Na co si dát pozor při tvorbě webu

/Na co si dát pozor při tvorbě webu

Jste řemeslník, masérka, kadeřnice, nebo vlastníte pekárnu či květinářství? Pak je pravděpodobné, že jste takovou nabídku dostali e-mailem také. Nějaká firma vám chce za levné peníze předělat webové stránky. Máte na to přistoupit? A co všechno si potřebujete ohlídat? Tady jsou moje doporučení.

1. Zajímejte se.

„Já tomu internetu vůbec nerozumím. Ideální je to někomu předat, abych to vůbec nemusel/a řešit.“ Přesně tohle je postoj, který z vás činí snadné oběti nejrůznějších webových vykuků. Chápu, že máte plné ruce práce se zákazníky, se zbožím, účetnictvím, administrativou a dalšími věcmi, které se na podnikatele denně valí. Ale tady jde o vaši reputaci a vaše peníze.

Proto si najděte hodinu času a věnujte ji čtení článků o internetové prezentaci. Začněte třeba tady. Pak zkuste do vyhledávače zadat „jak vytvořit webové stránky“ nebo „jak poznat kvalitní web“. Porovnejte několik různých zdrojů. Jsem přesvědčená o tom, že po pouhých 60 minutách vám bude problematika prezentace vaší firmy na internetu o hodně jasnější. Případně si o tom můžete přečíst i celou knihu.

2. Ujasněte si, co od webu chcete.

Webové stránky vám mají přivádět zákazníky a budovat dobré jméno vaší firmy. Předělávat je dává smysl především ve chvílích, kdy to nedělají, nebo když chcete, aby to dělaly lépe. Novým webem můžete zvýšit svůj zisk, usnadnit zákazníkům nákup zboží, zlepšit funkčnost, získat lepší klienty nebo být na internetu lépe k nalezení.

Naopak bych byla opatrná redesignovat stránky jen proto, že „nemají moderní vzhled“. Znám spoustu webů, jejichž grafika vás sice zavede pár let zpátky, ale přesto na zákazníky působí důvěryhodně, stabilně a poctivě, a dobře plní svoji funkci.

Než budete cokoli měnit, srovnejte si v hlavě, co vaše stránky mají dělat a jaké zákazníky mají přitáhnout. Dobrý webmaster takové informace ocení.

3. Ohlídejte si doménu.

Doména je webová adresa, na které jsou zákazníci zvyklí vás hledat. Když se někam přestěhujete a nedáte jim o tom vědět, půjdou jinam. To samé zjednodušeně řečeno platí i pro internetový vyhledávač. Zavedená doména má pro vás každopádně velkou hodnotu, proto se vyplatí o ni pečovat.

Doménu si zaregistrujte na vaše jméno a vaši platnou e-mailovou adresu. Na stránkách nic.cz si můžete zkontrolovat, jestli tomu tak skutečně je. Ujistěte se, že faktury i jakákoli další komunikace budou chodit přímo vám.

Rozhodně si doménu nenechte registrovat na svého tvůrce webových stránek. Jinak se vám může stát to, co mojí kamarádce. Její původní webmaster si našel jinou práci a doménu nechal propadnout. Okamžitě ji koupil spekulant. Šest let budování kvalitního obsahu a zpětných odkazů teď vydělává peníze kamarádčině konkurenci.

4. Nechte se najít.

Aby vaše webové stránky dobře fungovaly, musejí být na internetu dobře k nalezení. Tenhle proces se nazývá optimalizace pro vyhledávače. Navzdory rozšířené představě ale nespočívá v tom, že kamsi do hloubi html kódu vložíte nějaká klíčová slova a začnou se dít zázraky.

O tom, jak dobře se budou vaše webové stránky zobrazovat, rozhodují i věci, které vidíte a můžete ovlivnit. Tedy obsah – texty, nadpisy, popisy obrázků. Stránka, na které je velký nápis Vítejte na našich stránkách, obrázek (s názvem „obrázek“) a jinak nic, se na klíčové slovo „cukrárna“ prostě zobrazovat nebude.

Jak ale zjistit, co na webové stránky vlastně napsat? O tom je další bod.

5. Uvažujte jako váš zákazník.

Na chvíli zapomeňte, že něco prodáváte. A představte si, že si ten samý produkt nebo službu chcete koupit. Co napíšete do vyhledávače, abyste to našli?

U řemeslnických prací a malých provozoven je to často předmět a místo (květinářství Strašnice, instalatér Tachov, opravna hodinek Benešov). Pamatujte také na to, že zákazníci často nehledají název služby (finanční poradenství) ale svůj problém (jak vyřidit hypotéku).

Když si nejste jistí, zeptejte se svých skutečných zákazníků. Nebo zkuste slova, která vás napadají, zadat do vyhledávače Seznam. Napoví vám slovní spojení, o kterých se vyplatí přemýšlet.

6. Místo utrácení investujte.

V čem je rozdíl? Zatímco u nákladů řešíte, abyste utratili co nejméně, u investice je důležitější, jak rychle a s jakým zhodnocením se vrátí.

Peníze, které vynakládáte na marketing, by už z principu měly mít charakter investic. Přemýšlejte, co vám mají přinést, a stejný vhled chtějte po svých dodavatelích. Webmastery nevyjímaje.

Je lepší investovat 50 000 Kč, než vyhodit z okna 5000 Kč. Investujete-li dobře, přinesou vám několikanásobek na získaných zakázkách.

7. Chtějte všechny přístupy.

Součástí předání webových stránek by mělo být nejen to, že jsou spuštěné a běží. Ale i to, že k nim budete mít všechna uživatelská jména i hesla a budete vědět, kam je zadat.

Váš web může běžet na nějakém on-line nástroji, jako je například Webnode. Pak vám bude stačit přístup do administrace webu. Nebo se jedná o redakční systém, jako je například WordPress, umístěný na vlastním hostingu. Pak kromě hesla do správy stránek budete ještě potřebovat heslo do administrace webhostingu a tzv. FTP přístup.

Všechna hesla si pečlivě uschovejte. V případě, že byste v budoucnu něco potřebovali změnit nebo udělat jinak, ušetříte si tím spoustu peněz i nervů.

 

Foto: Kaboompics.com

Autor: |2018-03-30T22:29:02+00:0030. 3. 2018|Kategorie: Marketing bez reklamy|Štítky: , , , |
Jsem marketingová čarodějnice, poradkyně a lektorka. Pomáhám majitelům firem a volnonožcům nastavit si podnikání podle vlastních představ. Používám k tomu dvě kouzla: psychologii a marketing.