Vyhodnocení je důvod k oslavě

/Vyhodnocení je důvod k oslavě

Rok se překlopil do druhé poloviny. Děti dostaly vysvědčení, většinou i nějakou tu odměnu, a vyrazily na prázdniny. Začátek července je dobrou příležitostí vystavit vysvědčení i svému podnikání. A pořádně oslavit všechny úspěchy.

Pravidelné vyhodnocování vám pomůže si lépe nastavit cíle a motivovat se k jejich dosažení. Díky němu také ušetříte peníze, protože včas přestanete dělat aktivity, které vám nic nepřinášejí. Proto si z něj udělejte něco na způsob rituálu.

Vytáhněte ze šuplíku svůj marketingový plán a podívejte se, jak si vedete. Máte-li jako hlavní cíl stanovený celkový obrat nebo zisk, měli byste být minimálně ve třetině. Ve většině oborů je druhá polovina roku finančně úspěšnější, takže se vůbec netrapte, pokud ještě nejste za půlkou.

Vyhodnocování vůbec nemusí být otravné. Každý splněný cíl a každý pokrok je přece důvod slavit! Zároveň s cílem si proto nastavte odměnu, která vás nemine při jeho dosažení. Ať už je to medová masáž, zmrzlinový pohár, nebo něco hezkého na sebe.

Co sledovat a jakým způsobem? V malé firmě jsou to zejména čtyři oblasti. Obrat a zisk, návštěvnost webu, zákaznické ohlasy a vlastní pocit.

1. Sledujte své příjmy.

Víte, kolik vyděláváte? Překvapivé procento podnikatelů, se kterými se setkávám, na tuhle jednoduchou otázku nezná přesnou odpověď.

Pokud to ještě neděláte, začněte si pečlivě zapisovat každou korunu, kterou vaše podnikání vydělá. Nepotřebujete na to žádný sofistikovaný systém – stačí jednoduchá tabulka v Excelu.

Je to jednoduchá magie. Když víte, co vám podnikání přináší, máte více důvodů k vděčnosti. A když svým penězům věnujete pozornost, začnete je více přitahovat.

Kromě samotných příjmů můžete sledovat i další parametry, které vám o výkonu vašeho podnikání poskytnou detailnější obrázek. Například průměrnou velikost objednávky, obrat jednotlivých zákazníků, nebo podíl jednotlivých služeb či skupin produktů na vašem obratu.

2. Analyzujte návštěvnost webu.

K nejsnáze měřitelným marketingovým nástrojům patří webové stránky. Velmi přehlednou statistiku, navíc bezplatnou a srozumitelnou i laikům, nabízí nástroj Google Analytics. Stačí si vygenerovat měřicí kód a umístit ho do stránek. Jednoduchý návod, jak na to, najdete třeba tady.

Co sledovat a k čemu je to dobré?

  • Počet návštěvníků webu a jeho změny v čase. Ukazuje nejen popularitu vašeho webu, ale i například sezónní výkyvy v poptávce.
  • Dobu trvání návštěvy. Delší doba znamená více času, který návštěvníci věnují čtení vašeho obsahu.
  • Míru opuštění. Toto číslo znamená počet lidí, kteří si na vašem webu zobrazili jen jednu stránku a neklikali nikam dál. Obecně čím nižší, tím lépe.
  • Zdroje návštěvnosti. Ukazují, odkud na váš web přichází nejvíce návštěvníků, které zdroje je třeba podpořit a které můžete naopak klidně pustit ze zřetele.
  • Navštěvovaný obsah. Podle toho, které stránky si návštěvníci webu nejčastěji prohlíželi, můžete usoudit, co je zajímá a jaké jsou trendy v poptávce. Pomoci vám mohou také vyhledávaná klíčová slova.

3. Monitorujte zmínky a ohlasy.

O vaší úspěšnosti svědčí i známost vašeho jména či značky. Proto se vyplatí sledovat, kolik lidí o vás mluví nebo píše. Máte-li firemní stránku na Facebooku, alespoň občas otevřete Přehledy, které najdete v panelu pro správu. Řeknou vám nejen, kolik máte fanoušků, ale především, jak jsou aktivní a jak reagují na váš obsah.

Kdo o vás píše na internetu, zjistíte prostřednictvím služeb, jako je například Mention. Stačí nastavit hesla, která má aplikace sledovat (typicky vaše jméno, značku, produkt, nebo název vaší konkurence). Upozornění obdržíte bezplatně přímo do vašeho e-mailu.

Pokud vydáváte newsletter či zasíláte zákazníkům nabídky e-mailem, vyplatí se to dělat pomocí specializovaného programu, který obsahuje detailní statistiky. Díky nim víte, jak váš seznam odběratelů roste, kdo váš e-mail otevřel a na který odkaz klikl, či kolik lidí naopak odhlásilo odběr.

Může být užitečné sledovat také počet vyplněných kontaktních formulářů a e-mailových či telefonických poptávek. E-maily na konci měsíce snadno spočítáte v doručené poště. U telefonu pomůže výpis hovorů, nebo stará dobrá metoda tužka – papír. Kdykoli zavolá potenciální zákazník, jednoduše si udělejte čárku…

4. Věnujte pozornost svým pocitům

Máte ze svého podnikání dobrý pocit? Emoce a dojmy nejsou až tak exaktně měřitelné, což ale nemá nic společného s jejich důležitostí. Spoustu informací vám vaše intuice sdělí dřív, než je měřicí nástroje stačí zachytit.

K vyhodnocení svých pocitů použijte desetibodovou škálu. Díky ní třeba zjistíte, že zatímco před půl rokem jste se ve svém podnikání cítili na trojku, teď už je to osmička. Měřítko je to, uznávám, subjektivní. Ale docela dobře srovnatelné.

A co vy? Vyhodnocujete pravidelně? Které nástroje používáte?

Foto: Jeffrey Beall

Autor: | 2016-12-11T15:15:53+00:00 1. 7. 2013|Kategorie: Strategie a plánování|Štítky: , |
Jsem marketingová čarodějnice, poradkyně a lektorka. Pomáhám majitelům firem a volnonožcům nastavit si podnikání podle vlastních představ. Používám k tomu dvě kouzla: psychologii a marketing.