Tuto zdánlivě nevinnou otázku jsem položila na kurzu základů marketingu. Výsledky pro mě byly víc než překvapivé: ruku nezvedla ani polovina účastníků. Tak jsem to další den zkusila znova na kurzu pro pokročilé. S víceméně stejným výsledkem.

Podobný trend potvrzuje i anketa na webu promarketing.cz, kde bezvýhradné ANO vyslovila jen necelá třetina z více než 10 000 zúčastněných (anketa byla zrušena v roce 2013).

Plánování zkrátka v českých firmách není tak úplně „in“.

Ve velkých korporacích marketingové plány samozřejmě mají. Problém je ale v tom, že s jeho obsahem nejsou dostatečně seznámeni a srozuměni řadoví pracovníci marketingových oddělení. Rozhodně ne natolik, aby ho používali v každodenní praxi.

Živnostníci a drobní podnikatelé často považují marketingový plán, zejména v písemné podobě, za zbytečný luxus. Zároveň ale válčí s fenoménem, zvaným Feast or Famine, a často se nechávají přesvědčit líbivými argumenty různých podomních prodejců inzerce.

Přitom právě marketingový plán může být klíčovým faktorem, který vám v příštím roce pomůže získat náskok před konkurencí.

A má i řadu dalších výhod:

  • Motivuje. Když máte jasný cíl, je snazší se do něj pustit a vytrvat.
  • Pomáhá vám zvýšit zisk i obrat. Energii i finance totiž díky němu napřete tam, kde to přináší výsledky.
  • Šetří náklady. Třeba tím, že posiluje vaši imunitu vůči různým „výhodným“ nabídkám reklamy.
  • Zvyšuje pravděpodobnost, že se vydáte správným směrem a že se vám směr podaří udržet.
  • Vytváří systém a usnadní orientaci vtom, co pro svou propagaci vlastně děláte.
  • Usnadňuje vyhodnocení vašich marketingových aktivit. Snadno totiž poznáte, které vám přinášejí výsledky, a které nikoli.
  • Umožňuje vám rychle identifikovat případné problémy a hned v zárodku je řešit.

To všechno ovšem za předpokladu, že máte marketingový plán připravený správně a že ho skutečně používáte.

To znamená pravidelně, tedy alespoň jednou za čtvrt roku, se k němu vracet, vyhodnotit, co fungovalo a co nikoli, a jaký kus cesty jste už urazili směrem ke svému cíli.

Správně si sestavit marketingový plán vám pomůže e-kniha Marketingový plán na pivním tácku.

Photo by rawpixel.com on Unsplash