Poznejte svůj chronotyp

/Poznejte svůj chronotyp

Občas se mě někdo ptá, jestli může přijít na konzultaci v osm ráno. Odpovídám, že ne, protože na plnou mentální kapacitu se dostávám až kolem desáté. Od té doby, co jsem si přečetla knihu amerického lékaře Michaela Breuse  The Power of When, totiž vím, že biorytmy nejsou výmluva, ale vědecky prokázaný fakt.

Doktor Breus na základě odborných studií a zkušeností se stovkami pacientů tvrdí, že každý člověk má v sobě biologické hodiny, které jsou geneticky dané a víceméně se nedají „přeučit“. Zatímco někomu vyhovuje vstávat brzo ráno, jiní zažívají vrchol aktivity až večer či pozdě odpoledne.

Lidové rozdělení na „skřivánky“ a „sovy“ nestačí. Kromě ranní či večerní preference hraje roli ještě druhý faktor, kterým je potřeba spánku (sleep drive). Ta je rovněž geneticky daná a určuje, jak moc a jak hluboce potřebujete spát.

Na základě kombinace denního rytmu a sleep drive doktor Breus popsal čtyři typy lidí, tzv. chronotypy, které se od sebe liší jednak potřebou spánku, jednak povahou. Pojmenoval je podle savců, kteří jsou lidem bližší než ptáci. Navíc hledal takové, kteří skutečně reprezentují čtyři kategorie.

Delfín

Na delfínech je zajímavé, že vlastně nikdy nespí pořádně, ale jen na půl mozku. Druhá polovina neustále hlídá, jestli kolem nepluje žralok nebo nějaké jiné nebezpečí. Delfíni jsou chronotyp, který nejčastěji trpí insomnií nebo jinými poruchami spánku. Vrchol aktivity mívají pozdě večer a v noci. Jsou inteligentní, neurotičtí a mají nízký sleep drive a sklony k perfekcionismu. V populaci je jich zhruba 10 %.

Lev

Skuteční lvi jsou ranní lovci na vrcholu potravního řetězce. Tato kategorie zahrnuje 15–20 % optimistických ranních typů se střední potřebou spánku. Jsou orientovaní na cíl, motivovaní a nároční k sobě i k druhým. Nejproduktivnější jsou ráno, takže když ostatní dorazí do práce, už toho mají spoustu hotovo. Odpoledne už jsou unavení a snadno usínají. Často jsou úspěšnými podnikateli a manažery. Možná proto se ranní vstávání v populárních článcích nezřídka uvádí jako recept na úspěch…

Medvěd

Medvědi jsou nejaktivnější za denního světla, takže se budí se svítáním a usínají se soumrakem. Jsou to zábavní a otevření lidé s vysokou potřebou spánku. Mají rádi komfort, dobré jídlo i společnost. Nejaktivnější jsou dopoledne a brzy odpoledne. K tomuto chronotypu patří podle odhadů kolem 50 % populace. Takže být Medvěd je docela výhodné. Firmy i instituce mívají pracovní dobu přizpůsobenou medvědímu rytmu.

Vlk

Vlci v přírodě vyrážejí na lov v noci. Tato skupina zahrnuje kreativní extraverty se střední potřebou spánku. Bývají emocionální a náladoví, ale také spontánní a odvážní. Rádi zkouší nové věci, mají spoustu inovativních nápadů a vyšší ochotu riskovat. Je jich 15-20 %, podobně jako lvů. Mají problém se vzbudit před 9. ráno, ale kolem půlnoci se ještě necítí unavení. Nejlépe jim to myslí odpoledne a večer, takže jsou nejvíc „mimo“ oficiální pracovní dobu.

Načasování je všechno

Chronotypy jsou dané biologicky, takže se s nimi nevyplatí bojovat. Lepší varianta je využít je k optimálnímu plánování. Díky pochopení svého chronotypu můžete podstatně zvýšit produktivitu, koncentraci i pohodu při práci. Správné načasování vám může pomoci i zhubnout, zlepšit kvalitu spánku nebo zvýšit úspěšnost jednání s potenciálními klienty.

Jste-li na volné noze, vaše možnost přizpůsobit si program svému biorytmu je mnohem větší, než pokud chodíte pravidelně do zaměstnání.

Váš chronotyp vám pomůže zjistit stručný kvíz. Najdete ho v knize nebo na webu. Je v angličtině, ve webové verzi je na konci potřeba zadat e-mail.

Jako každá typologie, i chronotypy popisují určité hlavní tendence. Ale i v jejich rámci existuje určitá škála. „Někteří Medvědi se budí dříve než jiní. Ale to z nich ještě nedělá Lvy,“ píše doktor Breus.

Chronotypy v marketingu

Marketing v principu zahrnuje dva typy činností. První zapojují logiku, počítání a exaktní myšlení, proto vyžadují soustředění a vědomou pozornost. Patří sem plánování, strategie, tvorba marketingových rozpočtů, vyřizování objednávek nebo fakturace.

Tyhle věci si dává smysl plánovat na chvíle optimální bdělosti a nejvyšší mentální kapacity. Což pro jednotlivé chronotypy znamená:

  • Delfín: 10.00 – 12.00, 16.00-18.00
  • Lev: 6.15-7.00, 10.00-12.00
  • Medvěd: 9.00-12.00, 13.00-14.30
  • Vlk: 14.00-18.00

Do druhé skupiny patří práce kreativní a tvořivé. Třeba psaní článků na blog, příprava příspěvků pro sociální média, tvorba sloganů a popisků nebo výběr vizuálů a fotografií.

Kreativním nápadům se paradoxně nejlépe daří ve chvíli, kdy jsme unavení, ospalí nebo myslíme na něco jiného. Proto nás ty nejlepší věci napadají pod sprchou, na záchodě nebo při venčení psa.

Nejlepší časy pro brainstorming jsou:

  • Delfín: 5.00–8.00, 14.00–16.00
  • Lev: 13.00-17.00
  • Medvěd: 6.00-8.00, 20.00-22.00
  • Vlk: 7.00-9.00, 22.00-1.00

Našli jste se v některém chronotypu? Jak ho ve své práci využíváte?

 

Foto Ales Krivec,  Unsplash

Autor: | 2017-10-10T12:27:36+00:00 28. 9. 2017|Kategorie: Psychologie podnikání|Štítky: , , , |

Jsem marketingová čarodějnice, poradkyně a lektorka. Pomáhám majitelům firem a volnonožcům nastavit si podnikání podle vlastních představ. Používám k tomu dvě kouzla: psychologii a marketing.

2 komentáře

  1. Zdenička 30.10.2017 v 13:49 - Odpovědět

    Milá Madlo

    jsem jasný medvěd takže jako volnonožec pracuji od 9-14,30 pak po mě prosím nic nechtěj, někdy i vypínám telefon protože mám zavřeno, nejlepší nápady dostávám před spaním a po probuzení mám v nočním stolku notýsek, protože jinak je zapomenu ale tyto nápady fungují dokonale,
    takže potom se mohu někdy během dne flákat, protože jak udělat práci mám vymyšleno,
    někdy vymyslím i kdoi ji uděá, skvělé hezký den Zdenička

Napsat komentář