Hodiny ukazují 2:47 ráno. Vaše krví zalité oči procházejí na webu 139. portfolio nějakého webdesignéra, kterého jste vygooglili. Všichni tvůrci webů vám připadají stejní. Absolutně vůbec netušíte, podle jakých kritérií některého vybrat. Propadáte beznaději.

Kde jste a co potřebujete

Když se dostanete do situace, že potřebujete nový web, zapomeňte na Google.

Odpovězte si na 2 otázky:

  1.  Jaká je moje situace?
  2. Co od webu potřebuji?
Moje situace Co od webu potřebuji Kdo mi pomůže
Zkouším podnikat. Webovou vizitku. Vy sami svépomocí. Služby pro weby zdarma. Nízkonákladový webdesignér.
Začínám podnikat a mám omezenější rozpočet. Základní prezentaci svojí nabídky. Levnější webdesignér na volné noze.
Začínám podnikat s jasným záměrem a cílem růst. Profesionální web s měřitelnými cíli. Webdesignér na volné noze.
Podnikám 2 roky a chci se posunout dále. Základní web rozšířený o blog, sběr e-mailových adres a další. Webdesignér na volné noze nebo malé webové studio.
Vyrostl jsem do firmy. Výkonný marketingový kanál s individuálními požadavky. Zkušený freelancer, uskupení webových profesionálů či webové studio.
Nevím, kde jsem. Nevím. Marketingový nebo webový konzultant.

Vůbec se nemusíte stydět, pokud se nedokážete zařadit nebo spadáte do kategorie „Nevím“.

Využijte marketingového konzultanta a proberte s ním svou situaci. Získáte pohled jinýma očima na své podnikání a užitečná doporučení.

Od těch se můžete odpíchnout dále. Ujasníte si, jestli vám tvorba nového webu nyní v podnikání nejvíce pomůže.

Zodpovědnost z vaší strany

Víte, kde jste a za kým ohledně webových stránek jít.

Postupte dále a sestavte si rámcové zadání:

  • Popište svůj byznys tak, aby jej pochopilo i malé dítě.
  • Načmárejte na papír skicu webu.
  • Sestavte si myšlenkovou mapu
  • Sepište cíle, kterých chcete prostřednictvím webu dosáhnout.
  • Shromážděte obsahy, jež chcete na webu prezentovat.
  • Popište, jak a na koho má web působit.

Snažte se shromáždit cokoli užitečného, od čeho se webdesignér může odpíchnout a pochopit váš byznys a vás samotné.

Pouze když webdesignér plně pochopí váš byznys, může vytvořit takové stránky, které budou plně podporovat vaše podnikání.

Podstatné je uvědomit si, že vy sami jste z poloviny zodpovědní za to, jak výsledná spolupráce s webdesignérem dopadne. Uzavíráte partnerství. A pokud na začátku necháte zadání kompletně na webdesignérovi se slovy „Dělám do marketingu a potřebuji web, tak mi ho nějak navrhněte,“ nedivte se, že výsledek skončí fiaskem.

Výběr!

Nyní již víte, na jakou skupinu webových tvůrců se obracet, a máte sestavené úvodní zadání. Můžete začít kontaktovat vybrané webdesignéry.

Ale kde je vybrat?

Dejte na doporučení.

Ptejte se lidí ze svého okolí, kteří už web mají a jsou v podobné situaci (viz tabulka výše) jako vy:

  •  Jak jste s webem spokojení?
  • Pomohl vám web v podnikání?
  • Jak probíhala spolupráce?
  • Doporučili byste svého webdesignéra jiným lidem?
  • Myslíte, že se tento webdesignér bude hodit pro můj web, na kterém potřebuji mít tyto věci a mám tolik peněz v rozpočtu?

Ptejte se svých známých, kamarádů, ale i lidí ze svého oboru na konferencích, seminářích, školeních či setkáváních. Napište e-maily firmám, jejichž weby se vám zamlouvají.

Získáte několik konkrétních doporučení na webdesignéry.

Podívejte se na jejich webové stránky a dále je to na vás. Možná napíšete všem, možná jenom jednomu, který vás nejvíce osloví.

Tento krok je na vaší intuici.

Při psaní e-mailu ale budete vědět, že z ohromné anonymní masy webdesignérů, jste vybrali ty nejvhodnější pro vás.

A můžete s klidným svědomím začít tvořit nový web.

Foto Emile Perron, Unsplash