4 cesty, jak zdolat blogerský zásek

/4 cesty, jak zdolat blogerský zásek

„Měla bych zase napsat článek na blog. Tři měsíce už jsem nic nenapsala. Ještě skočím na poštu, utřu prach, vyžehlím, oloupu brambory, pořeším maily, udělám si manikúru a hned se do toho pustím …“ Taky se snažíte blogovat a tahle litanie vám zní povědomě? Vítejte v klubu.

Psaní blogu má řadu nesporných výhod. Pomůže vám zaujmout čtenáře, získat zákazníky, podpořit značku i budovat reputaci.

Přesto je v Česku kvalitních profesních blogů s pravidelně přidávanými příspěvky poměrně málo. Protože začít je těžké. A vydržet ještě těžší.

Jsou lidé, kteří blogují docela přirozeně. Nemohou jinak. Zdroj inspirace nevysychá a písmenka se sama sypou na papír nebo do klávesnice. Ale konec pohádky. Pro většinu normálních smrtelníků je psaní blogu spíš boj. Boj se sebou, s prokrastinací i s neustále se vracejícími pocity viny a frustrace.

Co s tím?

Předně si zkuste uvědomit, kde přesně se v celém procesu sekáte. Je pro vás těžké s blogováním vůbec začít? Nemůžete se ke psaní dokopat? Nenapadají vás vhodná témata? Zíráte na prázdnou stránku a … nic? Nebo vám už od základní školy dělá potíže sesmolit souvislý text?

Podle toho, co vás trápí, vyzkoušejte jednu z následujících možností:

1. Vytvořte si návyk.

Pokud máte k blogování všechny předpoklady, jen ne a ne se donutit, zkuste si z psaní článků vytvořit rituál. Určete si pevný den v měsíci, kdy se budete psaní věnovat, a zaznamenejte si ho do kalendáře nebo do To Do listu.

Na svůj web napište veřejný slib, že každý měsíc vyjde alespoň jeden nový článek. Využívejte nástroje, jako je 750 slov, které vás podpoří v pravidelném psaní.

Založte si podpůrnou skupinu stejně založených lidí a vzájemně se hecujte ke psaní. Za každý článek se odměňujte. Zkrátka dělejte cokoli, co vám pomůže nahodit a udržet rutinu.

2. Najděte si obsahový rámec.

Samotné psaní by vám šlo, ale trápí vás témata? V tomhle případě pomáhá vytvořit si strukturu, které se budete držet, a další příspěvky psát jako seriál.

Taková kostra se dá najít v každém oboru. Popisujte základní prvky (tarotová karta týdne, textilní materiály), nechte se vést ročním obdobím (rok na zahradě, kolo roku v podnikání), nebo si všímejte častých chyb (rozšířené gramatické omyly, prohřešky proti zákoníku práce).

Použijte citát, vysvětlete odborný pojem, nebo představte svého zákazníka. Když už vám vážně dochází inspirace, požádejte své čtenáře, aby vám posílali otázky. Než něco pošlou, poohlédněte se po vhodných otázkách k zodpovězení v komentářích jiných blogů nebo v internetových diskusích.

3. Změňte formát. Když vám dělá potíže vyjádřit se psaným slovem, zkuste to jinak. Natočte video nebo audionahrávku. Udělejte rozhovor s někým z oboru. Pište básně jako Hiro Boga, nebo je překládejte jako Sylva Ficová.

Pracujte s citáty nebo výkřiky, jako Danielle La Porte , kombinujte text s obrazem jako Theresa Reed, nebo blogujte fotkami jako Jan Tichý. Cokoli vás aspoň trochu baví a cokoli vám jde.

4. Nechte toho. Pokud jste vyzkoušeli všechny shora uvedené postupy a váš blog je pro vás nadále zdrojem utrpení, pak je skutečně lepší ho zrušit a zapomenout.

Udělejte (nebo si nechte udělat) hezký prezentační web a představte na něm své služby. Aktuality zveřejňujte na Facebooku nebo jiných sociálních sítích. A když už z vás občas vypadne článek, nabídněte ho na jiný blog jako guest post.

Ušetřený čas a energii věnujte marketingovým aktivitám, pro které máte předpoklady a které vám jdou lépe od ruky. Vsaďte třeba na osobní jednání s klienty, telefon nebo networking.

Chápu argumenty, které říkají, že obsah je třeba tvořit primárně ve vlastních médiích. Což sociální sítě ani cizí blogy nejsou. Ale podle mě je lepší dělat alespoň něco v médiích, které vlastní někdo jiný, než nedělat vůbec nic. Nebo se trápit nad zjevně nefunkční strategií.

Jakou zkušenost s blogováním máte vy? A co vám pomáhá?

Foto: Jan Tichý

Autor: | 2018-06-19T13:37:25+00:00 16. 4. 2014|Kategorie: Marketing bez reklamy|Štítky: , , , |
Jsem marketingová čarodějnice, poradkyně a lektorka. Pomáhám majitelům firem a volnonožcům nastavit si podnikání podle vlastních představ. Používám k tomu dvě kouzla: psychologii a marketing.

7 komentářů

  1. Karolína Šrahůlková 06.05.2014 v 11:32

    Já třeba musím napsat až 4 články týdne. Potřebuji to k práci. A nemám problém, protože mě blogování velmi baví. Je dobré si zvolit imaginární termín, který prostě člověk musí dodržovat. To člověka donutí článek na blog napsat.

  2. Martin 18.04.2014 v 12:43

    Já vám nevím, bloguji už roky a myslím, že článek měsíčně je poněkud málo. Taky si myslím, že blog nemá takový vliv na osobní brand jak se mnoho lidí domnívá…

    Pokud vás někdo nezná, tak rozhodně nebude pročítat váš blog, ale bude chtít vidět klasickou internetovou prezentaci o 5ti stranách, kterou prokliká za 2 minuty.

    • Magdalena Čevelová 18.04.2014 v 14:30

      Souhlasím. Když jich zvládáte psát víc, je to samozřejmě lepší. Ale pro většinu majitelů nemarketingových byznysů je to frekvence, kterou jsou schopni zvládnout. S budováním osobního brandu prostřednictvím blogu mám naopak velmi dobrou zkušenost, klientskou i vlastní.

      Osobně čtu raději blogy než 5stránkové prezentace. A právě články z blogu jsou nejčastějšími vstupními stránkami na můj web. U Vás to tak není?

    • Pavel Ungr 22.04.2014 v 21:06

      Já vám nevím. Mě to přijde, že blog by měl člověk psát kdykoliv se mu chce a kdykoliv se mu nechce se na to vykašlat. Tak to dělám roky už já a díky tomu je můj blog velkým zdrojem mé návštěvnosti i podpory značky.

      • Magdalena Čevelová 23.04.2014 v 10:31

        Tak to Vám, Pavle, upřímně závidím. Já bych takhle napsala tak čtyři články do roka 🙂

  3. Katka 17.04.2014 v 14:00

    Díky za velmi zajímavé odkazy na blogy…

Komentáře nejsou povoleny.