„Teda, ty by ses tím mohl/a živit.“ Podobnou větu už jste možná v životě slyšeli. Pravděpodobně ji pronesl někdo z vašich známých při pohledu na něco, co jste vyrobili vlastníma rukama. Nebo poté, co zkusil něco, co zatím děláte jako koníčka. Ať už šlo o masáž, květinové aranžmá nebo horoskop. Pokud se vám ta věta zavrtala do mozku a od té doby přemýšlíte, jak ze své zájmové činnosti udělat byznys, vyzkoušejte následujících pět kroků.

1. Ujasněte si, jestli to opravdu chcete.

Předně: nemyslím si, že všechno musí být nutně byznys. A už vůbec ne, že každé hobby je potřeba proměnit na peníze. Že vám něco jde od ruky vůbec neznamená, že byste se tím museli živit. Takže to ještě promyslete.

Koníček a podnikání totiž vyžadují naprosto odlišné nastavení mysli. Jednu a tu samou věc tím pádem nelze zároveň dělat jako práci a hobby zároveň.

Jakmile se jednou v něčem rozhodnete profesionalizovat, neznamená to, že už není cesty zpět. Různá období se ve vašem životě mohou střídat. Já to takhle mám s tarotem. Chvíli ho mám jako součást své profesionální nabídky, pak ho na pár let zase stáhnu a vykládám jen sama sobě nebo maximálně kamarádkám.

Také to není o tom, že by z vaší práce měla zmizet radost. Ta je skvělým hnacím motorem i v podnikání. Pokud se něčím chcete opravdu živit, první krok představuje se pro to závazně rozhodnout. A počítat s tím, že si nejspíš budete muset najít něco jiného, co si budete užívat ve volném čase.

2. Začněte to brát vážně.

Jste-li v takzvaném hobby módu, děláte věci primárně proto, aby vás bavily, ne aby fungovaly. Možná budete překvapeni, jaký je to rozdíl. Se zábavou můžete kdykoli přestat. Třeba i na několik týdnů nebo měsíců to prostě zavřít do skříně a dělat něco jiného. Jako podnikatel máte závazky, termíny a pravidla. Prostě se musíte objevit a pracovat, i když se vám zatraceně nechce.

Nástroje, které byly pro zájmovou činnost naprosto dostatečné, už pro podnikaní nestačí. Do hry vstupuje zákazník, který vás najednou musí mít možnost najít, kontaktovat, nebo si od vás něco objednat. Když píšete blog, protože vás to baví, jste v pohodě s platformou zdarma. Nemusíte řešit optimalizaci pro vyhledávače, ani prokliky či klíčová slova. A většinou vás netrápí, ani když váš blog byl kvůli údržbě hostingu třeba půl dne mimo provoz. Má-li vaše podnikání k něčemu vypadat, je potřeba sáhnout po kvalitnějších a spolehlivějších nástrojích. Které už většinou nejsou zadarmo.

Brát podnikání vážně vám mohou pomoci i docela malé věci. Vyrábíte šperky? Začněte se lidem představovat jako šperkař/ka. Napište si svou novou profesi na vizitky nebo na cedulku na dveře. Fake it till you make it.

3. Sestavte si marketingový a finanční plán.

Další rozdíl mezi koníčkem a prací podle mě spočívá v tom, že zatímco hobby necháváte plynout a užíváte si proces, podnikání je třeba řídit. Vědomě si vytvářet realitu. Stanovit vizi, vytýčit dlouhodobé i krátkodobé cíle, vyhodnocovat výsledky.

Nenechte se zmást tím, že vaše podnikání zatím funguje i bez plánování. Většinou je to krátkodobá záležitost. Navíc bez plánu sice možná vyděláte na náklady, ale s ním vám zbyde i na růst a rozvoj.

Chcete-li se se svým podnikáním posunout dopředu, sestavte si marketingový plán a pokud možno ještě plán finanční. Čím dřív se oběma začnete řídit, tím dřív začne váš byznys produkovat očekávané výsledky.

4. Nastavte si cenu a obchodní podmínky.

Když vás něco baví, děláte to klidně zadarmo. Případná láhev vína, švestičky ze zahrádky nebo pozvání na oběd jsou jen příjemný bonus. Možná bártrujete služby za služby stylem „Když mi uděláš melír, sestavím ti daňové přiznání.“ Nebo na konci řeknete „Dej mi, kolik uznáš za vhodné.“

Profesionální služby mají dopředu jasně danou cenu. Jak se k ní dopracovat? Začněte tím, že si spočítáte minimální hodinovou sazbu. Kalkulátor vám pomůže započíst náklady a počet hodin, který potřebujete pracovat.

Druhá věc, která vám pomůže profesionalizovat, jsou obchodní podmínky. Ty první nutně nemusíte mít zpracované od právníka. Je to dokument, do kterého jak pro své zákazníky, tak pro sebe jasně zakotvíte, co prodáváte, jak to vypadá, jak dlouho to trvá, jak se to platí, jaká je doprava a jak se to dá případně reklamovat.

5. Budujte značku.

Když říkám značka, nepředstavujte si logo. Zrovna bez toho se totiž většina volnonožců a malých firem dokáže obejít. To, co skutečně potřebujete, je jednotný vzhled. Aby z vašeho webu, sociálních sítí, vizitek i dalších tiskovin bylo na první pohled znát, že všechno patří tomu samému člověku.

Důležitými prvky jsou zejména:

Když už jste značku sladili graficky, zaměřte se také na jazyk, jakým mluvíte se svými zákazníky. Vykáte jim nebo tykáte? Používáte odborné termíny? Hovorové výrazy? Nebo dokonce sprostá slova? I to by mělo být napříč všemi kanály jednotné.

Foto rawpixel.comUnsplash