Soustředit se na soukromé, nebo na firemní klienty? Inzerovat na Facebooku, či na Instagramu? Delegovat, nebo se snažit všechno zvládnout vlastními silami? Pracovat na novém produktu, nebo napřed vyřídit e-maily? Investovat do sebevzdělávání, nebo si raději odložit něco na daně? V podnikání takových rozhodnutí řešíte desítky denně. A právě rozhodování může být důvodem, proč se cítíte unavení, vyčerpaní a zahlcení.

Možnost volby je na první pohled dobrá věc. Když máme více možností, můžeme si snáze vybrat to, co chceme. Ale psychologové popisují i negativní důsledky, mezi něž patří paralýza, úzkosti a deprese.

„Všechno rozhodování má dva negativní důsledky: první je, že paradoxně vytváří paralýzu, nikoliv volnost. S tolika možnostmi mají lidé velký problém něco si vybrat,“ píše Barry Schwartz v knize Paradox volby. „Druhý efekt je, že i když překonáme paralýzu a rozhodneme se, budeme méně spokojení s výsledkem, než kdybychom měli méně možností.“

V marketingu se častěji zabýváme tím, jak rozhodovací paralýza, zejména na webu či na e-shopu, působí na zákazníky. Závažné účinky ale může mít i na samotné podnikatele.

Brána k prokrastinaci

Rozhodovací paralýza se objevuje zejména v momentě, kdy vybíráme ze dvou možností, které je mezi sebou těžké porovnat. Výběr je navíc o to náročnější, čím více takových možností před sebou máme.

„Čím složitější a důležitější rozhodování je, tím více nám bere energie. Samotný okamžik výběru rozhodnutí u nás vytváří negativní emoci. Tato averze vede k tomu, že rozhodování odkládáme. V mnohých případech vede rozhodovací paralýza až k tomu, že je člověk rozhodováním tak vyčerpaný, že mu již nezbývá energie na vykonání samotné činnosti,“ vysvětluje Petr Ludwig.

Než se tedy rozhodovat, jestli se pustit do přípravy nového on-line kurzu, nebo začít chystat podklady pro daňové přiznání, raději otevřeme Facebook nebo si na počítači pustíme pasiáns…

Jak s rozhodovací paralýzou zatočit

1. Zjednodušte si každodenní rozhodnutí

„Naše vůle není nevyčerpatelný zdroj. Při vypětí se unaví a podobně jako sval potřebuje regeneraci,“ píše Jozef Melichár v článku na serveru Psychologie.cz. Malá, nedůležitá rozhodnutí proto dává smysl automatizovat a proměnit na rutiny, abyste se mohli věnovat těm podstatným. Proto si tolik lidí dává k obědu či k snídani stále ta samá jídla. A proto také vznikl koncept uniformy do práce, kterou proslavily černé roláky Steva Jobse či tmavomodré obleky Barracka Obamy.

2. Postupujte vylučovací metodou

Většinou je snazší určit, co nechcete, než co chcete. Proto kdykoli se máte o něčem rozhodnout, napřed vyřaďte možnost, která s vámi nejméně ladí nebo je vám nejméně příjemná. Často tím nejen zúžíte počet možností, ale i objevíte, které rozhodovací parametry jsou pro vás ve skutečnosti důležité.

3. Dělejte přestávky

Podle psychologických výzkumů je pro nás rozhodování nejsnazší, když jsme odpočatí. Proto si ho dává smysl plánovat na ráno, nebo na brzké odpoledne po pauze na oběd. Dělat pauzy je vhodné nejen kvůli rozhodování. Načerpáme nové síly a celé podnikání nám jde tak nějak radostněji.

4. Vytvářejte seznamy

Mít seznam pracovních úkolů má řadu výhod. Předně na nic nezapomenete. Informace si přesunete z hlavy na papír, takže už vám nezabírají mentální kapacitu. A také máte odkud začít. Když máte chvíli času a váháte, do čeho se pustit, prostě začněte dělat to první, co je na seznamu.

5. Nastavte si limity

Rozhodování nás obecně unavuje víc, pokud nemá žádné hranice. Proto se vyplatí si nějaké nastavit. Dopředu si určete čas, který hodláte věnovat porovnávání parametrů. Nebo si zastropujte počet možností, z nichž budete vybírat.

6. Zkoušejte a iterujte

Váháte, jestli uvést na trh nový produkt, a jak přesně by měl vypadat? Mně se opakovaně osvědčuje vytvořit minimální funkční variantu (tzv. minimum viable product) a otestovat, jestli se bude prodávat. Pokud ano, pak teprve přidávám, upravuji nebo ladím detaily. Rozhodování za mě vyřeší ti, kterým je produkt určen, tedy zákazníci. A ušetřím čas, který bych jinak strávila leštěním něčeho, o co nikdo nestojí.

7. Pracujte s typologiemi

Když znáte svůj barevný typ, při nákupu oblečení v obchodě hledáte „svoje“ barvy a ostatním stojanům nevěnujete pozornost. Úplně stejně to funguje v podnikání. Jen místo barevné typologie použijete třeba živly nebo Archetypy značek. Jejich kouzlo spočívá v tom, že se soustředíte na doporučení a nástroje, vhodné pro váš typ, a ignorujete všechno ostatní. Méně možností = menší rozhodovací paralýza.

8. Zapojte intuici

Rozhodovací paralýzu vytváří náš někdy až příliš analyzující mozek. Proto si nenechte rozhodování zaseknout v hlavě a přeneste ho do těla. Představte si, že jste si zvolili první možnost, a sledujte, jak vaše tělo reaguje. Jak se vám dýchá? Pociťujete spíš tenzi, nebo expanzi? Mají se vám záda tendenci rovnat, nebo ohýbat? To samé zkuste pro druhou, případně třetí možnost. Vnímáte nějakou změnu?

9. Hoďte si korunou

Můžete použít i vykládací karty nebo kyvadlo. Právě k usnadnění rozhodování byly tyhle nástroje kdysi navrženy. Možná už při házení zjistíte, že si jednu variantu vlastně přejete víc. Nebo prostě akceptujete možnost, která vyjde jako lepší, a přestanete o tom přemýšlet.

Foto Robert Ruggiero, Unsplash