10 lekcí za 10 let podnikání

/10 lekcí za 10 let podnikání

Letos 20. října to bude právě deset let, co jsem opustila jistotu stálého zaměstnání a vydala se na volnou nohu. Ze začátku jsem pod značkou Leitmotiv pořádala festivaly, konference a firemní akce. Postupem času přibývalo poradenských a školicích zakázek, až v roce 2007 převážily úplně. Když se podívám zpátky, docela dost jsem se naučila. Tady je mých 10 lekcí.

1. Budovat značku

Fotka nahoře je z jedné z mých prvních produkčních akcí. Kamsi se přesouvám na lehokole (asi vstříc lepším zítřkům). A to, co mám hennou nakreslené na rameni, je moje tehdejší logo. Měla jsem ho všude – na vizitkách, prezentacích, na autě, na fakturách i na hlavičkových papírech. Konzistentní identita mi mockrát pomohla vyhrát výběrová řízení a získat lepší zakázky. Leitmotiv v roce 2008 vystřídala Marketingová kouzla. Ale jasné značky se držím pořád.

2. Nešetřit na technice

„Cože?!?“ To byla nejspíš nejčastější věta, kterou jsem v prvním roce slyšela od svých klientů. Můj letitý mobil měl špatný mikrofon, takže se konverzace ztrácela v šumu. Pravidelně zálohovat jsem se naučila až ve chvíli, kdy mě náhle zesnulý harddisk připravil o data. A hodiny a hodiny času jsem strávila ručním děláním věcí, na které dávno existuje aplikace. Třeba vystavováním faktur, rozesíláním hromadných e-mailů nebo vyhodnocováním dotazníků.

3. Zúžit záběr

Na začátku podnikání jsem nadšeně dělala cokoli, co aspoň trochu odpovídalo mé kvalifikaci. Psaní článků tak střídala organizace školení, office management, pořádání večírků a koučování. Do toho jsem si ještě střihla hudební dramaturgii restaurace, dva festivaly a stěhování firmy na klíč. Byl to zmatek. Tak jsem postupně začala ubírat. S překvapivým výsledkem – každá opuštěná oblast znamenala skokový nárůst obratu i počtu zakázek.

4. Najmout si odborníka

Jedna z mých prvních investic směřovala do webových stránek. Ty první byly modro-žluté, jako bych už tenkrát tušila něco o živlech. Trochu méně hrdá už jsem na to, že byly celé ve flashi… Stránky prošly celou řadou dalších verzí, takže profesionálního webmastera jsem oslovila ještě několikrát. A taky grafičku, ilustrátora, právníka, oděvní stylistku, finančního poradce a účetní. Co neumím, raději svěřím odborníkům. Zatím se to vždycky vyplatilo.

5. Jít svou cestou

Dost dlouho jsem věřila, že na každý problém existuje jedno správné řešení. A když mi náhodou nevyhovuje, tak se málo snažím. Až postupem času přišlo poznání, že lidé jsou různí. Někomu lépe funguje osobní kontakt, jiný získává zákazníky psaným slovem. Po stejné dietě, která kamarádce pomohla zhubnout tři kila, já pět přiberu. Tak jsem se přestala nutit do myšlenkových map, buzerlístků a ranního vstávání. A od té doby jsem mnohem ochotnější hledat individuální řešení i pro své klienty.

6. Nevěřit slibům

„Rozvaděč elektřiny zajistíme.“ „Přijdu na váš kurz a ještě přivedu kamarádku.“ „Když nám dáte slevu na tuhle zakázku, objednáme si další služby.“ „S tím sponzorským darem můžete počítat.“ Slepá důvěra v tyhle čtyři věty mě stála přes tři sta padesát tisíc. Od té doby raději věřím na písemné objednávky, smlouvy zpracované od právníka, jasné obchodní podmínky a platbu předem.

7. Znát svou cenu

Tahle lekce byla jednou z těch těžších. Přiznat si, že moje práce, znalosti, zkušenosti a talenty mají nějakou číselně vyjádřitelnou hodnotu. Kterou je potřeba jasně vyslovit a přes zákazníkovy (a hlavně vlastní) pochybnosti ustát. V cenotvorbě jsem stihla udělat snad všechny myslitelné chyby. Od určování cen podle konkurence přes špatně spočítanou hodinovou sazbu až po bezdůvodné slevy. Možná proto si o tom troufám dělat kurzy…

8. Naslouchat své intuici

Navenek se zdálo, že je všechno v pořádku. Projekt probíhal dle očekávání, dokonce i smlouva byla podepsaná. Jen tichý hlásek v mé hlavě sotva slyšitelně šeptal: „To zas bude průůůůůsssser!“ Když se zpětně podívám na těch pár zakázek, za které jsem nedostala zaplaceno, nebo se nějak jinak nepovedly, ten hlas tam byl vždycky. A dostatečně dopředu mě varoval, jen moje racionální mysl mu nevěnovala pozornost. Teď už ho slyším.

9. Soustředit se

Celý život jsem měla neodolatelnou touhu dělat dvě věci najednou. Telefonovat a žehlit. Řídit a jíst bagetu. Sledovat televizi a brouzdat po Facebooku. Mít rozečtené dvě knihy a pracovat na dvou dokumentech zároveň. A taky vyřizovat poštu při vaření. Až třetí propálený hrnec mě přesvědčil, že multitasking fakt není nic pro mě. Tak se soustředím jen na jednu věc. Od té doby jsem konečně dopsala e-knihu, jsem efektivnější a v hlavě mám víc místa pro nové nápady.

10. Mít pořádné PROČ

Podnikání mi určitě vyhovuje víc než zaměstnanecký poměr. Zpátky už bych neměnila. Přesto jsem několikrát měla chuť se vším praštit. Na chvíli mě přemůže sebelítost, ale pak si naštěstí vždycky vzpomenu, proč to vlastně dělám. Že skutečně věřím na drobné podnikání a jak moc mě těší vidět malé firmy prosperovat a růst. A dostanu chuť k tomu zase trochu přispět.

Jaké lekce jste si ze svého podnikání odnesli vy?

Autor: |2018-05-04T15:04:35+00:004. 10. 2013|Kategorie: Autentický marketing|Štítky: , , , , , , , , |
Jsem marketingová čarodějnice, poradkyně a lektorka. Pomáhám majitelům firem a volnonožcům nastavit si podnikání podle vlastních představ. Používám k tomu dvě kouzla: psychologii a marketing.

10 komentářů

  1. Jarda 05.12.2013 v 13:37 - Odpovědět

    Ahoj Madlo, přeji nevyčerpávající množství neutuchajícícho elánu, kreativních námětů a férových klientů generujících radost a štěstí do dalších 100 let … nebo kolika se tak asi čarodějky dožívají? 🙂 Jarda

  2. Radim Hasalík 21.10.2013 v 08:40 - Odpovědět

    Skvělý článek. Netušil jsem, že jsi na volné noze už více než 10 let. To mi přijde jako hodně silná konkurenční výhoda, dával bych to všude :-). Ten článek je inspirativní. Snažím se řadu věci z toho výčtu sám dělat a také řadu věcí ubírám (např. na tvorbu stránek už využívám spolupracujícího HTML kodéra). Držím palce do dalšího podnikání.

  3. Kamila 20.10.2013 v 17:49 - Odpovědět

    Dobrý den, děkuji za moc pěkný článek. Líbí se mi jeho nezdouhavost a výstižnost. Přihlásila jsem se k newsletteru 🙂 Ze své práce jsem si zatím odnesla to, že jedna věc je mluvit a druhá něco dělat …Je mezi tím obrovská propast a kdo ji umí rychle překovat, ten vyhrává 🙂

  4. Zbyšek Nádeník 07.10.2013 v 16:40 - Odpovědět

    Pěkný výčet!

    Přidal bych:
    11. Vytvořte si finanční rezervu. Bez ní budete muset položit business, pokud nebudete mít 2 měsíce za sebou žádnou zakázku. A to je škoda. Protože pak se mohou zakázky zase hrnout.
    12. Networkovat anebo prostě hezky česky „vídat se s ostatními lidskými bytostmi“. Sedět celý týden doma před PC je prostě na prd. Tohle platí pro nás ajťáky asi více než pro marketéry a jiná povolání 🙂

  5. Jana 06.10.2013 v 16:11 - Odpovědět

    Milá Magdalena,
    snáď Vás tak môžem osloviť, aj keď sa osobne nepoznáme, ale už nejakú dobu čítavam Vaše články a mám pocit, že naše cesty boli podobné. Podnikám deviaty rok, v podstate v rovnakej oblasti a s rovnakými pocitmi. Keby som mala dodať jedinú vec, čo ma ešte podnikanie naučilo (a možno ste ju vo Vašich bodoch aj zahrnuli, len ste to sformulovali inak), bol by to nezaplatiteľný pocit osobnej slobody a možnosti vycúvať zo zákazky, ktorá už z akéhokoľvek dôvodu neprináša človeku radosť. To je niečo, čo si v zamestnaní nemôžeme dovoliť, ale ako živnostník spolupracujem len s ľuďmi, s ktorými chcem, na projektoch, ktoré ma zaujímajú a takým spôsobom, aby zo spolupráce mal radosť nielen klient, ale aj ja. A preto už o svojom marketingovoom podnikaní nepremýšľam ako o práci, ale ako o spôsobe sebarealizácie a neustále zaujímavom odhaľovaní nových možností.
    Prajem Vám veľa úspechov a stále sviežich nápadov k Vášmu 10. výročiu!
    Jana Škutková (www.marketingovo.sk)

    • Magdalena Čevelová 07.10.2013 v 12:18 - Odpovědět

      Jano, děkuji za komentář a také přeji hodně úspěchů a inspirace do dalších let podnikání!

Napsat komentář