„Nabízím masáže (nebo rohlíky, žehlení, koučování, hlídání dětí, kurzy jógy nebo cokoli jiného). Jak mám oslovit nové zákazníky?“ Pokud vás tahle otázka trápí, máte dvě možnosti. Buď kopírovat taktiky a nástroje, které k získávání klientů s úspěchem používají jiní podnikatelé a živnostníci. Nebo vyjít z toho, co potřebuje váš konkrétní byznys. A sestavit si marketingový plán.

První možnost je docela rozšířená. Proto se stejná otázka v mnoha variacích tak často objevuje snad ve všech on-line podnikatelských skupinách. Jenže to má háček. Většina podnikatelů ve skupině sdílí primárně svoji zkušenost. Čili to, co fungovalo jim. V jiném oboru, v jiném městě a v jiné situaci.

Příběhy ostatních vás mohou podpořit nebo inspirovat. Ale pravděpodobnost, že se stejnou taktikou budete slavit stejný úspěch, je docela nízká. Každý byznys je unikátní a žádný univerzální zázračný nástroj, do kterého nasypete pár peněz, a zákazníci se jen pohrnou, neexistuje.

Postup, který bude účinný konkrétně na vaše podnikání, se ale zjistit dá. Začněte tím, že si ujasníte, co je vaše konkurenční výhoda, jaké produkty a služby chcete nabízet, jaký je váš cíl a jaké konkrétní zákazníky chcete oslovit. Nástroje a taktiky vás v tu chvíli začnou napadat samy.

Výše uvedené si stačí sepsat na papír – a máte základ marketingového plánu. Je to jednoduchý dokument, který přehledně a na jednom místě shrnuje všechny aktivity, jimž se v následujícím roce chcete věnovat. Většinou se sestavuje od ledna do prosince, ale začít s ním můžete prakticky kdykoli.

Dobře zpracovaný marketingový plán je konkurenční výhoda. Většina firem, které začaly poctivě plánovat, do roka zvýšila zisk i obrat. Plán totiž jednak motivuje, jednak nasměruje úsilí i finance tam, kde to přináší výsledky. Také šetří náklady, protože na různé náhodné taktiky a rádoby výhodné nabídky propagace snáze řeknete ne.

Písemně zpracovaný marketingový plán zvyšuje pravděpodobnost, že se v podnikání podaří nastavit a udržet správný směr. Vytváří systém a usnadňuje orientaci v tom, co všechno pro své zákazníky děláte. Jednodušší je také vyhodnotit, jak jsou jednotlivé kroky efektivní a v čem se nevyplatí pokračovat.

Hlavní důvod, proč plánovat, je ale ještě někde jinde. Marketingový plán je totiž kouzlo. Magické zaklínadlo, které vám může pomoci dosáhnout toho, co chcete. Tím, že sestavujete plán, na své podnikání soustřeďujete myšlenky. A to obvykle stačí k tomu, aby se věci začaly dít.

Aby plán fungoval, vůbec nemusí být složitý. Naopak. Čím je dokument delší a komplikovanější, tím větší je pravděpodobnost, že ho nebudete používat. „Marketingový plán by se měl vejít i na pivní tácek,“ říká sociolog Thomas Patalas. A právě od něj jsem si vypůjčila název nové e-knihy, která vás přípravou marketingového plánu krok za krokem provede.

Marketingový plán, jak ho používám já, je provázaný systém. Jedna kolonka navazuje na druhou a souvisí s tou další. Při sestavování plánu se často budete vracet a kontrolovat, jestli systém „sedí“ a dává dohromady smysl. Během pár hodin ale vytvoříte fungující návod, který se vám bude dobře používat v praxi.

E-knihu Marketingový plán na pivním tácku zakoupíte zde.

 

Foto Dose Media, Unsplash