Nějakou formu webové prezentace využívá naprostá většina firem. Když je web zdravý, prodává, láká nové zákazníky a vůbec dobře plní marketingové cíle. Jenže spousta webů se nějak ne a ne vyhrabat z dětských nemocí. Ty naštěstí nejsou nakažlivé a dají se poměrně snadno rozpoznat i vyléčit. Jako třeba tyhle tři.

1. Dobře utajená navigace

Firemní webové stránky většinou vznikají proto, aby na nich uživatelé snadno našli, co potřebují. Na některých webech je to ale vpravdě detektivní práce. Podíváte se na jednu stránku webu, na druhou, na třetí… a pořád nemáte tušení, co tahle firma vlastně nabízí. Jen nenápadné a mnohdy matoucí indicie prozrazují, kudy se vydat.

Příznaky: Menu s nesrozumitelnými položkami. Kusy textu, které se tváří jako odkazy, ale nedá se na ně kliknout. Text barevně těžko rozlišitelný od podkladu. Kontakt zanořený ve čtvrté úrovni menu. Ikona košíku důmyslně skrytá mezi fotky. Důležité informace hluboko pod foldem. Většinou tomu chybí už jen sněžení a zvuky džungle. A někdy ani to ne.

Léčba: Testujte. Posaďte běžného uživatele (může to být váš zákazník nebo kamarád) před počítač, otevřete své webové stránky a dejte mu jednoduchý úkol. Třeba zjistit sobotní otvírací dobu, rozměry konkrétního produktu nebo cenu poštovného. Výsledky vás možná překvapí. Strukturu a ovládací prvky webu upravte tak, aby se snadno používaly.

2. Stránky přes kopírák

Vytvářet zajímavý obsah na webu je minimálně zpočátku těžké. A tak spousta malých firem sáhne po jednodušším řešení – proč nepoužít něco, co už někdo napsal, vymyslel, nebo vyfotil? Někdo volí přímo metodu ctrl+c, ctrl+v, jiný se inspiruje myšlenkou nebo nápadem, nebo odstavec zkompiluje z několika zdrojů po větách. I konkurenční weby tak nakonec splynou v bezvýznamnou šeď.

Příznaky: Do vyhledávače zadáte frázi – a ve výsledcích vyjede 358 dalších webů, kde se vyskytuje v přesně stejném znění. U jednoho typu zboží je na všech e-shopech stejný popisek. Navíc doplněný jednou a tou samou fotkou.

Léčba: Buďte originální. Pište vlastní texty, najměte si profesionálního copywritera, nebo zapojte šikovného kolegu. Pokud už na webu nějaký zkopírovaný obsah máte, postupně ho začněte nahrazovat vlastním. V e-shopu nepoužívejte stejné texty, jaké má váš dodavatel. Namísto anonymních záběrů z fotobanky si nechte vytvořit autentické fotografie vlastního týmu, výrobků, akcí či provozovny. Nebo vsaďte na autorské ilustrace.

3. Web jako sarkofág

Řada firem si nechává udělat web od profesionálů. To je určitě chvályhodná myšlenka. Pro některé podnikatele tím ale práce končí. Nenaučí se na web přidávat novinky a aktuality, nemají představu o tom, jaký obsah přidávat, ani si k tomu nevytvoří návyk.

Příznaky: Webové stránky zůstanou doslova zakonzervované ve chvíli zrodu nebo krátce po něm. Nic se nemění ani nepřibývá. Vypadá to, že firma moc nežije. A ani uživatelé nemají důvod se na takový web vracet. V těch nejsmutnějších případech je na home page jen jediná novinka: Právě jsme spustili nové webové stránky…

Léčba: Tady funguje jenom prevence. Pořiďte si web, který dokážete ovládat (osobně můžu doporučit redakční systém WordPress). Ještě před webem si vytvořte nebo nechte vytvořit strategii obsahu. Poskytne vám vodítko, co publikovat, jak často a jakým způsobem. A pak přidávejte obsah. Pravidelně a po malých dávkách…

S jakými neduhy firemních webů jste se už potkali vy?