Marketing pro extraverty

/Marketing pro extraverty

Někteří lidé jsou přirozeně společenští, vyhledávají sociální kontakty a mezi lidmi se cítí jako ryby ve vodě. Jiným je lépe o samotě. Jsou uzavření do sebe a netouží být středem pozornosti ani nezávazně konverzovat v tramvaji. Těm prvním se říká extraverti nebo též extroverti, druhým introverti.

Základní rozdíl spočívá v tom, jak oba typy zacházejí s energií. Extravert ji získává ze sociálních kontaktů. Nabíjí se mezi lidmi. Naproti tomu introverta pobyt ve společnosti vyčerpává. Na to, aby si „dobil baterky“ potřebuje trávit čas o samotě.

Navzdory rozšířené představě nemá toto rozdělení nic společného s tím, nakolik jste stydliví nebo společensky obratní. Každý introvert není nutně morous, podobně jako každý extravert není automaticky lev salónů.

Introverze a extraverze nejsou vzájemně se vylučující protiklady, ale spíš dva póly jedné škály. Většina lidí není úplně vyhraněná. Ale pravděpodobně u sebe budete pozorovat příklon k jednomu pólu.

Je lepší být introvert nebo extravert?

Obecně se má za to, že současný svět je spíše přizpůsoben extravertům. Mezi freelancery si ale poslední dobou spíš všímám druhého extrému: všichni se považují za introverty. Přičítám to třem věcem.

  • Vysoké procento lidí na volné noze se věnuje profesím, které jsou založené na samostatné práci z domova.
  • Je snazší se označit za introverta, který o společenské kontakty nestojí, než si přiznat, že jsem společensky neobratný extravert.
  • Být introvert je v současné době cool. O tom, jak být introvertem v jinak extravertním světě, se píší články, studie i celé knihy. To, co mi na dotaz „marketing pro extraverty“ vrátil Google, mluví za vše…

marketing pro extroverty

 

Abyste zjistili, jak to máte konkrétně vy, sledujte, jak vám je po kontaktu s větším množstvím lidí. Když se vrátíte z oslavy, odborné konference nebo ze supermarketu – cítíte se spíš nabití nebo úplně vyčerpaní? Nebo to máte v každém kontextu jinak?

Pokud jste blíže k extravertnímu pólu, samostatné podnikání na volné noze vám může přinášet celou řadu výzev, jako je pocit samoty, nuda, či nedostatek podnětů. Nebo si mezi introvertními kolegy z oboru, kteří si svůj osamělý život docela užívají, můžete připadat nepatřičně.

Nemá smysl předstírat, že jste něco, co nejste. Místo toho si nastavte život i podnikání tak, aby to vyhovovalo vaší skutečné povaze. Jako extrovert každopádně potřebujete daleko víc vnějších stimulů a sociálního kontaktu než vaši introvertní kolegové. Jak si je opatřit? Vyzkoušejte některé z následujících tipů.

1. Pracujte osobně s klienty.

Přestat se potkávat se zákazníky v modelu jeden na jednoho a místo toho rozjet třeba on-line kurz je skvělá rada. Ovšem pro introverty. Extrovertům dává naopak smysl stavět svůj obchodní model na přímém kontaktu se zákazníky. Ať už se jedná o poradenství, koučování, masáže, líčení nebo třeba osobní prodej.

Co dělat v případě, že vaše práce osobní kontakt se zákazníky přímo nevyžaduje? Když třeba působíte jako copywriter, grafik, ilustrátor, účetní nebo tvůrce webů? Zaveďte si jako součást svého pracovního postupu osobní úvodní schůzku. Začněte o své práci pravidelně školit nebo přednášet. Nebo své stálé klienty občas vytáhněte na pivo.

2. Udržujte vztahy mimo byznys.

Když vás práce baví, můžete mít tendenci si jí vyplnit celý kalendář. Tím pádem nezbývá čas na koníčky, přátele a rodinu. To je ale poměrně rychlá cesta do pekel. Přesněji řečeno k vyhoření. Vaše zásoby energie se postupně vyčerpají. Trpět tím budete v první řadě vy, a ve druhé řadě vaše práce, které jste na začátku dali přednost.

Pracovat na volné noze 16 hodin denně není hrdinství, ale špatný time management. Proto si udělejte čas na lidi, se kterými je vám dobře. Věnujte se svým koníčkům, choďte na kurzy a zapojte se do aktivit, které jste dávno chtěli vyzkoušet.

3. Zapojte se do mastermind skupiny.

Mastermind skupina je série pravidelných řízených setkání v malé uzavřené skupině s podobným cílem nebo zaměřením, postavená na sdílení, podpoře a spolupráci. Tak ji alespoň definuje ve svém článku Pavel Ovesný.

Skupina vám může poskytnout zpětnou vazbu i vás motivovat k dokončení dlouho odkládaného úkolu. Můžete v ní sdílet zkušenosti i získávat inspiraci. Mastermind skupina má většinou stálé složení a poměrně pevná pravidla. Zapátrejte ve svém okolí, určitě pro sebe nějaký vhodný mastermind najdete. Nebo si založte vlastní. Já sama jsem byla součástí podobné skupiny čtyři roky a můžu jen doporučit.

4. Choďte pracovat ven.

K naplnění potřeby sociálního kontaktu často stačí vnímat lidi kolem sebe. Pokud vás samota a ticho prázdného pokoje či kanceláře ubíjí, vyrazte alespoň na jeden den v týdnu nebo pár hodin v měsíci pracovat jinam. Například do některého z četných coworkingových center, nebo třeba do kavárny.

5. Využívejte sociální sítě.

Nemáte-li možnost vyrazit do společnosti off-line, váš „absťák po lidech“ se dá krátkodobě vyřešit i on-line. Ale pozor – bezmyšlenkovité brouzdání po timeline na Facebooku vám nepomůže. Spíše se dočtete věci, které vás uvrhnout do ještě hlubšího splínu.

Místo toho si najděte skupinu lidí, kteří s vámi sdílejí zájmy, obor podnikání nebo hodnoty. Takové skupiny mají ideálně jen několik desítek či stovek členů, takže nabízejí dostatek prostoru pro smysluplnou konverzaci. Hledejte je na Facebooku, na LinkedIn nebo zájmově či oborově zaměřených webových stránkách.

6. Nekažte si náladu networkingem.

Ano, čtete správně. Networkingy jsou samozřejmě dobrá příležitost, jak se potkávat s lidmi. Ale pro extraverty mohou představovat stejnou výzvu jako pro introverty.

Co funguje?

  • Respektujte svůj chronotyp. Jsem pozdní medvěd. V sedm ráno ze sebe dostanu maximálně pozdrav, souvislou větu těžko. Přesto jsem se v životě donutila absolvovat několik business snídaní. Kromě únavy z brzkého vstávání mi nepřinesly vůbec nic. Dává smysl chodit jen na taková setkání, která se konají v době, kdy jste při smyslech. V mém případě to je odpoledne a večer.
  • Nepitchujte. Cílem networkingu není udělat byznys, ani získat co nejvíc obchodních kontaktů. Neklaďte na sebe nesmyslné nároky. Když už se rozhodnete na nějaký networking vyrazit, jděte tam s cílem si ten čas užít, případně poznat pár nových lidí. Má to být zábava, ne zbytečný stres.
  • Naučte se ptát. Nejlepší způsob, jak rozproudit konverzaci, je zajímat se o druhé lidi. Než někam vyrazíte, připravte si pár otevřených otázek. Takových, na které se nedá odpovědět jen ano nebo ne, a které inspirují vašeho konverzačního partnera k zamyšlení. Třeba: Jaký je nejzajímavější projekt, na kterém právě pracujete? Co vás baví na vaší práci? Jaká kniha, článek nebo film vás v poslední době nejvíc oslovil/a?

A co vy – považujete se za introverta nebo extraverta?

Foto Jens Johnsson, Unsplash

Autor: | 2018-05-18T23:25:04+00:00 2. 1. 2018|Kategorie: Autentický marketing|Štítky: , , , , , |
Jsem marketingová čarodějnice, poradkyně a lektorka. Pomáhám majitelům firem a volnonožcům nastavit si podnikání podle vlastních představ. Používám k tomu dvě kouzla: psychologii a marketing.

4 komentáře

  1. Helena Stará 22.02.2018 v 15:32

    Já nevím co jsem. Asi se to u mě střídá . Například obvolávat klienty mi dělalo vždycky velký problém. Ale práce v mém obchodě mě baví. Se zákazníky vykecávám. A když jedu za zakazníkem kvůli zakázce, jsem v pohodě.Přitom i dlouho mi trvalo než jsem si začala dávat jméno na reklamní letáky, ať šlo o obchod nebo o službu. Bylo mi to takový trapný. Teď už mi to trapný není, ale trvalo to…. Asi můžu jen osobní kontakt, a s lidmi kteří chtějí. Neumím moc přesvědčovat, i když je to asi v podnikání chyba.

    • Magdalena Čevelová 22.02.2018 v 16:41

      Díky za komentář. Já myslím, že přesvědčování se dost přeceňuje.:-) Jinak introverze a extraverze je opravdu hlavně o tom, co vás nabíjí. Když to telefonáty nejsou, zatímco osobní kontakt ano, je to úplně ok. Dává smysl zkoumat, co vám konkrétně vyhovuje. Víc o tomhle tématu píšu tady: https://www.cevelova.cz/budte-podnikani-sami-sebou/

  2. Meow 07.01.2018 v 23:51

    Já jsem 100% introvert. Kvůli tomu jsem zanechala freelancování. Schůzky, telefonování, skypování mě dostávaly na samé dno mé psychiky. Články úspěšných markeťáků, kteří radí networking, semináře, různé setkávání, schůzky apod. jako gró podnikání, a že bez toho nelze uspět; brala jsem to jako osobní prohru, že tohoto nejsem schopna. Čím více jsem se dostávala mimo svou zónu a čím více jsem se snažila nebýt sama sebou, tím více to bylo horší.

    • Magdalena Čevelová 08.01.2018 v 12:33

      Díky moc za komentář! Tak to mě mrzí. Právě to jsem tím článkem chtěla říct – že každý jsme jiný a co vyhovuje jednomu, nemusí být vhodná cesta pro druhého. Já jsem zjevně extrovert, když se zavřu doma bez lidí, velmi rychle mi to nedělá dobře. Je to fakt o tom si to nastavit, jak potřebujete.

Komentáře nejsou povoleny.