr fotografií a dalších vizuálních prvků. To všechno rozhoduje o tom, jestli zákazníka zaujmete na první dobrou tak, aby byl ochoten se vaší nabídkou zabývat dál.

Lidem s převahou ohně prokazuje nejlepší službu jednoduchý design s důrazem na funkčnost. Geometrické tvary, základní barvy, vysoký kontrast. Na ohnivých webech a propagačních materiálech má všechno svůj smysl a cíl. Prvky, které mají „jenom“ zdobit, jsou zbytečné.

Elegantní, romantický, klasický. Všechna tato adjektiva mohou popisovat design, vlastní živlu vody. Patří k němu květinové odstíny, pastelové barvy a polotóny, jemné ornamenty a vzory s důrazem na detail i fotografie a obrázky s pohádkovými a zasněnými motivy.

Vzdušný design je především… vzdušný. 🙂 Pro vzduch je typický minimalistický styl, velké okraje, velkorysé řádkování a dostatek prostoru. Patří k němu i módní barvy a aktuální trendy. Z barev dominuje bílá, černá, neonové a metalické odstíny nebo kombinace šedé s jednou výraznou barvou.

Představte si interiér barokního kostela, plný zlata a zdobných detailů. A teď rustikální interiér venkovské chalupy. K zemskému živlu patří obojí. Stejně jako plné syté barvy, kulaté tvary a dobře čitelné písmo.

3. Tonalita komunikace

Pojem tonalita komunikace, neboli brand voice, označuje způsob, jakým značka mluví. Jaká volíte slova, zda zákazníkům tykáte nebo vykáte, nakolik jste formální a jaký je celkově styl vašeho mluveného i psaného projevu.

Oheň jde bez velkých okolků rychle k věci. Komunikace může být i hovorová a neformální. Každopádně bude věcná a stručná. Krátké věty. Úderná sousloví. I vykřičník se snese.

Vodní komunikace je pravým opakem té ohnivé. Weby i propagační materiály většinou překypují obsahem. Ve vodním světě se netyká ani nemluví sprostě. Každá další věta ujišťuje zákazníka, že je tady správně a že o něj bude 100% postaráno.

Kreativita, dotažená až na hranici srozumitelnosti. Originalita, plná cizích slov, neologismů a poutavých větných vazeb. To všechno neodmyslitelně patří vzduchu. Spolu s emotikony a výrazy, jako je nezávazně, nejnovější, inovativním, cool nebo in.

Zemské texty jsou naproti tomu rozsáhlé, obsahově i gramaticky správné. Dodržují normy i pravidla. Tam, kde se to hodí, jsou doplněny grafem, číslem nebo tabulkou. K zemi také patří výrazy, jako je výhodná nabídka, ověřený model, nejnižší cena nebo hezky česky.

Chcete o tom, jak vám živly mohou pomoci lépe podnikat, vědět víc? Přihlaste se na příští termín základního kurzu živlové typologie.

Foto: Kaboompics.com

Autor: | 2017-11-06T17:02:02+00:00 28. 8. 2017|Kategorie: Živlová typologie|Štítky: , , , , , |

Jsem marketingová čarodějnice, poradkyně a lektorka. Pomáhám majitelům firem a volnonožcům nastavit si podnikání podle vlastních představ. Používám k tomu dvě kouzla: psychologii a marketing.

2 komentáře

  1. Petr 24.11.2017 v 18:02

    Tak to je perfektně napsané. Takhle do hloubky a korelace s typologií, trefné.

Komentáře nejsou povoleny.