Co si jako první představíte, když se řekne „udržitelnost“? Možná vás napadá ekologie, přírodní zdroje a třídění odpadu. Pro mě spočívá udržitelnost především v tom, jak pracujeme se svou energií. Udržitelný byznys je takový, který dokážeme dělat roky. Bez toho, že bychom vyhořeli, začali mít zdravotní problémy nebo padli únavou. Cílem totiž není přežívat, ale podnikat tak, aby nám to dlouhodobě dávalo smysl a přinášelo spokojenost.
Udržitelnost není slabost, ale klíč k dlouhodobé radosti z práce. V životě samozřejmě existují a budou existovat období, kdy jedinou možností je prostě zatnout zuby a zabrat. Třeba když máte důležitou kampaň, plánujete velkou akci, nebo když se pracovní vytížení potká třeba s nemocí člena rodiny, stěhováním nebo jinou náročnou životní událostí. Takové časové úseky by se ale měly počítat maximálně na týdny. Ne na měsíce nebo dokonce na roky. A po nich by v ideálním případě měl následovat dostatečný odpočinek.
Jak poznat neudržitelný byznys
Signálů může být celá řada. A dají se rozdělit do několika kategorií – finanční, energetické a osobní a vztahové.
Finanční ukazatele:
- Máte vysoké náklady, takže své podnikání buď dotujete z úspor nebo jiné práce, nebo se cítíte tlačení k udržení vysokých příjmů za každou cenu.
- Ceny máte nastavené tak nízko, že nepokryjí váš čas ani výdaje a nezbývají vám peníze na tvorbu rezerv a finančního polštáře.
- Vaše příjmy jsou nepravidelné, nestabilní a nedají se plánovat, nebo z nadpoloviční většiny pocházejí jen od jednoho zákazníka.
- Máte chaos v číslech, nevíte přesně, kolik vyděláváte jednotlivými službami, a které aktivity vůbec přinášejí nějaké peníze.
Energetické ukazatele:
- Dlouhodobě se cítíte unavení a vyčerpaní, špatně spíte, přibíráte nebo hubnete a o slovo se hlásí různé zdravotní komplikace (potíže s trávením, vysoký tlak, bolesti hlavy a páteře, ekzémy a kopřivky, apod.)
- Ztrácíte radost i motivaci, i když děláte práci, kterou máte rádi.
- Máte pocit, že jste na všechno sami, nemáte za sebou procesy, technologie ani spolupracovníky, o které byste se mohli opřít a kterým byste mohli důvěřovat.
Osobní a vztahové ukazatele:
- Stěžejní místo ve vašem životě zaujímá byznys, nemáte čas na rodinu, přátele, ani sami na sebe.
- Kvůli práci zanedbáváte své zdraví nebo základní potřeby, nepravidelně jíte a nestíháte se pravidelně hýbat.
- Máte neustálý pocit viny nebo tlaku, že děláte málo, nebo špatně.
- Pochybujete o tom, že vaše práce má nějakou hodnotu.
Více není vždycky více
Hodně lidí odchází ze zaměstnání a z korporátů, aby unikli krysímu závodu. Začnou podnikat, ale a po pár letech zjistí, že kulisy jsou sice jiné, ale závod zůstal. Uchytit se na trhu. Rozjet byznys. Stabilizovat firmu. Vydělat první milion. Fixujeme se na budoucnost a přesvědčujeme sami sebe, že stačí udělat ještě jednu kampaň a už to bude v pohodě.
Známý bonmot říká, že podnikatelé jsou jediní lidé, ochotní pracovat 80 hodin týdně, jen aby v nemuseli pracovat těch zaměstnaneckých 40. Proto není divu, že i syndrom vyhoření, nebo situace, kdy se mu blížíme, jsou mezi podnikateli poměrně časté.
Tlak většinou vytváří Ego
Ego je naše vědomé já. Je to ta část naší osobnosti, která určuje, jak se chováme, čemu dáváme přednost i jak se vztahujeme k vnějšímu světu. Zároveň se do něj promítají naše strachy, zvyky, představy a očekávání. A také různá traumata a zranění, která si s sebou neseme.
Neudržitelný byznys většinou vychází právě z ega, které nás tlačí k tomu, abychom dělali víc. A řešili hlavně to, jak náš byznys vypadá navenek. Ale pod pečlivě udržovanou fasádou je to, co šamanka Broňa Mesárošová nazývá hladovou dírou. Hluboce zakořeněný pocit nedostatku a vlastní nedostatečnosti.
Cesta z toho podle mě není snažit se ego potlačit nebo odsunout na vedlejší kolej. Ale uvědomit si, že se to děje. Spojit se se svou duší a hladovou díru v sobě postupně uzdravit.
Nerůst není ostuda
Podle tradičního pohledu na podnikání je vždycky cílem růst. Navyšovat obraty. Každý rok vydělat o kousek víc než loni. Přibírat další zaměstnance nebo spolupracovníky. Vstupovat na nové trhy. Otevírat nové pobočky a expandovat. Ale co když existují i jiné cesty?
Nemusíte nutně růst v číslech. I když máte stejný obrat jako loni, můžete růst osobně. Získávat nové zkušenosti, rozvíjet se jako člověk. Dosahovat stejných výsledků za menší množství času. Prohlubovat a zkvalitňovat služby. Hledat (a nacházet) rovnováhu mezi prací a zábavou. Nebo si prostě užívat víc volna a času se svými blízkými. Nemluvě o tom, že i s klesajícím obratem můžete mít rostoucí zisk.
Jak si nastavit udržitelné podnikání
První krok k udržitelnému byznysu vás možná překvapí. Je to vystoupit z režimu přežití a ukotvit se ve vlastním těle. Teprve pak je možné navázat dalšími věcmi, jako jsou cíle, cenotvorba nebo spolupráce.
Zklidněte svůj nervový systém
Kate Northrup na to má mantru: body first, business second – napřed tělo, potom podnikání. Hlavní princip je v tom, svému tělu naslouchat a přestat se snažit jeho potřeby přetlačit hlavou. Zvykněte si potřebám svého těla věnovat pozornost. Ono totiž dobře ví, kdy potřebuje přestávku, jídlo, odpočinek nebo hydrataci.
Další krok je začít vědomě zklidňovat svůj nervový systém, který nás udržuje v režimu přežití.
Co funguje?
- Vleže nebo v sedě si položte pravou ruku na břicho a levou na srdce. Zavřete oči a chvíli jenom dýchejte.
- Dělejte dechová cvičení. Nejznámější a také nejjednodušší je tzv. krabicové dýchání. Na 4 doby nádech, na 4 doby zadržíte dech, na 4 doby výdech a zase na 4 doby zádrž.
- Meditujte. Na internetu najdete spoustu nahrávek a aplikací, které vám pomohou začít.
- Doplňte tělu prospěšné látky. Může to být třeba hořčík, vitamíny skupiny B, ale i Bachovy esence nebo Schüsslerovy soli. O tom, co konkrétně vaše tělo potřebuje, dává smysl se poradit s odborníkem.
- Najděte si hudbu, která vám zlepšuje náladu a navozuje pocit klidu a bezpečí. A každý den si ji pouštějte.
- Vyzkoušejte EFT – techniky emoční svobody.
Ujasněte si, co chcete
Podle mé zkušenosti udržitelnost podporuje i spojení se svým posláním. Když víte, co je váš životní úkol, z různých aktivit se vám snáze vybírají ty, které s ním souvisí. A taky je mnohem jednodušší odmítat věci, které jdou jiným směrem.
Proto si zkuste své poslání, cíle a záměry co nejpřesněji formulovat. (Klientům s tím často pomáhám na konzultacích.) Pomáhá také definovat si vlastní míru „dostatečnosti“, tj. kolik klientů, peněz, času na práci vám stačí k tomu, abyste byli spokojení a v pohodě.
Nastavte si hranice
Máte pracovní dobu? Většina podnikatelů o něčem takovém ani nepřemýšlí. Tomáš Vachuda v knize Časotvorba doporučuje stanovit si každý den jasné časy, kdy budete pracovat, a kdy máte „padla“.
Když se vám začne dařit dodržovat časový rámec, zkuste si začít všímat dalších věcí, které jsou pro vás „přes čáru“. Nechcete pracovat o víkendu? Nemáte rádi, když vás někdo vyrušuje telefonem? Jsou věci, které po vás zákazníci chtějí, ale vy je nechcete dělat? Někam si je zaznamenejte. A zamyslete se, co můžete udělat, abyste se do podobných situací přestali dostávat.
Používejte cenu jako nástroj
Poměrně geniálním způsobem, jak svoje hranice uvést do praxe, je práce s cenou. Nemusíte nikomu říkat, že něco neděláte. Stačí na to „nalepit“ dostatečně vysokou cenovku. Klient se může rozhodnout sám, jestli mu to za to stojí, nebo ne.
Práci po večerech a o víkendu si můžete regulovat zavedením expresního příplatku. Cenou můžete ovlivnit i spoustu dalších věcí – pro jaké klienty chcete pracovat, co mají nakupovat, kdy se hlásit do vašich programů, nebo jak mají platit.
Důvěřujte a delegujte
Jako podnikatelé jste sice centrem svého byznysu, ale to neznamená, že na to musíte být sami. Spoustu úkolů je možné svěřit spolupracovníkům. Získáte tím více času a energie na strategické plánování a osobní rozvoj.
Druhá věc je, důvěřovat Univerzu. Určete si jasný záměr a pak se naučte ustoupit. Spousta věcí pak často dopadne lépe, než jak jste si je naplánovali.
Vnímáte vaše podnikání jako dlouhodobě udržitelné? Jak by váš byznys vypadal, kdybyste nemuseli řešit tlak na růst? Podělte se v komentářích.
Foto Kelly Sikkema, Unsplash
Napsat komentář