Žeru brouky

/Žeru brouky

Takhle moje kamarádka popisuje fenomén, v anglosaských pramenech známý jako Feast or Famine. Respektive jeho stinnou tvář. S tímhle jevem více či méně úspěšně válčí skoro každý živnostník, nezávislý podnikatel nebo malá firma. Práce totiž nikdy není „tak akorát“. Buď jí máte málo, nebo doslova nevíte, kam dřív skočit. Dá se s tím vůbec něco dělat?

Velké firmy a nadnárodní korporace jsou v tomhle smyslu z obliga. Většinou fungují na bázi dlouhodobých kontraktůcash flow neboli tok peněz mají konstantní. Od určité velikosti firmy nahoru už si jednotlivá oddělení zdařile generují práci navzájem, a tak přemýšlet o tom, jestli bude co dělat (natož jestli bude co jíst) jaksi nedává smysl.

U živnostníků a malých firem je to jinak. Závislost na objemu aktuálních zakázek je větší a cesta „z ruky do huby“ kratší. Velkou výhodou menších firem je na druhou stranu flexibilita. Přizpůsobit se nově vzniklé situaci netrvá tak dlouho a obvykle to ani nedá tolik práce. Když se jeden můj klient rozhodl změnit všechny ceny o 10 %, zabralo mu to přesně třiadvacet minut…

Jak to řešit?

Odpovědí na Feast or Famine je (jak jinak) marketing. Pokud máte daný cíl, nastavený marketingový plán a marketingové aktivity se vám stanou více méně rutinou, propady poptávky můžete úspěšně snížit na minimum. Nejdou-li vám zakázky právě teď, máte jedinečnou příležitost s marketingem začít. Jak?

  • Zrevidujte svůj marketingový plán. Je platný? Motivuje? Daří se vám plnit stanovené cíle? Jestliže žádný plán nemáte, nejspíš je vhodná chvíle si ho vytvořit.
  • Zavolejte svým zákazníkům. Stávajícím i těm, pro které jste třeba dlouho nic nedělali. Zeptejte se, jak se mají, a co by případně potřebovali. Udržet stávajícího zákazníka je prý až 5x levnější než získat nového. Máte jedinečnou příležitost se přesvědčit, jestli je to pravda.
  • Zkontrolujte, co dělá vaše konkurence. Co nabízí? Za jaké ceny? A jak se propaguje? Možná je čas na jejich nabídku nějak zareagovat.
  • Aktualizujte webové stránky. Vyhledávače rády chodí tam, kde se něco hýbe. A lidé koneckonců také.
  • Síťujte. Zvažte registraci na sociálních sítích nebo se poohlédněte po akcích ve svém oboru, kde můžete potkat potenciální klienty nebo získat inspiraci.
  • Zkuste školení nebo konzultaci. Marketingový poradce či lektor vám může pomoci podívat se na vaše podnikání novýma očima a doporučit efektivní metody.

I když zakázky zrovna nejdou tak, jak byste si představovali, neztrácejte hlavu. Je to příležitost obnovit zdroje, které potřebujete ve chvílích, kdy je práce dost. Nejen dělat marketing, ale také být se svými blízkými, oprášit koníčky, navštívit přátele, dojít si na masáž nebo „jen“ odpočívat. Vaše podnikání vám poděkuje.

Foto: Jill Heyer

Autor: |2018-05-04T14:08:11+00:0029. 10. 2009|Kategorie: Autentický marketing|Štítky: , , , , , , , |
Jsem marketingová čarodějnice, poradkyně a lektorka. Pomáhám majitelům firem a volnonožcům nastavit si podnikání podle vlastních představ. Používám k tomu dvě kouzla: psychologii a marketing.