Tři časté nemoci firemních webů a jak na ně

/Tři časté nemoci firemních webů a jak na ně

Nějakou formu webové prezentace využívá naprostá většina firem. Když je web zdravý, prodává, láká nové zákazníky a vůbec dobře plní marketingové cíle. Jenže spousta webů se nějak ne a ne vyhrabat z dětských nemocí. Ty naštěstí nejsou nakažlivé a dají se poměrně snadno rozpoznat i vyléčit. Jako třeba tyhle tři.

1. Dobře utajená navigace

Firemní webové stránky většinou vznikají proto, aby na nich uživatelé snadno našli, co potřebují. Na některých webech je to ale vpravdě detektivní práce. Podíváte se na jednu stránku webu, na druhou, na třetí… a pořád nemáte tušení, co tahle firma vlastně nabízí. Jen nenápadné a mnohdy matoucí indicie prozrazují, kudy se vydat.

Příznaky: Menu s nesrozumitelnými položkami. Kusy textu, které se tváří jako odkazy, ale nedá se na ně kliknout. Text barevně těžko rozlišitelný od podkladu. Kontakt zanořený ve čtvrté úrovni menu. Ikona košíku důmyslně skrytá mezi fotky. Důležité informace hluboko pod foldem. Většinou tomu chybí už jen sněžení a zvuky džungle. A někdy ani to ne.

Léčba: Testujte. Posaďte běžného uživatele (může to být váš zákazník nebo kamarád) před počítač, otevřete své webové stránky a dejte mu jednoduchý úkol. Třeba zjistit sobotní otvírací dobu, rozměry konkrétního produktu nebo cenu poštovného. Výsledky vás možná překvapí. Strukturu a ovládací prvky webu upravte tak, aby se snadno používaly.

2. Stránky přes kopírák

Vytvářet zajímavý obsah na webu je minimálně zpočátku těžké. A tak spousta malých firem sáhne po jednodušším řešení – proč nepoužít něco, co už někdo napsal, vymyslel, nebo vyfotil? Někdo volí přímo metodu ctrl+c, ctrl+v, jiný se inspiruje myšlenkou nebo nápadem, nebo odstavec zkompiluje z několika zdrojů po větách. I konkurenční weby tak nakonec splynou v bezvýznamnou šeď.

Příznaky: Do vyhledávače zadáte frázi – a ve výsledcích vyjede 358 dalších webů, kde se vyskytuje v přesně stejném znění. U jednoho typu zboží je na všech e-shopech stejný popisek. Navíc doplněný jednou a tou samou fotkou.

Léčba: Buďte originální. Pište vlastní texty, najměte si profesionálního copywritera, nebo zapojte šikovného kolegu. Pokud už na webu nějaký zkopírovaný obsah máte, postupně ho začněte nahrazovat vlastním. V e-shopu nepoužívejte stejné texty, jaké má váš dodavatel. Namísto anonymních záběrů z fotobanky si nechte vytvořit autentické fotografie vlastního týmu, výrobků, akcí či provozovny. Nebo vsaďte na autorské ilustrace.

3. Web jako sarkofág

Řada firem si nechává udělat web od profesionálů. To je určitě chvályhodná myšlenka. Pro některé podnikatele tím ale práce končí. Nenaučí se na web přidávat novinky a aktuality, nemají představu o tom, jaký obsah přidávat, ani si k tomu nevytvoří návyk.

Příznaky: Webové stránky zůstanou doslova zakonzervované ve chvíli zrodu nebo krátce po něm. Nic se nemění ani nepřibývá. Vypadá to, že firma moc nežije. A ani uživatelé nemají důvod se na takový web vracet. V těch nejsmutnějších případech je na home page jen jediná novinka: Právě jsme spustili nové webové stránky…

Léčba: Tady funguje jenom prevence. Pořiďte si web, který dokážete ovládat (osobně můžu doporučit redakční systém WordPress). Ještě před webem si vytvořte nebo nechte vytvořit strategii obsahu. Poskytne vám vodítko, co publikovat, jak často a jakým způsobem. A pak přidávejte obsah. Pravidelně a po malých dávkách…

S jakými neduhy firemních webů jste se už potkali vy?

Autor: |2017-07-12T16:36:50+00:001. 11. 2013|Kategorie: Marketing bez reklamy|Štítky: , , , , |
Jsem marketingová čarodějnice, poradkyně a lektorka. Pomáhám majitelům firem a volnonožcům nastavit si podnikání podle vlastních představ. Používám k tomu dvě kouzla: psychologii a marketing.

13 komentářů

  1. Zbyšek Nádeník 24.11.2013 v 15:14

    Když se na tyhle 3 nemoci podívám trochu z jiného úhlu, tak se díky nim dá také velmi dobře poznat, kdo je potenciální podvodník.

    Podvodník se na svém webu bude úmyslně schovávat. Neřekne, kdo je. Nedá si na web svoji fotku nebo foto svého týmu. Texty odněkud zkopíruje. Jde mu o jednorázové oškubání klienta a co největší anonymitu. Aby případně mohl vše rychle zavřít, a pod jiným jménem rozjet znovu.

    Ve své podstatě to z hlediska nejefektivnějšího dosažení cíle dělají velmi dobře. Morální (a právní) hledisko je něco jiného.

    Díky za článek.

    • Magdalena Čevelová 24.11.2013 v 21:56

      To je taky zajímavý pohled na věc. Díky moc za komentář!

  2. Adéla Obermajerová 08.11.2013 v 10:50

    Snad jsem si na toto všechno při tvorbě webu dala pozor. Souhlasím do puntíku. Od dvou webdeginérů jsem ovšem byla před WordPressem varována, že prý zas tak dobrý není. Nakonec jsem si pořídila Joomlu.. Neduh, který jsem na starém webu měla, byla právě ta „utajená navigace“ 🙂

    • Magdalena Čevelová 08.11.2013 v 21:44

      Díky moc za komentář! Řekla bych, že určitě. U redakčních systémů podle mě hodně záleží na tom, co Vám lépe vyhovuje a jaké podmínky má web splňovat.

  3. Vlastimil Ott 01.11.2013 v 22:31

    Já jsem sepsal 10 strašných chyb webových stránek do e-booku: . Možná by to bylo na další díl..

    • Magdalena Čevelová 03.11.2013 v 20:50

      Váš e-book je zajímavý, děkuji za odkaz! Dávala jsem ho do listopadového newsletteru.

  4. Miroslav Sázovský 01.11.2013 v 16:16

    Dobrá den,
    jako provozovatel jednoho portálu a aktivní uživatel několika webu postavených na wordpressu nesouhlasím s tvrzením Jiřího. Kdyby takhle přemýšlel Steve Jobs, tak by nikdy nevznikl iPhone.

    Nahrát fotku na FaceBook nebo Flickr je super a jednoduché. Ovšem pokud budu chtít získat zakázku nebo klienta, tak mu nebude stačit jen databáze obrázků, ale bude potřebovat personifikaci a vysvětlení, proč by měl udělat tohle a tamto. Klient by měl být vedený k nákupu, měl by vidět logo a mít možnost se přesvědčit, že komunikuje online s lidmi, kteří svému oboru rozumí.

    Vidím to jinak – současný podnikatelé mají pocit, že stačí jít na Živnostenský úřad a začít. Ale zapomínají na to, že lidé jsou na internetu a posuzují firmy podle jejich online prezentace.

    Vždy bude platit pravidlo, že lidé více věří tomu, co je napsané. Napsal jsem o tom krátký článek:

    • Magdalena Čevelová 11.11.2013 v 11:28

      Odpusťte, Váš komentář mi spadl do spamu. Díky moc za názor – ale nepřijde mi, že byste byli až tak v rozporu…?

  5. Jiří Pilař 01.11.2013 v 13:21

    Tedy stručně. Lépe než novinka na 10 řádků s perexem pro perex, vyšroubovanými větami apod. Což se stává často uživatelům, kteří dostanou obdobně snadnou nebo snadnější možnost k doplňování aktualit. Protože přesto, že řada takových řemeslníků nebo malých firem má spousty témat o kterých psát, ale při pohledu zevnitř je nevidí. Ovšem přirozeně se např.: Pochlubí fotkou nového právě dokončeného stolu na Instagramu. Ale jaké téma pro aktualitu nezaznamenávají nebo by je to odvedlo od toho co dělají aktuálně.

  6. Jiří Pilař 01.11.2013 v 13:15

    Souhlasím jen navrhuji: web živnostníka nebo i firmy se může obejít bez klasických novinek. WordPress je v pořádku, ale není to nástroj, který ten konkrétní uživatel používá, ale velmi pravděpodobně, když používá Facebook a má i svoji FB stránku, možná rád fotí a používá Flickr, třeba dokončí stůl a vyfotí ho na Instagram s krátkým komentem a radosti z posledního dokončeného díla.

    To jsou nástroje, které má takový správce k dipozici a užívá je nativně. Na mobilu nebo tabletu ve chvíli volna. Pokud, tedy chceme udržet web živý. A aktuální možná by stačilo integrovat sociální stream, který sdruží používané zdroje a utvoří z nich přirozený proud aktualizací. Jistě je možné sdílet takový obsah krkolomně EMBED do obsahu novinky z WordPressu, ale 🙁 Jistě, řešení může mít limity v možnostech formátování obsahu apod. Ale myslím, že lépe takový skutečně přirozený stream aktualizací, než jen aktualizace z WP (irelevantní jsou v tomto případě i ultra-jednoduché možnosti jako mailnutí postu nebo mobilní WPapp). Je to o tom, že k návštěvě této aplikace mezi desítkami dalších na Tabletu nebo Smartfounu nemáme důvod během odpočinku, kdežto sociální sítě nebo aplikace, které užíváme ke komunikaci či interakci s přáteli navštívíme pravděpodobněji.

    Bohužel pro WP je momentálně pouze několik komerčně zpracovaných a dost nešikovně vyřešených socialstreamů (programátoři programátorům nebo Geekové geekům, ale nikdo z pozorování uživatelů uživatelům) my se pokusíme o to poslední. My jsme, ale ve fázi, kdy něco takového budeme muset napsat a pak to a dáme k dipozici.

    • Magdalena Čevelová 01.11.2013 v 13:29

      Wow, Ty ses rozepsal 🙂
      Souhlasím, že funkci novinek může dobře plnit i stream ze sociální sítě. Nebo je lepší novinky na web nedávat vůbec…

      • Marcel Kupka 01.11.2013 v 17:39

        Vyskakujete mi na timeline díky Honzovi Bienovi, snad nevadí, když přidám komentář. Dětské nemoci – souhlas. Sociální sítě namísto obsahu (novinek) na webu – tam bych byl opatrný. Proč vytvářet obsah „někde jinde“, když pravidelně aktualizovaný obsah na domovském webu jednak vede k opakovaným návštěvám a jednak je docela fajn potravou pro vyhledávače? A když majitel sociální síť pošle do věčných lovišť, pošle tam i váš obsah a vy začínáte od píky.

        Neberte to jako „mentorování“, sám to nemám rád, když mi někdo (nota bene cizí) komentuje článek a nesouhlasí, berte to jako diskusní příspěvek;)

      • Magdalena Čevelová 03.11.2013 v 22:17

        Naopak, jsem ráda, že jste mi napsal svůj názor. Souhlasím, že pravidelně aktualizovaný obsah na webu je dobrý z více důvodů. Na druhou stranu – někomu lépe tvořit obsah, který se hodí na web, jinému spíše příspěvky na sociální sítě. Spíš klientům radím přizpůsobit strategii tomu, co člověku vyhovuje, a ne to lámat přes koleno.

Komentáře nejsou povoleny.