Říkáte si, že by bylo skvělé mít vlastní e-shop, ale zatím váháte? Založení a vedení e-shopu je čím dál tím snazší, hlavně pro ty, kteří mají chuť se do toho opravdu pustit. Přesto kolem e-shopů panuje celá řada mýtů, které stojí za to uvést na pravou míru. CEO Shoptetu Miroslav Uďan uvádí na pravou míru hned 7 z nich.

1. Česko je e-shopová velmoc

V Česku v současnosti opravdu funguje přes 38 000 e-shopů. Většina z nich však stagnuje nebo se sotva drží. Navíc je tu stále prostor si ukrojit z koláče českých tržeb, protože podíl e-commerce je v České republice pouze 8 %. Stačí tak jen přilákat správné zákazníky od konkurence nebo z off-line prostředí.

2. Musím být IT specialistou

Dávno jsou pryč doby, kdy byl e-shop něco speciálního, co si obyčejný člověk nemohl dovolit. Teď si ho může založit každý, prostředí je většinou natolik uživatelský přívětivé, že se ho i bez technických znalostí naučíte ovládat.

V případě, že využijete open source šablon, budete si muset najmout programátora aspoň na začátku. Pokud si vyberete pronájem, máte e-shop prakticky hned.

3. E-shop stojí hodně peněz

Založit e-shop není primárně otázkou financí, ale spíš odhodlanosti začít a vytrvat. Můžete ho mít zdarma, případně platit nějaký měsíční paušál podle svých možností. Ušetřené peníze pak investujete do budování značky a online marketingu.

4. Potřebuji skladovací prostory

Ne každý si může v začátku podnikání dovolit skladovací prostory. V takovém případě není třeba házet flintu do žita, protože v posledních letech se u nás objevil takzvaný dropshipping.

Při dropshippingu majitel e-shopu nabízí zboží velkoobchodníka nebo výrobce, ale nemá je fyzicky u sebe. Pokud si zákazník něco objedná, odesílá objednávku přímo velkoobchod či výrobce. Majiteli e-shopu tak odpadají náklady, spojené s nevyužitou pracovní silou nebo se skladovacími prostory, které by jinak musel platit.

5. Nasadím nejnižší ceny a VŠICHNI u mě budou nakupovat

Ještě než se pustíte do provozování, zamyslete se, co je vaší konkurenční výhodou. Čím si vás zákazník zapamatuje. A nechtějte být nejlepší jen cenou, to už dávno neplatí. Lidé už si hledají pravidelného, zkušeného a spolehlivého dodavatele, kam se rádi vracejí.

Nabídněte nejrychlejší dopravu, pokud jste schopni ji dodržet. Komu se vyplatí, nabízí některé služby zdarma. Stále taky fungují kamenné prodejny nebo jakákoli možnost vyzvednout si produkt osobně.

Velmi častou chybou e-shopařů je, že chtějí prodávat všem. Proto si přesně definujte, kdo je vaším typickým zákazníkem. Pro někoho to bude 16letý teenager, který ve volném čase sleduje Youtubery, pro jiného zase 40letý muž, zaměstnaný v bance, jenž po práci rád tráví čas s rodinou. Čím konkrétněji si zákazníka představíte, tím líp ho budete moci oslovit.

6. Výdělky se od začátku pohrnou

Stále ještě se objevuje mýtus, že e-shopař rovná se hodně peněz za malé úsilí. To neplatí a určitě ne při samotném rozjezdu.

Taky se stává, že si někdo otevře e-shop na konci léta s tím, že na Vánoce bude zavalen hromadou objednávek, bude zklamaný. Dobře rozjetý internetový obchod začne být výdělečný asi po roce od spuštění, do té doby je třeba peníze investovat do kvalitního marketingu a rozvoje e-shopu.

Spoustu lidí tato skutečnost odradí a po několika měsících obchod ze strachu raději zavřou, jde však o zcela běžný průběh, takže se není čeho obávat, stačí vydržet.

7. Zakládám jen “obyčejný obchod”, nepotřebuji vlastní identitu

Pod pojmem značka si můžete představit různé věci: je to pocit, který si zákazník vybaví, když uslyší jméno vaší firmy, může to být logo, idea vašeho podniku. Jsou to taky lidé, kteří značku tvoří. Zamyslete se nad tím, jak chcete, aby lidé vaši firmu vnímali. Mrkněte taky na svou konkurenci, jakou barvu loga a stránek používají, jak mluví k zákazníkům. Jak se mezi nimi odlišíte vy?

Rozhodně uvažujte nad tím, kam se chcete s obchodem posunout v příštích dvou, tří, pěti letech. Jak byste chtěli, aby vypadal? Sedněte si a nakreslete si tu budoucnost. Svůj cíl pak uvidíte reálněji a budete mít kam mířit.

Rozhodně si sepište, jaké potřeby vaše produkty pomáhají zákazníkům řešit. Když nabízíte lampy, neprodávejte produkt, prodávejte světlo na večerní pohodu s knížkou, nebo pocit bezpečí pro děti do jejich pokoje. E-shopy neprodávají zboží, prodávají řešení pro lidské potřeby, takže se vždy ptejte, čím ta daná věc mému zákazníkovi pomůže.

A co na závěr? Snad jenom jedno: máte chuť založit e-shop? Jděte do toho NAPLNO.

 

Photo Paige Cody Unsplash