„Marketing? To nestíhám.“ Tahle odpověď v podstatě vyplynula z ankety, kterou jsem nedávno uspořádala na svých webových stránkách. Čas na vlastní marketing si dokážou najít pouze tři ze 40 dotázaných. To mi přišlo přinejmenším zajímavé, a tak jsem se ptala dál.

Moji klienti, přátelé i účastníci školení se v podstatě shodli na dvou hlavních příčinách. Zejména pro drobné podnikatele a živnostníky jsou prioritou číslo jedna zákazníci. Na vlastní firmu přijde řeč až ve chvíli, kdy je všechna práce pro klienty hotová. A to není prakticky nikdy.

Druhý důvod spočívá v motivaci. Vždyť kdo by dělal nějaký marketing, když je dostatek zakázek? Na vlastní propagaci přichází řeč až ve chvíli, kdy práce začne povážlivě ubývat. Jenže to už je zpravidla pozdě. Většina marketingových aktivit totiž zabírá až za několik týdnů nebo měsíců.

Ještě jsem objevila třetí, trochu překvapivý případ: spousta podnikatelů ve skutečnosti nějaký marketing dělá, ale neříká tomu marketing, ale třeba „péče o zákazníky“, „údržba databází“, nebo „aktualizace webu“.

Marketing zkrátka není jen o reklamně nebo o vyhledávání nových klientů. I když je práce dost, vyplatí se aspoň trošku udržovat to, co už máte. Minimálně stávající zákazníky a dobrou pověst. Jak?

Každý den – vzpomeňte si na své stálé klienty. Pokud to ve vaší branži dává smysl, udržujte si stále aktuální databázi těch, kdo u vás nakupují opakovaně nebo častěji využívají vašich služeb. Mezi stálými zákazníky si můžete vytipovat své TOP či VIP klienty, kteří si zaslouží zvláštní pozornost. Každý den alespoň jednoho z nich kontaktujte. Zavolejte mu, pošlete mail nebo dopis. Určitě pro něj najdete nějakou zajímavou nabídku, informaci, pozvání či drobný dárek. Pozornost se vám bohatě vyplatí.

Každý týden – aktualizujte webové stránky. Pokud se na stránkách dlouho nic neděje, velmi rychle ztrácejí svou pozici ve vyhledávačích. Poslední novinky z loňského června, staré ceníky, neaktuální kontakty nebo fotografie kolegy, který u vás už měsíc nepracuje, příliš nemotivují ani vaše zákazníky. Proto projděte všechny údaje, které se mohou měnit. Zejména seznamy produktů a služeb, ceníky a kontakty. Doplňte všechny novinky v sortimentu i aktuální informace. Zamyslete se, co dalšího by mohlo zajímat vaše čtenáře. Může to být informační materiál, reference, nový klient nebo odkaz na článek, který o vaší firmě vyšel.

Každý měsíc – projděte propagační materiály. Zaměřte se na všechny letáky, prospekty, katalogy, tištěné ceníky, vizitky, vzorky produktů, stojany v prodejně, výlohy i vystavené zboží. Zkontrolujte, zda jsou všechny ceny i popisky aktuální. Materiály ke zboží, které už nechcete prodávat nebo které se nedají aktualizovat, vyhoďte. Podívejte se, zda máte všeho dostatek. To, co dochází, objednejte nebo zadejte do výroby. V prodejně vystavte zboží, které je v akci nebo které chcete podpořit.

Foto Brooke Lark, Unsplash