Sociální sítě před pár lety doslova změnily svět drobného podnikání. Volnonožci a živnostníci s nimi dostali do rukou levný a dostupný nástroj, jak oslovit širokou skupinu potenciálních zákazníků. Jenže doba pokročila a ve většině oborů už je na sítích dost narváno.

Každý další post jako by jen přispíval k všeobecnému hluku a rychle se ztrácí v záplavě ostatních. Algoritmy sociálních sítí se navíc neustále mění, takže je těžké s nimi udržet krok. Ve výsledku přibývá drobných podnikatelů, které sociální sítě už jednoduše štvou. Dá se bez sociálních sítí v moderním marketingu obejít? Někdy ano a někdy ne.

Každý jsme originál

Možných marketingových strategií je minimálně tolik, kolik je jednotlivých živnostníků. Každý si můžeme vybrat to, co nejlépe odpovídá našemu naturelu. O tom, jestli se na sociálních sítích budeme cítit jako ryba ve vodě, nebo nám naopak polezou na nervy, rozhoduje na prvním místě naše povaha, respektive náš převažující živel.

Tzv. živlová typologie rozděluje lidi na čtyři základní skupiny, pojmenované podle přírodních elementů oheň, voda, země a vzduch. Do které skupiny patříte, snadno zjistíte v testu. Jednotlivé typy se od sebe liší temperamentem, preferencemi i postojem k různým marketingovým nástrojům.

Největší potíže se sociálními sítěmi mívají lidé s převahou ohně. Jsou orientovaní na úkol, ne na lidi, a až na výjimky nemají potřebu sdílet své myšlenky se světem. Navíc dovedou „tlačit firmu hlavou“, takže si hravě poradí i bez sociálních médií.

Podnikatelé s dominantní zemí to mají trochu podobně. Do správy sociálních sítí se jim moc nechce. Ale dokážou si na to buď nastavit systém a ten pak dodržovat, nebo si na celou věc někoho najmout.

Pro lidi s převahou vody mohou být sociální sítě prostředkem k překvapivě hluboké komunikaci se zákazníky. Nebo místem, kde se dá celý den vesele prokrastinovat. Pomáhá jasné určení cíle i výběr takové sítě, která jejich záměrům nahrává.

Sociální sítě byly vynalezeny vzduchovci pro vzduchovce, takže je-li vzduch i vaším živlem, pravděpodobně jste na sítích jako doma. Pokud to tak není, možná jste ještě neobjevili svůj specifický styl, nebo je za tím nějaká technikálie. Pojměte správu sítí tak, aby vás hlavně bavila. A nebojte se do toho pustit špetku teatrálnosti a dramatu.

Pokud jste se v živlové charakteristice moc nenašli a sociální sítě vám dělají potíže, zkuste následující kroky:

Sledujte, co sledujete

„Váš odpor k sociálním médiím může více než s tím, co na nich sdílíte, souviset s tím, co na nich konzumujete,“ píše Kathleen Shannon ze studia Braid Creative. Doporučuje probrat všechny účty, které sledujete, a důsledně na ně aplikovat metodu Marie Kondo. Všechny, které vám nepřinášejí radost, přestaňte sledovat nebo ztište. A naopak přidejte pár takových, které vám rozsvítí den.

Vyberte si tu pravou

Nejčastější marketingová rada zní: buďte na těch sociálních sítích, kde se nejčastěji zdržují vaši zákazníci. Když se jí budete řídit, dost možná skončíte na síti, která vás nebude bavit. A věci, které vnímáme jako nepříjemnou povinnost, máme tendenci odkládat.

Podle statistik tou sítí bude pravděpodobně Facebook, který v ČR využívá víc než polovina celkové populace. Je sice nejnavštěvovanější, ale také nejobecnější a nejčastěji budí v lidech negativní emoce.

Proto mi jako mnohem lepší připadá návod Laury Roeder: vyberte si takovou síť, kde máte sami tendenci trávit volný čas. Když pro vás příprava příspěvků bude zábava, budete je psát od srdce. Způsobem, jakým normálně mluvíte, takže k sobě snadno přitáhnete lidi s podobnou energií.

Mějte strategii

Hodně potíží se sociálními sítěmi pramení také z toho, že vlastně nevíte, co na ně dávat. Usedáte k nim ve stresu z toho, že byste měli něco sdílet, ale chybí vám inspirace a vlastně se vám do toho vůbec nechce.

Co pomáhá? Nejdřív si odpovědět na tři základní marketingové otázky:

  • Jaký je můj cíl, čeho chci prostřednictvím sociálních sítí dosáhnout?
  • Kdo je ideální zákazník, kterého chci oslovit?
  • Co chci, aby lidé věděli o mé značce, firmě, produktu, nebo o mně?

Už to vám otevře spoustu námětů na docela konkrétní příspěvky. (A kdyby náhodou ne, přijďte to probrat na konzultaci.)

Druhý krok je si nastavit systém. Když plánujete příspěvky dopředu a ve větších dávkách, dost se vám uleví. O ušetřeném čase a energii nemluvě. Když už otevřu grafický editor, neudělám jeden příspěvek, ale rovnou 10. Totéž platí o hledání ilustračních fotek nebo natáčení videí.

Základní plán si dělám vždycky na rok dopředu. Zahrnu do něj úplňky, významné dny, plánované mastermindy i Vánoce. Na to, abych pak připravila konkrétní příspěvky na další týden, mi pak už většinou stačí zhruba 40 minut v pátek odpoledne.

Marketing bez sociálních sítí

Ve frameworku STDC Avinashe Kaushika jsou sociální média většinou základním kamenem fáze SEE. Čili pomáhají na vaši firmu nebo značku upozornit úplně nové potenciální zákazníky. Když chcete sociální média vynechat, potřebujete jiný postup, jak o sobě dát v téhle fázi vědět.

Lidi, kteří o vás nikdy neslyšeli, nemůžete oslovit e-mailem ani telefonem. Obojí je vnímáno jako spam a podle GDPR riskujete celkem vysokou pokutu. Mým klientům, kteří se rozhodli fungovat bez sociálních sítí, většinou funguje jedna ze tří možností.

1. Doporučení

První způsob je v podstatě cesta, jak celou fázi SEE obejít. Spočívá v tom, že se zaměříte hlavně na své stávající zákazníky. Bude to fungovat, zejména když s klienty uzavíráte dlouhodobé smlouvy, nebo nabízíte služby či produkty, které lidé nakupují opakovaně.

Jakmile si zaplníte kapacitu, můžete se soustředit na práci pro klienty a akviziční marketing nechat trochu stranou. Pokud s vámi některý klient spolupráci ukončí, nového získáte na základě doporučení od jiných stávajících zákazníků.

2. Optimalizace pro vyhledávače (SEO)

Dobrým zdrojem zakázek pro vás může být i vyhledávač. Potřebujete k tomu vlastní web, který by měl být v pořádku po technické stránce, a který jste si schopni sami spravovat a aktualizovat.

Základní strategie spočívá v tom, pochopit, jaký problém mají vaši zákazníci, a co přesně mají tendenci napsat do vyhledávacího okénka, když se ho snaží vyřešit. Dalším krokem je připravit obsah (článek, popis produktu, slovníček, často kladené otázky), který na zadaný dotaz představuje dobrou odpověď.

Můžete také vytvořit nějaký interaktivní nástroj, který budou uživatelé vyhledávat a sdílet na sociálních sítích za vás. Na mém webu takhle funguje výše zmíněný test živlů nebo kalkulátor hodinové sazby.

Zejména podnikatelům s kamennou prodejnou či provozovnou může pomoci zápis v Google Moje firma. Je bezplatný, zobrazuje se v mapách a umožňuje kromě informací o firmě přidávat i fotky, produkty, události a novinky.

3. Placená reklama

Jako autorka e-knihy Marketing bez reklamy tuhle variantu zmiňuji až naposled. Ale určitě sem patří. Nemusíte hned přemýšlet o televizních spotech nebo billboardech. Pro potřeby volnonožců a malých firem se daleko lépe hodí tzv. Pay Per Click systémy, například Sklik (od Seznamu) nebo Google Ads.

Dobrou službu vám na internetu mohou prokázat také různé katalogy. Sama mám dobrou zkušenost se dvěma. Navolnenoze.cz funguje pro freelancery obecně, Katalog rebelky pro podnikatelky ve službách. V řadě oborů existují specializované katalogy, provozované nejčastěji profesními asociacemi, cechy a spolky. Zejména v řemeslnických profesích dává smysl uvažovat i o portálu Firmy.cz.

 

 

Foto Karolina Grabowska, Kaboompics