Fake it till you make it

/Fake it till you make it

Pravidlo „Fake it till you make it“ se používá k posílení sebedůvěry při veřejných prezentacích i k boji s depresí nebo závislostmi. V podnikání pak zejména v začátcích nebo ve chvíli, kdy chcete svou firmu posunout na novou úroveň.

„Myšlení předchází jednání,“ píše guru time managementu Stephen Covey. Pokud si v hlavě vytvoříte dostatečně silnou vizi, kam chcete dojít, vykreslenou do zářivých barev a nejmenších detailů, sama vás dovede tam, kam potřebujete.

Funguje to? Ale ovšem. Příklady najdeme nejen u Anonymních alkoholiků, kteří tohle heslo léta používají, ale i v řadě příběhů a pohádek. Hrdina se díky jiné podobě dostane tam, kam by se jinak nedostal a dokáže věci, jež by mu za jiných okolností zůstaly skryty. Jelikož šaty dělají člověka, nejčastěji k tomu stačí jenom trochu změnit outfit.

Popelka v šatech z oříšku elegantně vpluje do tanečního sálu a získá lásku krásného prince. Jackie Chan se ve smokingu svého pána stává lvem salónů a společensky respektovanou personou. Král Miroslav v ševcových šatech otevře oči (a srdce) Pyšné princezny. Jiná princezna políbí žabáka, který se následně promění v prince. Konec je vždycky stejný: jestli neumřeli, žijí šťastně dodnes.

V případě firem právě tohle pravidlo vysvětluje, proč je dobré investovat do kvalitního (a hlavně jednotného) grafického designu, prezentovat se na webu, publikovat odborné články, být na sociálních sítích nebo vypadat adekvátně své profesi a postavení.

Každá věc má ovšem nějaký háček. V tomhle případě jsou dva. Předně – sebenaplňující proroctví, na kterém je celý princip založen, může mít pozitivní i negativní povahu. Jelikož katastrofické vize a krizové scénáře jsou nám lidem tak nějak bližší, je potřeba dávat zatracený pozor na to, jakou myšlenku budeme nabíjet energií.

Druhý zádrhel je samozřejmě etika. Je vůbec morální předstírat něco, co není tak úplně pravda, a tímhle způsobem vlastně klamat zákazníky? Vždyť jedním z nejčastějších argumentů proti marketingu jako takovému je fakt, že v mnoha ohledech hraničí s manipulací.

Něco jiného ale je využít sílu pozitivní myšlenky a předstírat něco, co nejste. Tak to ostatně je i v pohádkách. Žabák byl ve skutečnosti princ, Miroslav byl opravdu král a Popelka měla dobré srdce.

Takže – Fake it till you make it. Ale jen, pokud jsou vaše úmysly čisté…

Foto Austin Neill, Unsplash

Autor: |2017-07-12T21:08:46+00:007. 8. 2009|Kategorie: Psychologie podnikání|Štítky: |
Jsem marketingová čarodějnice, poradkyně a lektorka. Pomáhám majitelům firem a volnonožcům nastavit si podnikání podle vlastních představ. Používám k tomu dvě kouzla: psychologii a marketing.

Napsat komentář