Má smysl se řídit intuicí?

/Má smysl se řídit intuicí?

„Zpočátku jsem řešil věci intuitivně.“ „On má takový intuitivní přístup.“ „Intuitivně řídí své finance.“ Podobných vět jsem si poslední dobou začala všímat v českých článcích o podnikání. Intuice v nich jaksi nemá dobrou pověst. Používá se jako synonymum pro náhodné a nepromyšlené postupy, absenci plánování a omezené využívání pokročilých nástrojů. Přitom skutečná intuice je něco docela jiného. A podle mě má modernímu podnikateli mnoho co nabídnout.

Intuice nejsou dojmy

Psychologický slovník Pavla Hartla řadí intuici mezi základní psychické funkce. A definuje ji jako schopnost bezprostředně postihnout pravdu, získat poznatek bez logické úvahy a nezávisle na zkušenosti a praxi.

Nejčastěji ji vnímáme jako tichý hlas na pozadí vlastních myšlenek. Jako tělesný pocit, záblesk inspirace nebo náhlý AHA moment. V manažerském světě, který upřednostňuje logiku a přesné výpočty, není příliš vítaným hostem. Přesto řada úspěšných podnikatelů přiznává, že v jejich rozhodovacím procesu hraje významnou roli.

Nějakou intuici máme všichni. Její projevy ale vnímáme s různou intenzitou. A také se významně lišíme ochotou svému vnitřnímu hlasu naslouchat. Práce s intuicí je bližší lidem s převahou živlu ohně nebo vody. Pro ty, kdo mají většinu vzduchu nebo země, je většinou obtížné ji nějak uchopit a využít.

Tušení průseru

Možná jste na intuici také zanevřeli na základě nějaké takové příhody. Chtěli jste se pustit do nového projektu nebo životní změny, ale silný vnitřní hlas vám našeptával, ať to neděláte. Přesto jste to udělali a s odstupem času to považujete za jeden z nejlepších kroků, ke kterému jste se mohli rozhodnout.

Znamená to, že intuice neměla pravdu, nebo že pro vás nefunguje? Ne nutně. V podobě vnitřního hlasu k nám totiž mohou promlouvat i docela jiné věci. Typicky třeba strach, introjekty nebo Odpor, o kterém tak hezky píše Steven Pressfield v knize Válka umění.

Odlišit, kdy se jedná skutečně o intuici, a kdy se nám pokouší radit naše ego, není úplně snadné. Asi nejlepším vodítkem je, že intuice je zcela oproštěná od jakýchkoli emocí. Najednou něco víte, ale nemáte k tomu žádný citový vztah. Ani pozitivní, ani negativní. Prostě to s vámi nic nedělá.

Mějte odvahu následovat své srdce a intuici. Už tak nějak vědí, čím se doopravdy chcete stát. Steve Jobs

Kde intuici využít

Žádný nástroj se nehodí úplně na všechno. Což platí i o intuici. Jenom s ní v byznysu rozhodně nevystačíte. Ač jí sama dávám hodně velký prostor, řídit podle ní cashflow, analyzovat návštěvnost webu nebo podávat intuitivní daňové přiznání bych raději nezkoušela.

Na druhé straně existuje spousta úkolů a situací, kde vás intuice naopak může hodně posunout. Patří k nim například:

  • Nastavení podnikání. V téhle fázi na intuici spoléhají i lidé, kteří by to nikdy nepřiznali. Ale právě ona vás úspěšně provede nástrahami úkolů, jako je stanovení poslání a vize nebo definice osobního brandu.
  • Vymýšlení nových služeb a produktů. Intuice má hodně společného s kreativitou. Při hledání něčeho inovativního, co ještě nikdo nedělá, se ji určitě vyplatí využít. Minimálně se vyhnete cimrmanovskému „Teď tady byl.“
  • Definice ideálního klienta. Vytvořit si funkční profil ideálního zákazníka vyžaduje jak analytiku, tak šestý smysl. Buď můžete intuitivní nástřel opřít o fakta, nebo naopak.
  • Cenotvorba. Za kolik jsme ochotni něco prodávat je zejména u služeb důležitým faktorem, který by se do ceny měl promítnout. Důležitým faktorem. Ne jediným. Určovat cenu jen podle intuice je stejný nesmysl jako vycházet jenom z nákladů nebo se řídit pouze cenami konkurence.

Intuice nepřichází k nepřipravené mysli. Albert Einstein

Jak intuici podpořit

  • Zastavte se. A buďte tady a teď. Znamená to vypnout neustálý vnitřní monolog, se kterým jsme si zvykli každodenně žít. Pomoci vám v tom může pravidelná meditace nebo třeba procházky do přírody.
  • Pozorujte své tělo. Zvykněte si vnímat signály, které k vám vysílá vaše tělo. Mohou mít podobu napětí, bolesti, nepohodlí, nebo třeba jen nepříjemného pocitu kolem žaludku.
  • Nechte si něco zdát. Intuice k nám může promlouvat i ve snech prostřednictvím symbolů. Připravte si k posteli bloček a zvykněte si zapisovat, co se vám zdálo. Možná právě ve snu naleznete odpověď na otázky, které přes den marně řešíte.

Je třeba kultivovat schopnost rozlišit vnitřní hlas od štěkajících psů naší opičí mysli, píše psycholog a psychoterapeut Michal Petr. S trochou praxe a zkušeností poznáte, co funguje právě vám.“

 

Foto Aaron Burden,  Unsplash

Autor: |2018-09-19T13:31:50+00:0019. 12. 2017|Kategorie: Autentický marketing|Štítky: , , , , |
Jsem marketingová čarodějnice, poradkyně a lektorka. Pomáhám majitelům firem a volnonožcům nastavit si podnikání podle vlastních představ. Používám k tomu dvě kouzla: psychologii a marketing.