Píšete dva články týdně. Vydáváte firemní časopis. Jste na Facebooku, LinkedIn, Twitteru, Instagramu, Pinterestu, Foursquare i Google Plus. Týdně posíláte dva newslettery. Pořádáte akce, jezdíte na veletrhy, spravujete PPC kampaně. Navštěvujete business snídaně, večeře i svačiny. Přes veškerou snahu není zákazníků pořád dost. Řešení? Namísto přidávání dalších aktivit uberte.

Uznávám, možná to zní jako pravý opak všech dobrých rad, které jste slyšeli doposud. Ale funguje to. Ze třech dobrých důvodů:

1. Zákazníci jsou zahlcení. Většina lidí žije v permanentní informační smršti. Sociální sítě, televizní zprávy, blogy, newslettery, e-maily, rádio, billboardy. To všechno se na nás na každém kroku sype v takovém množství, že je těžké z toho něco vnímat pořádně. Chrlíte-li na své zákazníky články, e-maily a tweety s kadencí pěchotního kulometu, zvyknou si. A postupně vás přestanou vnímat.

2. Čeho je moc, nemá hodnotu. Co vám udělá větší radost – jablko, utržené z nejnižší větve, nebo to, pro které jste se museli natáhnout až úplně nahoru? Člověk už je taková povaha, nejvíce si cení věcí, které nejsou tak snadno dostupné a pro které musel vynaložit trochu námahy. Věci, kterých je příliš, ztrácejí hodnotu. Proto je výhodné svou firmu, značku a produkty učinit trochu vzácnější.

3. Kvantita škodí kvalitě. Je určitě chvályhodné zavázat se vyrobit jeden článek na blog a jeden e-mailový newsletter týdně. Ze začátku vám to skutečně zvedne návštěvnost a zase máte chvíli důvod být na sebe pyšní. Ale udržet tohle tempo v malém businessu, čili v jednom nebo ve dvou lidech, je smrtelná hra. Po pár měsících toho budete mít plné zuby. A na výsledku to bude znát.

Jednou měř, jednou řež

Něco zrušit, škrtnou, vymazat nebo vyhodit je vždycky spojeno s trochou úzkosti. Co když to ještě někdy budu potřebovat? Co když už nebudou chodit vůbec žádné zakázky? A co když zruším zrovna to, co funguje?

Aby vás tyhle otázky přestaly pronásledovat, vyplatí se začít malou analýzou.

1. Vezměte si volný list papíru a sepište si pod sebe všechny marketingové aktivity, které s různou pravidelností vykonáváte. Vypište všechny webové stránky, které spravujete, pravidelné e-maily a newslettery, které posíláte zákazníkům, akce, které pořádáte, i všechny sociální sítě, na kterých jste registrovaní.

2. Ke každému nástroji si napište, kolik času vás průměrně měsíčně stojí. Stačí hrubý odhad. Pokud nemáte ani přibližnou představu, zkuste to jeden měsíc sledovat.

3. K nástrojům, které vás baví používat, si napište plus. Mínus naopak k těm, které vám jdou dlouhodobě na nervy. Ty, k nimž máte neutrální postoj, nechte bez znaménka.

4. Zkuste určit, kolik zákazníků či zakázek vám který nástroj opravdu přinesl. U on-line obchodů by to neměl být problém vykoukat ze statistik. U osobního prodeje se prostě začněte víc ptát, odkud zákazníci přišli a co je přimělo se objednat.

5. Jednu věc dělat přestaňte. Vyberte si něco, co vás nebaví a ještě to přináší minimální výsledky (teď už to máte podložené průzkumem). A pozorujte, co se stane.

Který marketingový nástroj jste v poslední době opustili vy? Jaký vliv to mělo na vaše podnikání?

Foto: Jimbohayz