Marketingový plán podle cyklu

/Marketingový plán podle cyklu

Pánové prominou, tenhle článek je převážně pro ženy. Na rozdíl od mužů jsme totiž my ženy cyklické. Na to, co děláme, má poměrně zásadní vliv fáze menstruačního cyklu, ve které se právě nacházíme. Což platí i pro tvorbu marketingového plánu. Pokud jste si plán sestavily a po pár týdnech přestal „fungovat“, možná jste prostě jen začaly v nevhodné fázi. Takže to stojí za to zkusit ještě jednou.

Fáze menstruačního cyklu jsou čtyři. Miranda Gray je v knize Cyklická žena nazývá Dynamická, Expresivní, Kreativní a Reflexivní. V každé z nich máme přístup ke specifickým dovednostem a talentům, které stojí za to využít na maximum.

Čtyři tváře ženy

Dynamická fáze přichází po skončení menstruace a končí několik dní před ovulací. Přináší logiku, jasné myšlení, racionální pohled na věc, strukturu a schopnost vytvářet kalkulace a plány. Máme víc energie, větší výdrž a naše schopnost soustředění roste. Máme potřebu být aktivní, jednat a začínat nové věci.

Expresivní fáze zahrnuje několik dní před a po ovulaci. V této době se zlepšují naše komunikační schopnosti. Je pro nás snazší naslouchat druhým a vciťovat se do jejich potřeb a nálad. Proto je období kolem ovulace ideální pro týmovou spolupráci, podporu druhých lidí, networking a budování vztahů.

Kreativní fáze je známější jako předmenstruační. Vnímáme změny nálad, pokles soustředění i fyzické výdrže, nespokojenost a intenzivní projevy vášní a emocí. Zároveň je tato fáze obdobím zvýšené kreativity a představivosti. Jsme kritičtější a také schopnější se zbavit všeho, co nám už neslouží a optimálně nefunguje.

Reflexivní fáze se kryje s menstruací. Jsme klidnější, máme větší potřebu spánku, stahujeme se do sebe a do ústraní. O to více prostoru dostává vnitřní vhled a intuice. Jakákoli aktivní činnost stojí hodně úsilí, proto je lepší odpočívat a čerpat nové síly. Jsme smířlivější, tolerantnější a znovu se propojujeme s vlastní podstatou. S tím, kdo opravdu jsme a co potřebujeme.

Plánování na dva cykly

Marketingový plán už podle názvu patří mezi plánovací činnosti, čili do dynamické fáze. Je ale škoda ho připravit o přínosy ostatních tří. Sama mám vyzkoušené nechat plán „projít“ přes dva cykly.

Ideální je začít v kreativní fázi. Ale jste-li v kterékoli jiné, prostě začněte tam, kde jste. Věnujte se položkám, které vaší aktuální fázi odpovídají.

První, co si potřebujete ujasnit, je poslání a vize vaší firmy. Právě k tomu je ideální kreativní fáze. I když je už máte formulované, prověřte, jestli stále ještě platí a vnímáte je jako přínosné. Spíše než slovy vám možná půjdou vyjádřit barevnou kresbou, hmotným symbolem, nebo koláží z obrázků stažených z internetu nebo vystříhaných z časopisů.

Následující reflexivní fáze nabízí příležitost zbavit se všeho, co vás ruší nebo odvádí vaši pozornost, a ponořit se do svého nitra. V těchto dnech nic zásadního nedělejte ani nepište. Jen si začněte v duchu pohrávat s představami vašeho nového plánu a vzrušující cesty tam, kam se chcete dostat.

S tvorbou počkejte na dynamickou fázi. Ujasněte si hlavní cíl, kterého chcete dosáhnout, a nastavte dílčí cíle. Všechny cíle si napište. Také si zaznamenejte svou představu o částce, kterou hodláte ročně utratit za marketing své firmy nebo projektu, pro který plán děláte.

Expresivní fáze přináší empatii a pochopení pro druhé. Proto je skvělá pro sestavení persony zákazníka. V těchto dnech pro vás bude snadné „chodit v zákazníkových botách“ a vcítit se do jeho nejhlubších strachů a potřeb.

Velkým přínosem kreativní fáze je cit pro všechno, co nesedí, nefunguje a neodpovídá vašim představám. Proto je to ideální okamžik na SWOT analýzu. Sepište všechny vnitřní i vnější faktory, které vám mohou pomoci nebo naopak zabránit v dosažení vašich cílů. S jednotlivými faktory úzce souvisí strategie. Ve chvíli, kdy si formulujete problém, bývá mnohem snazší navrhnout konkrétní řešení.

Následující reflexivní fázi si projděte produkty a služby, které chcete v rámci plánu nabízet. Zesílená schopnost na ničem nelpět a nechat věci odejít vám umožní se snáze zbavit těch, které už vám neslouží nebo nevynášejí. Znovu si po sobě přečtěte, co jste napsaly v předcházejících fázích, a proveďte nezbytné revize a úpravy. Také si určete, jak často se chcete ke svému plánu vracet, a jaká kritéria budete vyhodnocovat.

Ve druhé dynamické fázi rozepište zvolenou strategii na jednotlivé taktiky a ke každé doplňte časový rámec a rozpočet. Jakmile přijde druhá expresivní fáze, víte, že váš plán je hotový a můžete se radostně pustit do jeho realizace.

Foto: Patrick Emerson

Autor: |2017-10-06T12:23:11+00:002. 9. 2013|Kategorie: Strategie a plánování|Štítky: , , , , , , |
Jsem marketingová čarodějnice, poradkyně a lektorka. Pomáhám majitelům firem a volnonožcům nastavit si podnikání podle vlastních představ. Používám k tomu dvě kouzla: psychologii a marketing.